FanteGuri Skrevet 13. november 2009 #1 Skrevet 13. november 2009 Leser at mange er redd for at Pandemrix har bivirkninger som kan utvikle seg til kreft i framtiden. Hvem vet hva svineinfluensaen kan gjøre med den som blir alvorlig syk? Slik jeg ser det minner svineinfluensaen om Tuberkulosen. Mange unge tidligere friske mennesker fikk tuberkulose, og det gikk hardt utover luftveiene, slik er det med svineinfluensaen også. Ved sykehuset jeg jobber er infeksjonsposten stappfull av unge mennesker. Når/ om disse blir friske, vil jeg tro at lungene deres har fått seg en kraftig støyt, som kan prege hele livet deres. I tillegg kan det jo hende at svake lunger kan føre til at de i senere tid er mer utsatt for kreft... Da Tuberkulosen herjet landet, hadde man ingen vaksine. Nå har vi vaksine. Jeg kunne ikke tilgitt meg selv hvis min datter hadde fått svineinfluensa og i værste fall hadde dødd, eller fått langvarige/ livsvarige luftveisproblemer pga at hun ikke fikk vaksine.. Dessverre er det så uendelig mange andre ting i denne verden, som kan gi henne kreft, at jeg velger å tro at Pandemrix blir nok så ubetydelig i den store sammenhengen.
Gjest Skrevet 13. november 2009 #2 Skrevet 13. november 2009 Takk : ) Jo, her skal vi alle ta vaksinen når den er tilgjengelig : )
Gjest Skrevet 13. november 2009 #4 Skrevet 13. november 2009 Det er uvitende personer med lite kunnskap om fysiologi og medisin som kommer med slike uttalelser. Synd, for de skremmer jo mange med påstandene sine..
FanteGuri Skrevet 13. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 13. november 2009 Jeg snakker bare ut fra mitt eget ståsted, sier ikke at jeg har rett i det hele tatt. Dessuten synes jeg de som sier at Pandemrix er farlig, skremmer folk mer enn hva jeg, mot min intensjon gjør..
Libido- Skrevet 13. november 2009 #6 Skrevet 13. november 2009 Nå finnes det vel ingen bevis på at det er farlig eller ikke er farlig. Det vi derimot vet er at den ikke er testet på barn og gravide. At den inneholder kvikksølv og det omdiskuterte stoffet skvalen. At en mende land ikke gir den til barn og gravide nettopp fordi det ikke er forsket på.
Gjest Skrevet 13. november 2009 #7 Skrevet 13. november 2009 En ting er at folk skremmer med hva vaksinen kan gjøre, noe du ikke synes noe om. Nå gjør du det samme, bare skremmer med hva sykdommen kan gjøre istedet. Er det rart folk blir forvirret? Ene dagen er jeg bestemt på å ikke ta vaksinen, andre dagen har jeg driiit dårlig samvittighet for at jeg ikke vil ta den. Når det er sagt er jeg ganske sikker på at 4 av 5 her i husstanden har allerede hatt svineriet Og for de ALLER fleste så er dette en mild influensa. Jeg leser mer på f.eks FB hvor dårlige folk er etter de har tatt vaksinen enn de som er syke blitt av sv.fluen. Men joda, takker for infoen )
Gjest Skrevet 13. november 2009 #8 Skrevet 13. november 2009 Fanteguri jeg er HELT enig med deg altså. Du er ikke uviten. Det er de som sier at vaksinen fører til kreft jeg snakker om:)
Ugl@ Skrevet 13. november 2009 #9 Skrevet 13. november 2009 Takk, et innlegg etter mitt hjerte. Er sykepleierstudent, i sykdomslæren har vi en foreleser som har snakket om nettopp at det nå forskes på, og at ting tyder på at infeksjoner og da kansje særlig virusinfeksjoner kan gjør en mer utsatt for å få kreft senere. Man vet allerede at man kan få livmorhalskreft som følge av HPV for å nevne et eksempel. Jeg håper flest mulig tar vaksinen, de to yngste barna skal vaksineres over helgen, vi andre må vist vente litt til, men så fort vi får tilbud så skal også vi ta vaksinen. PÅ tross av at vi KAN blir syke av vaksinen, anser risikoen for å få H1N1 som større og med betyelig mer usikkert utfall enn av vaksineringen.
Gemini77 Skrevet 13. november 2009 #10 Skrevet 13. november 2009 Ugl@, Det er persisterende virusinfeksjon som kan gi en risiko for kreft (slik som HPV (ikke en forbigående infeksjon). HPV kan man ikke sammenligne med engang, fordi det viruset er et vortevirus og går derfor inn i epitelcellene i livmorhalsen og KAN skape celleforandringer. En luftveisinfeksjon av virus integrerer ikke sitt DNA inn i våres og ligger der latent. Hvis du føler du kan sammenligne de to, så bør du da også være redd for forkjølese som også er en luftveisinfeksjon forårsaket av virus. Så er man ofte forkjølet så har man forhøyet sjanse for å få kreft? Jeg er genetiker og jobber daglig med virus. HPV og polyma. Dette er virus som kan legge seg latent i kroppen og integreres i cellene. Ikke bland dette med forbigående luftveisinfeksjoner.
Gemini77 Skrevet 13. november 2009 #11 Skrevet 13. november 2009 I tillegg blir jeg faktisk provosert når folk sier at vaksinen IKKE er farlig! HVordan i h..... VET dere dette? Motstandernde er iallefall oppegående nok til å ta avstand pga mangel på dokumentasjon og hva denne KAN gjøre i fremtiden. Mens forkjemperne faktisk vet at den ikke er farlig... Fasinerende...
Ugl@ Skrevet 13. november 2009 #12 Skrevet 13. november 2009 JOda, men det er dette med at virus som kan føre til lungebetennelser KAN gi skader på lungene, som igjen kan gjøre dem mer utsatte for lungekreft senere, særlig røykere. Dette blir det vist forsket på har jeg forstått. Ikke at viruset i seg selv direkte gir kreft, men de skadene som KAN oppstå. Var ikke mening å blande, jeg vet forskjellen slik sett. Det virker som endel tror at sykdom man får og kommer seg igjennom er ufarlig, når det faktisk kan vise seg at det kan oppstå skader som senere kan få følger. Det er mye man ikke vet om vaksinen, men jeg personlig vurderer risikoen slik at det er mindre fare forbudent med å la seg vaksinere enn å la være. Vaksiner har reddet mange liv, og utryddet sykdom før, hvem vet hva H1N1 KAN utvikle seg til over tid, det er kjent at virus muterer, ikke alltid til det verre, men det skjer.
Ugl@ Skrevet 13. november 2009 #13 Skrevet 13. november 2009 Det er slett ikke alle forkjempere som sier den er ufarlig, det er knapt noe som er ufarlig. Men det er snakk om å veie risiko, hva er mest sannsynlig, hva er smartest i det lange løp. Skal man la denne influensaen herje fritt uten å gjøre alt vi kan for å begrense den? Jeg vet vanlig sessonginfluensa også tar liv, men denne influensaen hadde neppe fått denne oppmerksomheten hvis den var som en normal sessongifluensa, det tror jeg ikke WHO og norske helsemyndigheter, eller helsemyndigheter i andre land hadde brydd seg om å svi av milliarder til krisetiltak og forskning
Libido- Skrevet 13. november 2009 #14 Skrevet 13. november 2009 ja det blir jeg også forundret over. Produsenten selv vet det ikke engang, men mange her inne vet tydeligvis at den er helt trygg.
Gemini77 Skrevet 13. november 2009 #15 Skrevet 13. november 2009 Jeg vil gjerne se noe dokumentasjon på at en gjennomgått svineinfluensa kan gi senskader! Og hvordan kan det allerede være kartlagt når utbruddet er nå? Og hvorfor vil det komme skader av svineinfluensa enn av vanlig influensa, særlig med tanke på at på generelt grunnlag er svineinfluensaen mildere enn en vanlig influensa. Man bør ikke knytte skader på lungene av svineinfluensa hvis det ikke foreligger noe dokumentasjon på det. Har ikke engang hørt om det. Hva med skader etter en bronkitt? Forkjølelse?
Gjest Skrevet 13. november 2009 #16 Skrevet 13. november 2009 Gemini77 med gutt og jente 15:05 og libido: Skriver under. Mange som er veldig bastante på at den er heeeeelt trygg, ennå produsenten ikke tør garantere for det. Facinerende ja......
Libido- Skrevet 13. november 2009 #17 Skrevet 13. november 2009 Alt vi kan for å begrense den? Da hadde de jammen meg teste alle sammen. Det er utrolig mange som har veldig milde symptomer, men får ikke testet. Selv ligger jeg hjemme på 2. døgnet med alle symtopmer uten feber. Enda har jeg ikke tatt standpunkt til om jeg skal holde meg unna bhg, butikken, jobb osv. Hadde jeg fått det påvist hadde jeg selvsagt holdt meg unna alle sammen. Men jeg får jo ikke vite! Hvor smitte begrensende er DET? Så dette felleskapet og begrense smitte pjattet sitt kan de... ok skal ikke fullføre den =)
Denice Skrevet 13. november 2009 #18 Skrevet 13. november 2009 Takk!!!! Så lei rare blikk og ekkle kommentarer på min vaksinering av vesla...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå