Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 13. november 2009 #1 Skrevet 13. november 2009 Vi har prøvd alt av middagsglass, og hun har noen klare favoritter, mens det meste er "æsj"... Vår middag derrimot elsker hun, spiser i store mengder Lurer derfor på hvilken mat deres små håpefulle liker, så kanskje jeg kan få litt inspirasjon! Hun får somregel det vi spiser, uten salt. Liker best biter hun da, som hun kan plukke med fingrene. Her er hennes favoritter, sånn hvis flere trenger inspirasjon Fiskepudding og brødbiter, er det beste som finnes. Pasta i alle varianter, bruker mest fullkornspasta. Mais, gulrot og ananasbiter. Det som er "æsj" er brokkoli, potetbiter og laks. Sistnevnte kanskje noen har en god oppskrift på, for det tror jeg kanskje hun kan like hvis hun bare får prøvd det litt.
Mamma til gutt og jente:) Skrevet 13. november 2009 #2 Skrevet 13. november 2009 Gutten min på snart 10 mnd er veldig glad i mat med litt smak, blander derfor kokt kjøtt/fisk med fullkornsris/pasta, gulrøtter, squash, søtpotet ol og har i en god dæsj med tomatpure og en boks hakkede tomater, det gir mye og god smak. og masse finhakket persille. grovmoser maten, slik at det er masse biter i litt saus (litt kokevann pluss tomatpure) Litt mais oppi gir god og søt smak:) Synes ikke fisk egner seg til å lage i store porsjoner og fryse, den smaker best fersk, men er god sammen med masse grønnsaker og ris..
Lemonia Skrevet 13. november 2009 #3 Skrevet 13. november 2009 Favorittene her er: Fiskeboller i hvit saus med poteter, gulrøtter og brokkoli. Hjemmelagede kjøttkaker med brun saus, poteter og grønnsaker. Kylling- og søtpotetgryte med couscous. Pasta bolognese eller pasta med tomatsaus og diverse grønnsaker, gjerne med mozzarella og oliven i. Hjemmelaget lapskaus. Laks med poteter, gulrøtter, erter og smeltet smør. Men generelt er han altetende. Ingenting er æsj og han kan like gjerne tygge på en pepperkake som en brokkolibukett. Hvis jenta di foretrekker deres mat ville jeg bare fortsatt å gi det. Det er sannsynligvis mer smak i den enn i middagsglass, så jeg forstår jo hvorfor hun foretrekker det. :-)
seigdamererbest Skrevet 14. november 2009 #4 Skrevet 14. november 2009 Lille&jeg: jeg lager en ostesaus til laksen og da går den ned på høykant. De første gangene var det ganske mye saus, men ble raskt redusert og fremdeles sier hun "nam" ;-) 15gr smør, 15 gr hvetemel, 200ml melk og 40 gr cheddar-
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 15. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 15. november 2009 Saus til laksen var en god ide, den skal jeg definitivt prøve Syntes det er litt vansleig det med mat jeg, er jo litt skeptisk til alt saltet i vår mat. Er brunsaus godt uten salt, eller gjør det ikke så mye med litt salt nå som hun er over 10 mnd? Bedre å bruke kun buljong, eller er det ikke bra i barnemat? Er jo litt salt i noe av det hun spiser av middag, fiskepudding f.eks. Men vi salter aldri vann til grønnsaker eller pasta. Hvordan lager man eventuellt brunsaus osv som også de minste kan få, lager dere eventuellt eget til den lille? Vi tar ofte av til henne før vi salter, men fortsatt vil hun heller ha det vi spiser
Lemonia Skrevet 15. november 2009 #6 Skrevet 15. november 2009 Jeg ville unngått vanlig buljong i lang tid. Små barn skal ikke ha noe særlig salt, så lite som mulig. Det finnes buljong uten salt på helsekosten, den bruker vi når vi lager f.eks. brun saus (bruker også smør uten salt). Ellers lages den som til oss voksne. Skal jeg servere mat med salt til oss får han egen mat (har porsjoner i fryseren). Han spiser middag tidligere enn oss så vanligvis har han allerede spist innen vi har middag. Da får han bare litt av oss for å smake og bli vant til vår mat, den lille saltmengden nok ikke er så farlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå