Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #1 Skrevet 13. november 2009 Jeg ble alene nå i høst, og har nå begynt å få utbetalt litt penger. Har sittet og regnet litt på hva jeg kommer til å ha utbetalt i måneden, og syns det blir ganske mye.. Kan det stemme at jeg får så mye? Overgangsstønad: 11965,- + Utvidet Barnetrygd: 1940,- + Bidragsforskudd: 1350,- (+ Barnebidrag: 2390,-) + Støtte barnetilsyn: 1491,- + Bostøtte: 2700,- + Lånekassen: 7620,- = SUM pr. mnd: 27066,- (28106,-) Stemmer det at jeg ikke trenger å trekke skatt av overgangsstønaden, altså at hvis jeg velger å trekke skatt, så får jeg det tilbake året etter? Hittil har ikke bf betalt noe bidrag, men jeg har fått innvilget bidragsforskudd og fått utregnet bidrag, så de månedene han ikke betaler, får jeg forskudd. Men om jeg virkelig får 28000,- inn på kontoen hver måned, så ser det ut til at jeg kanskje kan klare å iallfalll spare alle pengene fra Lånekassen... Får dere andre så mye?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #2 Skrevet 13. november 2009 Stemmer det:) Men husk at du får mindre stipend med OS. Altså mer av stipendet blir omgjort til lån...
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #3 Skrevet 13. november 2009 Nei jeg får ikke like mye som deg. Jeg er student å får: OS: 8500 kr(jobbet i sommer så må trekke skatt) Barnebidrag: 1350 kr Støtte til barnetilsyn: 490 kr Lånekassa: 4900 kr Du får ikke både fullt bidragsforskudd + barnebidrag fra far. Det er enten eller. Bostøtte får ikke jeg da jeg tjente for mye i fjor. Jeg kan da velge dagens inntekt, men der er grensa på 14 000 i mnd så da går heller ikke det. Lånekassa blir redusert når man har OS, synes 7620 høres mye ut. Jeg får fullt lån og stipend.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #4 Skrevet 13. november 2009 Ja, jeg vet jeg ikke får begge deler. Beløpet jeg har regnet ut er med bidragsforskudd, og det som står i parentes er om jeg får bidrag ISTEDENFOR bidragsforskudd. (derfor er det ca en tusenlapp mer) Jeg hadde null i inntekt i fjor og i år har jeg 6000 i inntekt.... Det fra lånekassen blir vel ikke redusert.. Det er vel bare det at det blir en større prosentandel med lån i steden for stipend......? HI
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #5 Skrevet 13. november 2009 Ja, jeg er klar over at jeg får mer i lån (syns forresten den regelen er teit) når jeg har OS. Men det får nå bare være.... Jeg har allerede så mye i lån (5. året jeg studerer nå) at de tusenene som jeg får mer i lån vel ikke spiller så stor rolle fra eller til i det lange løp... Men hvis jeg virkelig får så mye, er det gode nyheter :-) Kanskje jeg kan klare å spare opp litt penger framover da! :-) Har igjen 1,5 år av studiene, så får iallfall OS den tiden :-) HI
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #6 Skrevet 13. november 2009 Jeg var alene fra mars til august i år, og jeg fikk utbetalt litt i overkant av 25000 kr. Jeg fikk ingenting av lånekassen. Overganstønaden min var på 8152 kr. Men med husleie utgifter på nesten 10 000 kr pr mnd, pluss reginger og alt vi trengte til livets opphold, så ble det ikke så fett alikevel. Men det gikk rundt selvfølgelig:)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #7 Skrevet 13. november 2009 Jeg får og sabla mye takket være lånekassa. Blir verre når jeg mister 7000 i måneden og skal begynne å betale tilbake. Da er det greit å vite at jeg har vært flink til å spare
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #8 Skrevet 13. november 2009 Ok. Det fra lånekassa blir redusert jo. Jeg får mindre enn venninna mi selv om hun ikke har barn, fordi jeg tjente mer enn henne i fjor+ at jeg har OS ved siden av og OS er inntekt.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #9 Skrevet 13. november 2009 Nei, beløpet fra Lånekassen blir nok ikke redusert. Gikk inn på støttekalkulatoren nå, og la inn hvor mye jeg kommer til å få i trygdeytelser... Der står det at det eneste som endres, er at stipendandelen går ned fra 49000,- til 31000,-. Men det totale beløpet er det samme (101600). Jeg prøvde å legge inn litt ulike tall, og det kommer opp det samme uansett, at man får 101600 i lån uansett hvor mye man tjener/får i trygd. Det er bare stipendandelen som blir mindre (til slutt 0,- hvis man tjener for mye)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #10 Skrevet 13. november 2009 Det blir redusert ut i fra inntekt. En som kun lever av lånekassa får mer i støtte enn vi som mottar OS. Det sier seg jo selv
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #11 Skrevet 13. november 2009 En som kun lever av Lånekassa får en større andel stipend, men får ikke mer penger totalt. Vi som mottar OS får like mye penger, men da er en større andel av det lån....
Anonym bruker Skrevet 14. november 2009 #12 Skrevet 14. november 2009 Nei dette stemmer ikke! Kjæresten min er student å han får rundt 9000 utbetalt. Jeg får kun 4900 kr. Han fikk også høyere utbetaling enn meg når disse høye utbetalingene kommer i august og januar. Jeg sitter også igjen med mye lavere lån enn han, da jeg har inntekt ved siden av(OS) som gjør at støtten blir redusert. Hadde jeg fått 9000 i mnd hadde jeg fått mye høyere lån.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2009 #13 Skrevet 14. november 2009 det stemmer det.. jeg får like mye, utenom bostøtte.. har ikke søkt bostøtte da, så må få gjort det..
Anonym bruker Skrevet 14. november 2009 #14 Skrevet 14. november 2009 Gå inn på støttekalkulatoren, så ser du at det totale beløpet blir det samme uansett hvilke tall du skriver inn for inntekt og trygd.... Jeg prøvde å skrive inn at jeg hadde 500 000,- i inntekt og 300 000,- i trygd, og allikevel kom det opp at jeg får over 100 000,- totalt i lån og stipend! Med 500 000,- i inntekt ble det jo selvsagt 0 i stipend da.. Så da må det være en eller annen grunn til at dere får noe annet... Og får kjæresten din 9000,- per måned?? Fullt lån og stipend ligger jo på ca 6500 per måned (bortsett fra august og januar da man får mye mer), og når man forsørger barn får man ca en tusenlapp ekstra...
Anonym bruker Skrevet 14. november 2009 #15 Skrevet 14. november 2009 Den kalkulatoren viser noe helt annent enn det jeg faktisk får, så jeg kan ikke stole på den. Jeg måtte sende inn dokumentasjon på hva jeg tjener nå, hva jeg tjente i fjor, fødselsattest osv. Fullt lån og stipend kan ikke ligge på 6500 i mnd. Venninna mi som er alenemor får over 7000 kr i mnd, og jeg skjønte ikke hvorfor hun fikk mye mer enn meg, men da er det kanskje fordi jeg tjente mer enn henne i fjor, jeg aner egentlig ikke. Jeg får hvertfall kun 4900 kr i mnd å det har jeg hatt i 1,5 år nå. Jeg får også kun 600 kr i forsørgerstipend eller hva det heter, Ikke 1000 kroner.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #16 Skrevet 15. november 2009 jeg får 7600,- fra lånekassen..med lån og forsørgerstipend! Samme året før..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå