Musemor med tre søte små Skrevet 13. november 2009 #1 Skrevet 13. november 2009 Guttungen på 2,8 år har begynt å vise stor interesse for tall og bokstaver, så vi har så vidt begynt å stave navnene på vennene hans + ting som bil, båt, mage, nese osv... Men jeg føler kanskje det er *litt* tidlig. Når begynte deres barn med det. Så klart har han lyst til å lære så skal jeg gjøre alt for å hjelpe ham, men er litt redd det fremdeles vil være for vanskelig for ham slik han senere vil "misslike" det siden det var så vanskelig sist.
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 13. november 2009 #2 Skrevet 13. november 2009 Han var ca 4,5. Veldig interessert. Har egentlig lært seg bokstavene selv ved hjelp av et elektronisk spill fra fisher price. Jeg har svart ham når han har spurt og vi har skrevet litt sammen på data. Små ord med bokstaver som er lett å trekke sammen.
yasmina Skrevet 13. november 2009 #3 Skrevet 13. november 2009 La han holde paa i sitt tempo. Eldste er her 4, 5 og paa god vei naa. Leser smaaord .
Fire småtroll Skrevet 13. november 2009 #4 Skrevet 13. november 2009 Eldste lærte det før jul i 1.klasse, mens lillebror leser nå siste året i barnehagen. Lillebror har alltid vært opptatt av bokstaver og tall han også, men vi har egentlig bare svart på det han har spurt om (Hvilken bokstav er det?). Til slutt kunne han hele alfabetet, kunne si hva alle bokstavene het og skrive de. Nå som 5-åring har han plutselig begynt å trekke bokstavene sammen til ord, skriver og leser litt. Synes det er helt greit jeg, dytter ikke på, men lar han pusle med dette i eget tempo. Aldri negativt å kunne lese..
Honningmelon Skrevet 13. november 2009 #5 Skrevet 13. november 2009 Min eldste går nå siste året i bhg og har lest i 6 mnd ca. Nå leser han både små og store bokstaver og skriver. Syns han er flink, jeg
Bring_it_on!!:)) Skrevet 13. november 2009 #6 Skrevet 13. november 2009 Han har akkuerat fylt 4 år og har i noen mnd vist interesset for bokstaver.. Men lese kan han ikke enda.. Men vi har en sånn tavle med alfabetet på som det hender han tar frem.. Da peker han og jeg sier hvilken bokstav det er også skriver vi den etterpå.. Er nok fortsatt en liten stund igjen før min klarer lese ..
Salat Skrevet 13. november 2009 #7 Skrevet 13. november 2009 Min 5-åring har knekt lesekoden. Hun har vært veldig interesstert i bokstaver siden hun var omtrent 2 år. Da begynte hun å lete etter forbokstaven sin og våre bokstaver i tekster osv. Har gått sakte men sikkert og hun har lært det meste på egenhånd. Nå skriver hun masse slik hun hører det, kan tenke meg det blir vanskelig med rettskrivning når hun begynner på skolen neste år.
___ Skrevet 13. november 2009 #8 Skrevet 13. november 2009 Min yngste som er knappt tre har begynt å bli interesert i bokstaver, men hun forstår ingen ting av det. Min eldste som nermer seg 5 kan mang bokstaver, men har ikke knukket lesekoden. Selv lærte jeg ikke å lese før jeg var 9, men har likevel blitt en skikkelig lesehest med gode karakterer.
little old lady hoo Skrevet 13. november 2009 #9 Skrevet 13. november 2009 Eldstemann var 4, yngste er 6 og jobber med saken nå. Han kan lese/lydere, men leser ikke ordbilder ennå. Husker ikke når eldste begynte å interessere seg, yngste har egentlig aldri vært interessert, derfor lærer han det nå i 1. kl. Tror vi begynte med å lære forbokstaven til folk, og så laget jeg et spill der man kan trekke bokstaver og si ord som begynner på...Han elsket det spillet. Så lenge dere ikke presser men oppmuntrer en interesse er det vel ikke mye skade man kan gjøre ved å lære barna å lese.
erteposen + 4 Skrevet 13. november 2009 #10 Skrevet 13. november 2009 Eldstemann var tidlig ute og leste stødig før skolestart. Han var innmari interessert, og studerte avisene hver morgen på jakt etter bokstaver. 5-åringen min, som er skolegutt til høsten, finnes ikke interessert i bokstaver og vil heller ikke skrive navnet sitt. De er så ulike, men han er en reser på tall:)
Neijasså... Skrevet 13. november 2009 #11 Skrevet 13. november 2009 Min på 4.5 har begynt å trekke sammen bokstaver. Leser enkelt korte ord og kan stave seg gjennom ganske lange ord også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå