SnartToGull Skrevet 13. november 2009 #1 Skrevet 13. november 2009 Var hos legen i dag, er 12+5, og der målte hun blodtrykket mitt til 140/90 og når hun målte protein i urinen sa hun den lå på +/- ...aner ikke hva dette betyr, men jeg gikk fra legekontoret med en to ukers sykemelding hvor det sto "svangerskap høy risiko". Synes jo dette var ganske skremmende, og med tanke på at det er alt for tidlig å få svangerskapsforgiftning så vet jeg ikke hva jeg skal tro..noen som kan gi men noen oppklaringer???eller som har vært borti noe lignede? Jeg blir jo selvfølgelig superbekymret... :-(
DK+2 Skrevet 13. november 2009 #2 Skrevet 13. november 2009 Jeg hadde til tider høyt blodtrykke under mitt forrige svangerskap.. Undertrykket lå på mellom 80-90 hele tiden (det er vel spesielt undertrykket som kan være "farlig"), og ble høyere mot slutten da. Sånn som jeg har forstått, så skjer det ingen spesielle tiltak ved undertrykk opptil 90, hva som skjer om det blir høyere, er jeg usikker på. Vet ikke helt nøyaktig når man skal si at svangerskapsforgiftningen begynte hos meg, for jeg hadde ikke protein i urinen før mot slutten. Men det kan godt hende at det at du er sykemeldt hjelper deg til å slappe av, for det er viktig når man har høyt blodtrykk. Hadde jeg vært deg, ville jeg gått ofte til kontroll for å sjekke bt og urin, for det burde følges nøye opp når det er påvist høyt bt og protein i urinen. Har hørt om de som har eggestoffer i urinen hele svangerskapet uten at det trenger være farlig, det er vist forskjellige grader av protein og. Fikk du ikke noen skikkelig forklaring på dette, hva du selv kunne gjøre o.l? Skjønner godt du er engstelig. Det var jeg og da jeg fikk det høye blodtrykket. Men prøv å ta det med ro å slapp av. Vet ikke om noe jeg har fortalt nå kan være til noe hjelp, men ønsker deg masse lykke til!
SnartToGull Skrevet 13. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2009 Fikk ikke noe særlig til forklaring nei...i tillegg snakker legen min dårlig norsk og er superstresset, så var liksom like grønn når jeg gikk ut døren...(og fikk sjokk da jeg leste sykemeldingen "svangerskap høy risiko"). Formålet med SM var at jeg skulle slappe av for å så ta de samme testene om to uker...så vi får se hva som skjer da...men altså, så lenge det ikke står om liv så....dette barnet er sååå ønsket og etterlengtet... Takk for svar forresten... :-)
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 14. november 2009 #4 Skrevet 14. november 2009 Hei. Forrige sv.skap hadde jeg høyt bt ca 150/95-100 nesten hele tida + hadde litt proteiner i urinen hele veien, mener å huske 1+ (tror de måler opp til 3+ eller noe.) Var ikke sykemeldt, men begynte på bt-medisiner. Fikk sv.forgiftning i uke 38, da steg proteinen til 3. De satte da igang fødselen. Ble veldig godt fulgt opp fra uke 25 ca. Er nå gravid på nytt, 14+0, og har hatt høyt bt siden jeg ble gravid (hadde det utenom sv.skap også). Har ca 150/90 i bt nå, går på bt-medisiner. Håper det går lenge før protein i urinen blir for mye. Poenget mitt er at det kan gå veldig bra, men sørg for at du blir fulgt opp bra. Hvis legen din ikke er noe særlig flink så snakk godt med jordmor når du begynner å gå til henne. Bra du har time hos legen din igjen om 2 uker da. Slapp av og ikke bekymre deg, dette går nok veldig bra!!
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 14. november 2009 #5 Skrevet 14. november 2009 Det med sv.skap høy risiko står det på meg også, tror de skriver det når det er mulighet for sv.skapsforgiftning. Men de kan jo forklare og berolige den gravide med at det ikke er så dramatisk som det ser ut som på sykemld synes jeg...
SnartToGull Skrevet 14. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 14. november 2009 Takk, M77, jeg er litt beroliget nå..ser ut til at det ikke bare er meg her i verden som har opplevd dette, og at det ikke betyr at ting går galt!! Skal innta sofaen jeg da, de neste 2 ukene, passer meg igrunnen bra!!!
lillenims Skrevet 15. november 2009 #7 Skrevet 15. november 2009 Jeg har også høyt blodtrykk fra før, sannsynligvis var det dog pga p-piller (vanlige) - men det er også familiært (mor, far, mormor, lillebror - heldigvis har ingen hatt komplikasjoner), så det var ikke så lett å si om det skyldtes at det var blitt lavt og fint, eller om det var fordi blodtrykket normalt går litt ned i starten av svangerskapet at det var helt fint i uke 12. Nå har det steget litt hver gang jeg har vært på kontroll, så jeg går ganske ofte og sjekker (og det stiger). Ingen protein i urinen så langt. Gikk du på bt-medisin før du ble gravid, eller fikk du første gang i svangerskapet? Gikk det greitt, dvs ingen komplikasjoner og slikt? Jeg er litt spent på hvordan de vil følge det opp når blodtrykket mitt stiger, om jeg blir sykemeldt, får medisin eller bare følges bedre opp. Føler meg helt frisk og rask, så foruten at det kunne vært godt å sove litt lenger om morran er jeg ikke så lysten på sykemelding
MaRiAnNe_85 Skrevet 15. november 2009 #8 Skrevet 15. november 2009 Hadde det samme fra uke 12...BT på 165/100 med døgnmåler. I tillegg hadde jeg hodepine,magevondt og flimringer for øynene. Kan anbefale deg å gå til akupunktur for blodtrykket. Fikk det anbefalt fra sykehuset og blodtrykket mitt er nå kjempefint ! Og ellers er jeg i god form. Jeg er har et såkalt høyrisikosvangerskap pga svangerskapsforgiftning forrige gang. Nå virker det som, pga av akupunkturen,at formen min er blitt bedre. Fungerte iaf veldig bra på meg. Om du velger å prøve dette pass på at akupunktøren er godkjent og snakk med din lege evt sykehus om dette. Lykke til uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå