Gå til innhold

"Far ukjent" på helsekortet...???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 11. uker på vei med donor etter å vært på Stork-klinikken. Etter å ha vært til første kontroll hos gynekolog her i Norge, anbefalte hun at vi bare skrev far ukjent på helsekortet. Hun mente ingen hadde noe med hvordan barnet har blitt til og at dette er en privatsak. Hva tenker dere om dette?

Jeg tenkte først at det er greit at det står "far ukjent", men føler etter å ha vært i kontakt med en annen lege at det er ryddigere om det stod "anonym donor".

Og, er det noen som har erfaring med hva man sier på sykehuset i forbindelse med fødsel? Er dere åpne på at dere har brukt donor eller er det bedre å bare oppgi far som ukjent? Jeg heller stadig mer mot at det er ryddigere å skrive donor og få ryddet av veien alle mulige andre tolkninger som kan komme lite gunstig ut (one night stands, eller at man har "lurt" en mann osv). Jeg er heterofil og har derfor ikke noen partner eller medmor. Er alene om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du tenke på hvordan andre mennesker kan tolke "far ukjent"? Hovedsaken er vel at DU vet hvordan det er? Drit i hva andre mennesker tenker.

Skrevet

Hvis jeg var deg, noe jeg ikke er ;), ville jeg mye heller vært ærlig om min sitauasjon ovenfor helsevesenet, og skrevet donor. De har jo taushetsplikt. Jeg synes det hadde vært ryddigere, enn at du liksom prøver å "skjule" en far et sted!

Skrevet

På mitt helsekort står det anonym donor. Det er også det jeg har oppgitt i alle papirer og søknader. Jeg har valgt å være 100% åpen om at jeg har brukt donor.

Skrevet

På helsekortet mitt står det IVF med anonym donor i danmark. Jeg kommer til å skrive det på papirene som NAV skal ha, da tror jeg saksgangen går litt kjappere - da vet de at det ikke blir utredning ift farskapet ;-)

Skrevet

Hos meg står det ukjent donor...

Legen synes det egentlig var litt gøy å skrive det, for det hadde hun aldri gjort før....

Skrevet

Jeg har også "ukjent donor" i alle mine papirer. Har ikke møtt noen problemer/fordommer i forhold til det, verken i helsevesenet eller NAV.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Tenker jeg skriver ukjent donor jeg også! Høres minst problematisk ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...