Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #1 Skrevet 13. november 2009 Nav kontroll sør anmeldte to enslige mødre for mistanke om trygdesvindel, så grytidlig om morgenen, før folk står opp, sto politiet på døra med ransakelsesordre. Jammen lå det en pappa i ektesengen også, og alle bevis tyder på at han bodde der! Så neste år starter straffesaken og strafferammen for grovt bedrageri er inntil 6 års fengsel i tillegg til at overgangsstønad, utvidet barnetrygd og forskuddsbetalt bidrag må betales tilbake.. I tillegg er 55 andre enslige mødre i distriktet under etterforsking i området (Arendal). Sitter og leser dagens Agderposten. Så utrolig digg at nav endelig tar tak i dette, er så dårlig gjort mot de som virkelig er i en vanskelig situasjon at noen råtne egg ødelegger ryktet til alle enslige mødre!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #2 Skrevet 13. november 2009 Ja. Veldig bra at de nå endelig gjør noe. Så kan heller de som har rett på stønaden slippe å bli uglesett på grunn av at så mange dreiver med trygdesvindel. Og pengene kan heller brukes på eldreomsorgen.
Gjest losen Skrevet 13. november 2009 #3 Skrevet 13. november 2009 Jeg mener også at dette er bra. Vi har et temmelig så godt velferdssystem, og det er temmelig skammelig at folk utnytter og snylter på systemet. Jeg er klar over at mange kan være i en pressa situasjon økonomisk, men da er svaret å sette tæring etter næring, ikke å snylte på velferdsstaten. Jeg har hatt to permisjoner uten rett til permisjonspenger. Det har vært utfordrende, og jeg kunne sikkert ha fått til å triksa med adresser etc slik at jeg kunne fått overgangsstønad, men valgte heller å klare oss på mindre. Og jeg kan love dere at det til tider var svært trangt økonomisk. Det er fellesskapet som tar regninga.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #4 Skrevet 13. november 2009 Hehe, overskriften blir jo så feil! Er jo politirazzia mot folk som påstår at de er enslige mødre! Virker som det er mange råtne egg der ute, og dessverre er disse med å ødelegge for folk flest. Gjelder jo både i slike saker og overgrepssaker. Går utover de som faktisk er aleneforsørger eller overgrepsofre.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #5 Skrevet 13. november 2009 Supert! Andre kommuner bør følge det eksemplet! Svindlere har jeg ingen sympati med.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #6 Skrevet 13. november 2009 Til pass for dem! Vårt velferdssamfunn er bygget opp på tillitt og disse menneskene ødelegger for oss alle.. Håper de får tatt mange og straffer de skikkelig for å skremme flere fra å gjøre det samme.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #7 Skrevet 13. november 2009 Må si at jeg er helt enig. Endelig gjør de noe med dette. Altfor mange som svindler til seg penger som de ikke har krav på.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #8 Skrevet 13. november 2009 Men pengene HAR de jo rett på. Det er å slippe pappa til i ektesengen de ikke har rett til. Strafferammen for grovt bedrageri er sikkert 6år i fengsel etc. Men man tenker nok på barnets beste, og derved blir det ikke aktuelt med fengsel for en MOR bare fordi hun har latt FAR også bo med barnet (uten å be om mindre støtte enn andre mødre).
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #9 Skrevet 13. november 2009 Der tar du skammelig feil på to punkter, anonym 18:32: 1. Nei, de har IKKE rett på stønad til enslige forsørgere når de bor sammen med barnets far! 2: De sender glatt en bedrageridømt kvinne i fengsel selv om hun har barn, og det virker heller skjerpende at hun har brukt barnet til å svindle til seg trygdeytelser hun ikke har krav på. Å ha barn er ikke en fribillett for å slippe straff for en overlagt straffbar handling, så du må nok tro om igjen, frøken!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #10 Skrevet 13. november 2009 De har begge gjort noe ulovlig. Så de blir satt inn på tur gjerne far først, så mor. Vel fortjent har sett det skje med egne øyne. De må jo få en straff! Er du klar over hvor mange millioner som blir utbetalt til personer som ikke har krav på det hvert eneste år? Det er viktig at det blir sendt signaler som f.eks at folk faktisk havner i fengsel, slik at færre tør å prøve seg. Jeg forstår ikke hvordan to voksne mennesker velger å få et barn, men INGEN av de greier å forsørge barnet. De er TO stykker. Herregud! Mannen får jobbe dagtid, mens kjerringa får jobbe kveld og helger.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #11 Skrevet 13. november 2009 Flott at noen tar tak i dette!! Folk flest burde bli flinkere til å si fra når bekjente snylter på systemet.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. november 2009 #12 Skrevet 13. november 2009 finner ikke jeg. har du link?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #13 Skrevet 13. november 2009 Papiravisen: http://www.forsidene.no/lokalavisene/i/aust-agder
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #14 Skrevet 13. november 2009 De har begge gjort noe ulovlig. NEMLIG Å VÆRE SAMMEN uten å belaste staten mindre enn andre. Så de blir satt inn på tur gjerne far først, så mor. Vel fortjent har sett det skje med egne øyne. De må jo få en straff! Er du klar over hvor mange millioner som blir utbetalt til personer som HAR krav på det hvert eneste år? Som ikke har gjort noe som helst for å ha dette kravet, untatt å sette mannen på dør. Det er viktig at det blir sendt signaler som f.eks at folk faktisk havner i fengsel, slik at færre tør å prøve seg på å beholde mannen. Jeg forstår ikke hvordan to voksne mennesker velger å få et barn, men INGEN av de greier å forsørge barnet. De er TO stykker. Herregud! Men om man ikke jobber i det hele tatt, og kun lever på støtte, da kan man kalle seg eneFORSØRGER. Da greier mor å "forsørge". Og er bitter over at en del par "forsørger" på samme måte.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. november 2009 #15 Skrevet 13. november 2009 artig jeg fatter ikke at det ikke er mer kontroller. jeg prøvde å argumentere for det under en velferdspolitikk time, men jeg fikk ikke noe vettugt svar på hvorfor det ikke var mer kontroll. forelesren mente det ikke gikk økonomisk i pluss og ha masse kontroller og lo bare når jeg sa at om de ansetter en til å kontrollere så trenger man ikke være et mattematisk geni for å forstå at de ikke trenger å ta så veldig mange i løpet av året for å gå i pluss.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #16 Skrevet 13. november 2009 Det er faktisk svært økonomisk krevende å ta snylterne. De skal avsløres, etterforskes,straffeforfølges og eventelt sone. Det koster enorme summer.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. november 2009 #17 Skrevet 13. november 2009 ja jeg ser den. men her er det snakk om 250 000 i året sånn ca per person som snylter. man kan bruke ganske mye resurser før man skal gå i minus med tanke på at man kan få disse pengen i 3-5 år + en del av dem i 18
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #18 Skrevet 13. november 2009 Men i lengden vil det lønne seg ettersom færre sikkert vil svindle om det blir flere kontroller og flere blir tatt
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #19 Skrevet 13. november 2009 Jo, de sender folk i fengsel for misbruk av trygdeytelser, men det blir neppe snakk om øvre sjikt av strafferammen. En kvinne ble nylig dømt, tror hun fikk rundt 6 mnd ubetinget. Den der frøkn-bemerkningen var forresten et latterlig forsøk på å utøve hersketeknikk.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2009 #20 Skrevet 13. november 2009 Det er sant, men det krever langsiktighet. Langsiktighet er ikke mye tilstede i de lokale NAV-kontorene. Økonomien er så stram at det ikke er særlig rom for langsiktige løsninger osm er økonomisk krevende på sikt. Heia byråkratiet.
Gjest Skrevet 13. november 2009 #21 Skrevet 13. november 2009 Eg synest det er kjempebra at folk blir tatt når dei urettmessig mottar stønadar, om ein person stjeler 250 000 i året i tre år frå ein butikk, så får han jo straff. Kvifor er det då greit å stjele 250 000 i året ifrå staten? Det er jo mange her som meiner det er heilt greit.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2009 #22 Skrevet 14. november 2009 Kvifor er det greit at man har krav på 250 000 i året i tre år ifrå staten om man veljer å gå ifrå bf og ikkje elles? Då gjer man jo noke som ikkje treng væra det beste for bånnet?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2009 #23 Skrevet 14. november 2009 Ja, for det er jo slik at alle alenemødre har selv valgt å være det Eller??
Gjest Skrevet 14. november 2009 #24 Skrevet 14. november 2009 Så du trur utelukkande at mor går ifrå far? Par i forhold har minst ein som kan jobbe, og om mor ikkje har jobba får ho engongsstønad. Dei kan i tillegg søke om bostøtte, støtte ifrå lånekassa og redusert barnehagebetaling i kommunen dei bur i. Om nokon går ifrå kvarandre pga økonomi, så trur eg ikkje forholdet var særleg sterkt ifrå før av, det er ikkje penger å tjene på dette, for ein har ingen å dele utgiftane med, og ein einsleg har jo nesten like mykje i utgiftar som to i par, berre at eit par kan dele på husleie, strøm osv. Det har ikkje ein einsleg.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2009 #25 Skrevet 14. november 2009 De det var snakk om her hadde mottatt støtte på feil grunnlag i 18 mnd og 22 mnd, så det er ikke snakk om spedbarn her! Det er full barnehagedekning i denne kommunen også, så de har ingen unnskyldning for ikke å få seg en jobb.. Skulle ikke forundre meg om de har barnehageplass til ungene og bruker dagene på cafe. Jeg bor her selv, og på nav sine sider er det ramset opp jobber som en ufaglært ung kvinne kan ta. F.eks butikkmedarbeider, kantine, vaskehjelp osv. Har ingen medfølelse med disse snylterene, de får jobbe for føden akkurat som oss andre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå