Gå til innhold

Hvordan er dagsrutinene hos deres bebiser på ca 3 mnd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

på tide å komme seg i litt rutiner,,,,,,, skal snart tilbake på jobb i noen uker............ grue grue............

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tassen min er 4 mnd da, men har hatt denne rutinen ganske lenge nå.

* Våkner oftest kl 6 og står opp etter at han har spist.

* Kl 8 (eller litt før) får han mat og legges og sover i 30-45 min

* Kl 10.30 mat igjen og legges igjen, og sover da i 3 timer. Sover alltid ute da. Får mat igjen når han våkner.

* Kl 16 (sånn ca) mat og legges. Sover i 30 min igjen.

* Grøt kl 17.30 (har prøvd litt senere også, men da blir han så mett at han ikke orker særlig med melk når han skal legges og våkner igjen etter et par timer og må ha mer melk)

* Starter kveldsstell kl 18.30. Av og til litt før om han er veldig trøtt.

* Legges kl 19. Melk først og sovner ganske raskt.

Våkner for mat ca kl 2 og 4 på natt.

Skrevet

Min er 3 mnd i dag :-)

Her er ikke dagene identiske, men sånn ca slik:

7: står opp etter litt pupp

8.30: litt mer pupp og legges ut til en lur etterpå

11: våkner av duppen

12: Mer melk

13: Ny dupp

15: Våkner av duppen og får pupp

16.30-17: liten dupp

17: pupp igjen

19: Legges for kvelden med pupp og styr, sovner skikkelig rundt 19.30

og våkner ca 4 ganger om natten for pupp + x antall ganger for smokken :-(

Skrevet

Lillejenta er snart 3,5 mnd, og her ser dagen omtrent sånn ut (noen dager går alt på halv tolv, men det er ihvertfall et visst mønster):

06 Småvåkne og få til bake smokken

07 Våkne og pupp

09 Sove (ca. 1 time)

10 Pupp

11 Sove i vogna på trilletur (ca. 30 min)

13 Pupp

14 Sove (ca. 2,5 timer)

17 Pupp

18:30 Bad, pysj, litt pupp, og legging

19-19:30 Sovner, etter en del "knirking" og noen runder på armen

Hun spiser som regel en gang om natten, rundt 12-01, og det kan da ta alt fra 10 min til en time å sovne igjen.

Skrevet

Lille frøken er snart 3 mnd. Jeg føler fortsatt at det er hun som styrer showet, og at jeg ikke har fått laget nøyaktige rutiner enda. Men sånn ca:

- Står opp mellom 07 og 08 og får flaske.

Hun får mat hver 3 time. Drikker ofte og lite.

Ellers har hun to korte hviler i løpet av dagen, og en lang.

- Rundt kl 18 får hun som oftest bad hver kveld (fordi hun gulper så mye). Etter badet får hun flaske. Og hun er stort sett alltid i seng før kl 19.

Problemet hos oss er at hun ikke vil legge seg i sengen for natta. Hun må alltid gynges i søvn. Enten i bilsetet eller i vippestolen. Dårlig vane vi har innarbeidet. Men jeg klarer ikke legge henne i sengen og høre at hun gråter... Hun blir helt febrilsk, og det hjelper ikke med sang eller tutt eller noe... Hvor gammle var deres barn når de la seg i sengen til å sove uten at de hylskrek?

Skrevet

Jenta mi er nesten 3.5 mnd og slik ser de fleste dagene ut sånn her

0630 vi står opp

ca kl 7 får flaske

ca kl 8 sover hun alt fra 30min til 1.5 timer

ca kl 11 får flaske

ca kl 12 sover hun alt fra 30 min til 1.5 timer

ca kl 15 får flaske

ca kl 16 sover hun alt fra 30 min til 1 time

ca kl 18-18.30 kveldsstell og flaske

Sover som regel for kvelden rundt kl 19

Sover til ca kl 0130 og vil da ha litt flaske igjen og snorker da til 06.30 og vi starter en ny dag.

Vesla har hatt litt problemer med dagsøvnen sin og våkner etter 30min uansett hva jeg gjør. Tar meg ca 5-10 min å få henne til å sovne igjen og da sover hun max en time. Hun har litt lakenskrekk på dagtid tror jeg :)

Skrevet

Min lille er snart 4 mnd og dagene varierer noe. Vi har ingen bestemte tider foreløpig, men som oftest våkner vi mellom 7 og 8 og da er det pupp før vi står opp. Derfra er hun våken ca 1 1/2 time i slengen og sover mellom 2 og 4 ganger i løpet av dagen. Duppene varierer i lengde, mellom 30 min og 3 timer. På kvelden er hun våken ca 2 1/2 time før vi har kveldsstell, pupp og så natti natti. Måltidene varierer også i løpet av dagen, men det blir vel i snitt 3 timer mellom hvert.

Lilli med tulla si: vi har hatt samme problem en stund, det er ikke populært med soverommet. Jeg klarer heller ikke å høre at hun gråter, og når jeg har forsøkt å holde ut så har det bare blitt verre og verre. Hun er (desverre) ganske utholden. Vi har gjort noe av det samme som dere, men brukt vogn over dørstokken. Så når hun har sovet i 20 min (da sover hun nemlig som oftest tungt) så har vi båret bagen opp på soverommet. Nå har jeg lyktes å amme henne i søvn eller vugge henne i vugga på soverommet. Jeg tar det som en seier de gangene jeg får henne i søvn i vugga, om det så bare varer en time før vi er i gang igjen og kanskje må amme henne i søvn. Så tenker jeg at det ikke er et nederlag når jeg ikke lykkes med vugge, men at hun trenger litt ekstra en periode. Etter å ha tenkt meg mye om, lest mye, så er jeg ikke redd for å skjemme henne bort med å stille opp med ekstra service nå som hun bare er noen mnd gammel. Vi har hatt perioder med mye kveldsskriking, men de siste ukene har vi hatt det mer behagelig. Vi har fått inn en rutine og så holder jeg henne fornøyd til hun har sovnet, da sovner hun lettere og mammahjertet har det mye bedre.

Skrevet

Vi hadde også det problemet, Lilli, fram til gutten vår var litt over 1 måned. Nå er han snart 4 mnd. vi måtte vugge han i søvn på kvelden og hver gang etter at han fikk pupp på natta. Vi fant ut at dette kan ikke fortsette. Så vi begynte å legge han. Han survet en del de første kveldene, men vi bare strøk han over hodet og hvisket at nå var det natta og nå måtte han sove. Vi tok han ikke opp hvis han ikke hylskrek. Da tok vi han opp og roet han og la han deretter ned i seenga igjen. Etter en uke var det slutt på tullet. Nå legger vi han kl 19.00 hver kveld, og han sovner nesten med en gang. Sover til to-tre, spiser og sovner igjen, og sover til 6-7. Han får flaske da. Det blir kanskje ikke så lett med tulla di, siden hun hyskriker. Men prøv:) Du har igjen for det senere. Lykke til

Skrevet

gutten vår er straks 3 mnd, og dagene våre er stort sett slik:

-våkner ca kl 7(alt fra 6-8.30 har forekommet)og får da en flaske.

-har en halvtimes dupp når vi leverer storesøster i bhg rundt kl 9

-ca 10: en flaske, og blir lagt ut i vogna,sover 2-3 timer trillende eller stillestående.

-ca kl 13: en flaske, og er ofte fortsatt trøtt og sover 1.5 time...

-ca kl 16: en flaske...og er stort sett våken frem til kveldsstell/bad kl 18.30.

-ca kl 19: en flaske, og rett i seng, og sovner 19.30

...og da sover han uten mat til neste morgen(våkner ofte kl 5, men da legger jeg ham i senga vår, så sover han videre;-)

Skrevet

Takk for mange bra svar!!

Skjønner jo nå at vi er helt ute å kjøre. Han våkne hver dag ca kl 8 får pupp før vi kjører storesøster i bhg. Deretter får han ny pupp og sover i vogna si ute fra kl 11- 14 ca. Ny pupp og deretter ikke noe mer soving....... kanskje noen smådupper. Han holder det gående til kl 22 hvorav vi kanskej får han til å sovne. Sliter med innsovningsproblemer og skal helst sove på puppen.

Hvordan fikk dere til å få leggerutiner til kl 19 da??? Merkelig at man ikke husker hva man gjorde med nr 1.

Skrevet

hehe merkelig hvor fort man glemmer :)

Her så startet vi kveldsstellet til omtrent samme tid hver dag. Vi bader eller vasker vesla og koser litt på stellebordet. Avogtil masserer vi henne litt, men det kommer an på hvordan humøret hennes er. Så tar vi på pyjamas og grobag og gir henne en flaske varm melk (hun er flaskebarn og liker melka si god og varm). Etter en rap og litt kos så blir hun lagt i egen seng og vi skrur av lyset og sier god natt. Avogtil må vi kose litt ekstra før hun sovner og andre ganger sovner hun før hodet når madrassen.

Det tok vel en uke eller to før hun "oppdaget" at det var en rutine og at det samme skjedde hver kveld. De første dagene fikk vi ikke lagt henne før nærmere 22-23 tiden, men etter som dagene gikk jo tidligere kom hun seg i seng og tilslutt så satt rutinen spikret. Nå er det sjelden hun sovner etter 19.

Rutinen startet vi når hun var ca 1.5-2mnd gammel etter tips fra et par andre småbarnsmødre jeg snakket med.

Skulle ønske jeg kunne finne en liknende oppskrift som funker på dagsovingen hennes. SUKK, hun vil jo bare ikke sove på dagen :(

Skrevet

Lilli med tulla si:

Gutten min sovner lettere i sengen sin. Har uro på og 18-19 grader på soverommet. På starten tok jeg han opp når han begynte å grine, bærte litt rundt på han og la han igen. Dette gjorde jeg helt til han sovnet. Tok ikke mange dagene før han ikke begynte å grine når han skulle sove. Han har også en fast koseklut som han har i senga si. den pleier jeg og fjerne når han har sovnet for han drar den over ansiktet.

Skrevet

Hei. Jeg hører om så mange med gode faste rutiner,men føler at vi ikke har rutiner på noe. Er veldig vanskelig å få lagt lille frøkna for kvelden. Vet ikke hvordan vi skal lage den rutinen. Hun bysses stort sett i søvn hver kveld, da hun bare skriker når vi legger henne. Men når hun har sovna i armene og vi legger henne over i senga våkner hun og er hysterisk igjen. Hun blir så sliten og er kjempetrøtt. Får til slutt lagt henne i 23- tida. Det skal jo sies at det kanskje ikke er noe rart at hun ikke har noen faste rutiner enda, da hun har hatt veldig smerter av låsninger i kroppen, men det er bra nå. Tar gjerne imot tips om legging. Hva har dere forresten i senga som babyen kan være opptatt av og se på slik at det blir litt stas å ligge i senga?

Skrevet

Babyen vår er 3 mnd. og får selvfølgelig mat når hun er sulten og sove når hun er trøtt. Det varier når kl det er. Faste kl slett på måltidene forventer jeg ikke før hun får fast føde.

Skrevet

Jeg syntes ukene går litt opp og ned, men når vi er inni en god uke så er rutinen ca slik :

Står opp mellom 10 og 11 (Han liker å sove lenge om morgen) Og får da pupp.

Han er da våken til rundt 12, og sover ca 2 timer til.

Pupp når han våkner igjen, og en liten lur mellom 15 og 17 en gang..

Så legges han i 19 tiden og får både pupp og flaske. Det hender han har 1 våkentime eller to på kveldstid, men er da stort sett blid som en sol =)

På nattan er det vel pupp mellom 2 og 4 ganger, men han sovner stort sett med en gang han får puppen i munnen så vi ska prøve å kutte ned endel på det tulle der =)

Jeg er egentlig veldig fornøyd med den rutina her.

Skrevet

Her har vi ikke nøyaktige rutiner etter klokka, men dagene ser stort sett ganske like ut likevel:

- Våkner en gang mellom 07.30 og 08.30. Spiser og får morgenstell.

- Spiser igjen rundt 10.30 og sover til 12-13

- Spiser igjen ca. 13 og er våken en stund, sover så til ca. 16

- Spiser kl. 17, sover til ca. kl. 18

- Spiser kl. 20, får kveldsstell og sovner kl. 21

- Sover til 03 og spiser

- Sover til mellom 07.30 og 08.30

Skrevet

Ser at hos oss er det litt mer uorden i sysakene :) Vi har vel ikke så fælt med rutiner vi...

Står opp ca 9-9.30

Spising og soving utover dagen er i hytt og pine :)

Legger han i senga ca 21.30 (holder på å gradvis jobbe oss nedover til ca 20)

Han sover hele natta da, får gjerne pupp en gang i 7-tida og sover videre.

Skrevet

Gutten min har akkurat bikket 3 mnd, og omtrent på 3mnd dagen sluttet han å sove på dagtid. Ikke snakk om! Han sover max 30 min hvis han får sove på fanget til en av oss eller i vogna på tur. Kan ellers ta en power nap på 5 -10 min et par ganger i løpet av dagen, men ikke no mer. Før 3 mnd sov han hele tida. Utrolig forskjell.

Men rutiner ja:

Våkner en gang mellom ca 0600 for pupp

Bleieskift etter pupp og prøve å sove litt til. Tar som regel en times tid å sovne ijgen.

Sover et par timer før han vil ha mer pupp, våkner som regel av at bleia er smekk full (eneste bæsjebleia i døgnet som regel)

Henger mer eller mindre i puppen fra vi står opp til rundt 12.

Leker og styrer og går tur alt ettersom frem til pupp igjen rundt 15/16

Lek og kos med pappan når han kommer fra jobb kl 1630

Pupp igjen rundt 17-1730, da er han desperat og nekter å slippe tak selv om det blir tomt

Bad kl 1830 (bader hver dag, gulper som en gal)

Flaske kl 19 og så i seng (dropper vi flaske og gir pupp er det mas annenhver time hele kvelden fordi det er for lite melk på kveldstid)

Og det beste: SOVER fra flaska er tom til et sted mellom 05 og 07 neste morgen.

Skrevet

Jeg svarte så kjekt for en uke siden at hun sovner rundt 19-19:30, men nå står plutselig alt på hodet. Hun har bestemt seg for at hun ikke liker å legge seg, og blir overtrøtt og skriker i timesvis om kvelden. I går kveld sovnet hun endelig kl.23 etter å ha blitt kjørt rundt i bil i to timer...

Men det er vel sånn med babyer - så fort man tror noe er rutine endrer det seg!

Andre som har opplevd dette? Råd? Hun er litt over 3,5 mnd. Er vel for tidlig for tenner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...