Gjest Skrevet 13. november 2009 #1 Skrevet 13. november 2009 Jeg var veldig, veldig forsiktig med førstemann. Er det også denne gangen. Holder meg unna det som står på matportalen, og er stort sett nøye med håndvask etc før jeg spiser. Det jeg lurer litt på er hvor nøye man skal være på mat når man spiser ute/borte. Jeg har for eksempel spist litt på Bagel and juice i det siste. Velger bagels med trygge ting, men jeg ser jo at de ofte tar i spekeskinke og roastbeef med de samme handskene som de lager maten min med. Kan dette være farlig, eller har det ikke noe å si? Hva med salat ute, holder dere dere borte fra det? Man vet jo ikke om den er godt vasket. Når det er sagt slapper jeg mer av denne gangen og tenker at man aldri kan spise noe om man skal tenke på alle disse tingene. Uansett hva man bestiller vet man jo ikke hva de som har laget den har tatt i først, liksom.. Hva tenker dere?
lillenims Skrevet 13. november 2009 #2 Skrevet 13. november 2009 Jeg er nøye i forhold til å følge de generelle rådene på Matportalen - men ikke hysterisk (synes jeg selv, hehe). Tross alt er sjansen for listeria og toksoplasmose *veldig* liten, og de som produserer mat har strenge krav til hygiene (at ikke alle retningslinjene følges er en annen sak...). Mengden listeriabakterier på hanskene er sannsynligvis veldig liten (siden det i utgangspunktet ikke er listeria i maten...), og bakteriene rekker ikke formere seg særlig mye i minuttet før du spiser bagelen. Ditto for evt toksoplasmose på salaten, veldig mye salat leveres ferdig kutta/oppdelt i poser, og da er den vaska. (Dersom det står EN person bak disken, og vedkommende både lager mat og håndterer penger, ville jeg protestert hardt på denne gjenbruken av hansker. Da SKAL man vaske hendene eller bytte hansker mellom hver eneste kunde! Står man kun bak tilbredningsdisken kan hansken brukes til flere kunder, men forutsatt at man ikke tar i NOE annet enn mat og den rene delen av kjøkkenet.) Mamma sa med et sukk forleden at hun var glad hun var gravid på 70-tallet, da var jo alt lov (Men jada, det var nok flere spontanaborter og skader på barna da de visste mindre om hva som var farlig.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå