Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #1 Skrevet 13. november 2009 Hei! Har ikke lyst til å kuppe noen andres tråd, så derfor lager jeg en selv... Jeg bare lurer på en ting: Vi får barn snart, forhåpentligvis (termin 11. november), og skal feire julen hjemme hos mine foreldre i år siden jeg feiret hos ham i fjor. Vanligvis har vi delt opp jula, slik at vi drar til den andre familien på 3. juledag! MEN: Er det urimelig av meg å "kreve" at vi er hos min familie hele jula og nyttår i år...? (Og er det veldig urettferdig overfor svigers...??) Vi har ikke lagt noen klare planer, jeg har bare sagt at vi nesten må se det an... Jeg er førstegangsfødende nemlig, og vet liksom ikke helt i hvilken form jeg er til å fly rundt landet (trondheim - stavanger) 5-6 uker etter fødsel. (Vi bor i Bergen, så må uansett fly til Trondheim først.) Har noen av dere flergangsfødende her inne noen gode formeninger??
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #2 Skrevet 13. november 2009 Vet du, dette synes jeg er helt opp til deg. Siden du er førstegangs så aner du jo ikke hva som kommer, for alt du vet får du en kollikunge og sliter med blodtap og nattvåk i barseltida. Nå hadde ikke jeg det særlig bra etter å ha født, så jeg hadde faktisk ikke greid å reise noe sted jula da babyen var liten, og da selvsagt ikke to steder. Kanskje svigers kan ta en langhelg hos dere en gang etter jul hvis dere ikke reiser dit dem til nyttår? Evt. at dere reiser tilbake til Bergen i romjula og svigers besøker dere der, da slipper jo du den ekstra turen og er i ditt eget hjem.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #3 Skrevet 13. november 2009 Jeg hadde ikke orket det etter første fødselen min, den var særdeles tøff, jeg mistet mye blod, var sydd i alle retninger, var helt utslitt. I tillegg hadde ungen kolikk så han skreik og skreik og skreik.. På toppen av det hele fikk jeg kronisk brystbetennelse og hadde over 40 i feber ca annenhver uke, gikk nærmest uavbrutt på forskjellige antibiotikakurer som gav meg diare og var inne på sykehuset flere ganger. Jeg orket knapt ta meg en dusj og spise, raste ned i vekt, følte meg syk og deprimert. Unner ingen en sånn start på mamma-tilværelsen, men det kan faktisk skje.. Etter andre fødselen kunne jeg sikkert dratt til verdens ende bare noen dager etterpå, var i toppform. Men etter siste som endte i keisersnitt, og et sår som ikke ville gro etterpå var jeg ganske uttafor igjen. Så mitt råd er vent å se. Du aner ikke hvordan formen er.. Er kanskje vanskelig siden dere må bestille flybilletter, men du vet mye om hvordan ting blir bare en uke eller to etter fødselen og da er det fremdeles ikke for sent å bestille billetter.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #4 Skrevet 13. november 2009 Takk for svar. Synes det er litt vanskelig, for jeg vet jo at de forventer at vi skal komme. Samboeren min sier heller ingenting. Tror egentlig at han også forventer det på et vis. (Men han heller vet jo ikke helt hvordan det blir!) Når vi snakker om å kjøpe flybilletter er jeg bare litt unnvikende, og sier at vi får bestemme det når vi vet bedre - selv om det kommer til å bli dyrere! Tror nemlig han synes det vil være litt trist å ikke feire noe der nede når det er første jula med nytt barnebarn etc... Bah! (Kan være stress å være svigerdatter av og til! Man blir trukket i så mange retninger hele tida...)
Gjest Skrevet 13. november 2009 #5 Skrevet 13. november 2009 Hva med å vente til etter barnet er født, og du vet litt mer om hvordan du selv er i form, før dere bestemmer noe? Selv var jeg i kjempefin form etter fødselen (til tross for et ganske kjipt svangerskap med både bekkenløsning og myyye kvalme og oppkast), og tok natttoget fra Bergen til Oslo (og tilbake) alene sammen med gutten vår da han var bare 3 mnd gammel. Det gikk kjempefint! Da gutten var ca 6 uker, fløy vi to alene fra Bergen til Kristiansand,- også dette gikk helt smertefritt! Så det er stoor forskjell på hva man orker og vil i ukene etter fødsel..
Gjest Skrevet 13. november 2009 #6 Skrevet 13. november 2009 Mente du forresten at dere bor i Bergen og svigerforeldrene dine bor i Stavanger? Du skrev at du trodde samboeren din syns det ville være trist å ikke feire noe "der nede" i et annet innlegg her... trodde du mente at svigerforeldrene dine bor i Trondheim? Mulig jeg misforstod noe her nå....?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #7 Skrevet 13. november 2009 Takk, da blir det nok sånn. Vi får vente å se. Jeg gir egentlig litt blaffen i om billettene blir litt dyrere også.. (Svigers har mye penger, og sponser oss sikkert litt om det blir for ille )
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #8 Skrevet 13. november 2009 Mine foreldre bor i Trondheim, svigers i Stavanger. Vi bor i Bergen...
Gjest Skrevet 13. november 2009 #9 Skrevet 13. november 2009 Høres lurt ut! Stavanger er jo ikke langt unna, men når dere uansett må til Trondheim først, så skjønner jeg veldig godt du ikke orker å risikere noe før etter fødselen, når du vet bedre.. Dyre billetter kan man alltids tåle en gang iblant- særlig hvis man får litt sponsing! Skrev feil i innlegget mitt over her, - gutten vår var 3 uker (ikke 3 mnd) da vi tok nattoget fra Bergen til Oslo. Og altså 5-6 uker da vi tok flyet til Kr.Sand fra Bergen. Og da reiste jeg alene med ham. Så hvis formen bare er fin, og ungen er "innenfor normalen"...så er det ikke noe stress å farte rundt litt!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #10 Skrevet 13. november 2009 Eller dere inviterer både foreldre og svigerforeldre på julefeiring hjemme hos dere, og reiser ingen steder. Så får alle sett babyen og tilbrakt julen sammen, mens du slipper reising og stress:)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #11 Skrevet 13. november 2009 Også en god idé, men vi har desverre ikke kapasitet til det. Så ikke i år, i alle fall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå