Gå til innhold

Smålig eller ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne spør om vi skal spise middag og kose oss sammen i morgen. Vi to med samboere og broren til samboeren hennes. Koselig! sier jeg. :)

Hun foreslår at vi skal være hjemme hos oss, siden vi har barn og ikke de. Det er jo mest praktisk.

Det blir jo da til at vi står for mat, drikke osv. Hadde vi bedt de på middag, hadde det ikke vært noe spørsmål.. men siden det var hun som kom med ideen, er det frekt å spørre om de kan kjøpe med feks brus?

Er ikke pengene det står på.. men de har på en måte "bedt seg selv på middag".. :)

Er jeg bare urimelig nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde bare sagt "at da handler jeg inn maten da også deler vi på regninga"

har også et slik vennepar som til stadig ber seg selv på middag, og i starten syntes jeg det bare var koselig, men så skjedde det oftere og ofterer og da begynte jeg å si dette... merkelig nok ble det mindre forslag om å spise middag hos oss gitt... :-)

Skrevet

Synes ikke du er urimelig, men når noen kommer på middag til meg må de ikke ha med seg drikke selv. Hva i all verden kan det koste da, 30 kroner? Nei, det hadde jeg ikke bedt om. Hadde blitt glad for litt kos med venner jeg.

Skrevet

Kan du ikke spørre hva hun hadde tenkt at dere skulle spise og når hun kommer med maten for å hjelpe deg med å tilberede den:o)

Vel, hadde vel hintet litt om det tror jeg. Smålig? Neppe. Hun litt frekk? Kanskje det...?

Skrevet

Nei, normalt så ber jeg ikke middagsgjester ta med seg drikke altså.. :)

Men det var bare en tanke om å dele litt på regningen.. bare fordi det er mest praktisk at vi er her, så må vi betale "alt"! :)

Takk for innspill! :) Tenker jeg spør om hun kan være med å lage maten, kanskje hun spør om hun skal ta med noe da.. hehe:)

Skrevet

Hmmm, den var vanskelig ...

Jeg hadde vel enten spurt om hun kunne komme og hjelpe meg og lage maten (siden det er litt stress med unger i hus), eller spurt om hun kunne tatt med noe ... f.eks salat, dessert, foccaccia (om det skulle være brød til), så kanskje hun hadde sett helt av seg selv at det er litt frekt å invitere seg selv (og flere til) på middag hos andre.

Om det var vin som skulle serveres til maten (og det var innlysende for alle parter) hadde jeg kanskje spurt henne om å kjøpe med drikke. Men brus (som strengt tatt koster 30 kr for noen flasker) det hadde blitt litt rart.

Skrevet

Helt enig i at brus var litt teit.. eneste jeg kom på som ikke var så dyrt! Salat eller foccaccia var et godt forslag! :) Lettvint å ta med også!

Takker! ;)

Skrevet

Pleier stort sett ikke å invitere meg selv bort på middag jeg da... Men om noen inviterer seg selv hit forventer jeg vel egentlig at de selv spør om de skal ha med noe... Og er vi invitert bort så spør jeg alltid uansett om det er noe vi skal ta med!

Skrevet

Min erfaring er at når folk har "bedt seg selv" på middag til oss, så har vi avtalt at når de kommer, så går to av oss og handler, enten gutta eller jentene. Og da er det naturlig at man handler litt hver. Det kan du forelså, om dere ikke har gjort det slik før og du ikke er helt sikker på hva venninna di har sett for seg. :)

Skrevet

Det kan jo hende hun spør om de skal ta med noe (hadde ihvertfall jeg gjort i samme situasjon), og da kan du si at de kan ta med de tingene.

Ellers tror jeg jeg hadde stått for hele gildet selv.

Skrevet

....MEN hvis dere er gode venninner hadde jeg heller ikke reagert hvis jeg var henne og du spirte om de kunne ta med ett eller annet. Jeg har en venninne som vi ofte spiser med, og da blir det noen ganger ett fett hvem som gjør hva. For eksempel kan det skje at vi tar med noe mat som vi lager borte hos dem, eller omvendt, eller de kommer med noe god sopp, brød eller oster som de tar med til oss, og noen ganger har vi begge kjøpt inn middag til våre egne familier, og hvis vi så bestemmer oss for å spise hos hverandre tar kanskje den ene familien med seg det de hadde kjøpt, og så deler vi på alt. Eller den ene familien kjøper inn litt ekstra av det den andre familien hadde planlagt.

Så kort sagt: jeg hadde ikke løftet på et øyebryn om de hadde bedt oss ta med brus eller salat. Og det er heller ikke uvanlig at vi ber oss selv til hverandre. HVis det ikke passer kan man bare si nei.

Og vi har også et annet vennepar som vi er kjempegode venner med. Og en gang vi spurte om de ville komme bort en kveld, sa de at de ikke gadd. Og da ble jeg fakitsk veldig GLAD, for det er jo sånn det er av og til, at man rett og slett heller vil være hjemme og ligge på sofaen, og da er det utrolig godt å vite at folk faktisk sier det som det er. Da vet vi ihvertfall at de har lyst, eller ikke KAN, de gangene det er det de medler tilbake til oss.

Skrevet

Hvis dette er et engangstilfelle hadde jeg ikke tenkt over det, men hvis dere alltid er hos dere blir det jo litt skeivt fordelt. Vi spiser ofte sammen med en familie, men vi prøver å bytte på å være hos hverandre - da tar ingen med seg noe =)

Skrevet

Et vennepar av oss har invitert seg selv på middag nå på lørdag. Vi har to babyer hjemme, og det er flott at de tenker det er mulig!! De tar med seg middag. Vi skal sette på komfyren, og koke ris:) Helt topp! Da stiller vi selvsagt med vin og vann, og for meg er det unaturlig å spise middag hos noen uten å ta med drikkevarer.

Spør venninnen din hvordan dere skal gjøre det med maten?

Skrevet

Så flott med mange svar! :)

Vi er ganske gode venninner, så egentlig er det vel bare å spørre.. hehe!

Det blir nok en ordning på det, og uansett en veldig hyggelig kveld! :D

Skrevet

Hei,

du kan jo evt. spørre om hun kan komme litt før, så kan dere to lage mat sammen og få pratet litt uten gutta der? Evt. kan dere dra og handle sammen først, så kanskje hun spleiser på regningen også?

Personlig ville jeg ikke bedt dem ta med noe. Når vi har venner på besøk til middag, står vi alltid for mat og drikke, og når vi drar bort til folk, tar vi alltid med en gave (som regel blomster eller vin). Men det er jo forskjellig i forskjellige vennekretser.

Før vi fikk barn syntes vi for øvrig det var mye greiere å dra hjem til barnefamiliene enn å ha dem hjemme hos oss, siden vi ikke hadde barnestoler eller leker eller noen ting, slik at det egentlig bare ble tungvint for vennene våre å komme til oss. Det er kanskje det samme venninnen din tenker? :)

Skrevet

Når vi er inne på dette, må jeg bare komme med noe... Vi har et vennepar som ofte var på middag hos oss, som var veldig greit for da slapp vi å ha barnevakt så lillemor kunne være sammen med oss. Da vi hadde barnefri og skulle på middag til de, ringte de når vi var på vei, og lurte på om vi kunne bestille 2 pizza å ta med. Hadde jeg bedt mine gjester om det, hadde jeg stått klar med pengene i hånda når de kom. Men nei, når vi kom sprurte de om vi hadde glemt å kjøpe brus... Hun og jeg kjørte på butikken, mens gutta var hjemme å ventet. I butikken plukket hun 1/2 l. brus til seg og typen, og jeg måtte betale for meg og sambo sin drikke. Når vi kom hjem til de fikk vi papptallerker å spise av... Ble helt sjokka jeg! Aldri sett noe til pengene...

Skrevet

Oj, det var spesielt ja lillemaven og Adriana *070707*! :o

Jeg hadde aldri bedt inn til middag og forventet at de skulle legge ut for noe..men når det er hun som "inviterer" og det blir til at vi skal ha det her så blir det litt anderledes...

Uansett så kommer de litt før for å hilse på sneipen før han legger seg, så da hjelper hun meg med middagen.. :)

Stresser ikke noe mer med om de skal ta med seg noe.. er enig i at det blir litt rart! :)

Skrevet

Småling å be om penger:-) Sorry........jeg skjønner hva du mener, men jeg tror nok ikke venninnen din gjorde dette for en gratis middag!

Skrevet

Heh, det det synes jeg var veldig spesielt, Lillemaven. Det kan jo være de glemte å betale tilbake for pizzaen, men de kunne da i hvert fall spandert brusen i butikken... Det eneste naturlige ville vært å kjøpe flere halvannenlitere og la folk drikke det de ville, mener jeg. ;) Jeg ville også blitt sjokkert hvis noen oppførte seg sånn mot oss. :)

Skrevet

har dere mulighet til å ordne dessert/snacks og drikke?

hadde egentlig ikke falt meg inn å tenke over det en gang tror jeg, men om jeg hadde gjort det samme overfor noen, så hadde jeg tilbudt meg å ta med noe/ordne noe

Skrevet

Så lenge det ikke er pengene det står på, og det foreløpig er et engangstilfelle, så hadde jeg virkelig ikke giddet å gjort noe nummer utav det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...