Gå til innhold

Hvordan forholde seg til dette (ang familiemedlem og AA)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en (skilt, barnløs) tante som bor et stykke unna oss (oss = jeg og mamma - vi er liten familie, andre tante bor i utlandet). Hun har hatt en kjempetøff oppvekst med bla misbruk, og har lidd under endel psykisk i voksen alder i tillegg til at hun har fått MS. I min egen oppvekst har jeg ikke merket så mye til dette (til tross for at vi var naboer da jeg var yngre), men blant andre mamma har lidd mer under dette. Eneste jeg har merket er at jeg ikke kan "stole på" henne når det kommer til sosiale tilstelninger feks bursdag og juleselskaper og tilsvarende, hun kommer hvis hun er "i form", og OM hun kommer og liksom er "i form" kan hun være litt merkelig i humøret.

Saken er den at jeg nå har mottatt et postkort hvor hun skriver at hun nå er i kontakt med AA ang alkoholproblem (dette med alkoholproblem er veldig ut av det blå for meg) og ber om tilgivelse for ditt og datt (noe jeg ikke har oppfattet som et problem i det hele tatt). Mamma og andre tante har mottat tilsvarende kort + telefonsamtale.

Mamma mener at det er nok en sak hvor hun ikke trenger å ta ansvar for egen oppførsel/handlinger i og med at hun har sagt unnskyld for de samme tingene tidligere, men da skyldt på feil medisiner og overgangsalder og gudene vet hva. Men det er hennes tolkning sier hun, og hun orker selv ikke forholde seg til det utover å akseptere at tanten min "har det sånn" siden hun tidligere har involvert seg mer men det har kostet henne sin egen psyke.

Men som nevnt så har jo ikke jeg hatt noen direkte kontakt med tantes problemer, og vi bor også såpass langt fra hverandre at det bare er noen få ganger i året vi treffes. Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Jeg syns det er leit at hun er "alene" (har jo gode venner, men ikke noe særlig familie), men jeg merker også at jeg ikke orker å gå gjennom alt det mamma har vært gjennom i forhold til denne dama. Må/bør jeg respondere på noen måte HVIS det nå ER sånn at hun er med på noe program via AA og dette er reellt? Eller kan jeg bare si "åja" og fortsette med den (sporadiske, men forholdsvis gode) kontakten vi har pr i dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan du skal forholde deg til dette, men er ikke dette med å be om tilgivelse et av de tolv stegene innenfor AA? Så dette er altså en del av veien hennes for å bli edru.

Det er jo flott det, men jeg tror ikke det krever at du gjør noe annerledes i forhold til henne eller hennes problemer.

Skrevet

Det niende trinnet i tolvsteget til aa er nettopp å be om unnskyldning og tilgivelse til dem man selv mener man har såret. Om dere føler at det ikke er noe å tilgi, synbes jeg dere skal si det til henne. At dere ikke bærer nag til henne eller har noe uoppgjort. Det gjør jobben hennes videre mye enklere..

Respekter at hun arbeider med programmet til aa..

Skrevet

Jeg hadde ringt henne, takket for kortet og sagt at hun overhode ikke har noe uoppgjort med meg (etter som jeg skjønner det, har du ikke problemer med hennes oppførsel.) ønsket henne lykke til videre i programmet og snakket litt løst og fast om familie, været, jul og naboen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...