Gå til innhold

Epidural eller ikke??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte jeg skal prøve så langt jeg kan uten.. Men forrige fødsel endte i hasteks så jeg vet ikke hvordan den siste fasen egentlig er.. Noen argumeter for og i mot? Har hørt at uten er det lettere å selv kontrollere at man ikke revner...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fødte helt uten smertelindring. Tror man opplever fødsel veldig forskjellig. Jeg hadde max vondt. Og NULL KONTROLL! Det var bare å klemme i vei. Man har ikke mulighet til å kontrollere om man revner eller ikke...

Skrevet

Glemte å si fordelen.... Jeg var i veldig god form etterpå! De andre mødrene lå i senga og ynka, mens jeg var ute en liten tur på trappa, tok imot besøk i tvstua osv.

Skrevet

Epidural er en bedre oppfinnelse en bilen, datamaskinen, telefonen og flyet til sammen! Jeg venter nr. 3, og hadde epidural med mine to første. Hadde dødd (antageligvis ikke, men..) hvis jeg ikke hadde fått det. Når man har ligget med tøffe rier i et døgn uten noen fremgang, og er helt utslitt, er det mang en dame som velger å droppe "naturlig fødsel" og takker ja til epidural m.m.

Jeg ser på meg selv som en fysisk sterk dame med høy smerteterskel, men pga tøffe fødsler var jeg ikke i tvil om å takke ja til epidural. Epiduralen tok toppene av riene, og ga meg litt energi til pressfasen på slutten.

Tror det er veldig forskjellig fra person til person. Jeg er av den formening at de som velger å droppe smertestillende ikke nødvendigvis har høyere smerteterskel enn andre, men kanskje enklere fødsler... Jeg banner kanskje i kjerka her, men det er f.eks. forskjell på å føde en baby med hodeomkrets 33 cm og 39 cm.

Skrevet

Jeg har aldri prøvd epidural, så jeg kan liksom ikke sammenligne. Men jeg brukte lystgass og ELSKET det! Helt fantastisk. Det beste var vel at jeg var helt meg selv igjen etter hver rie, altså ikke påvirket av noe spm helst.

Det var aldri slik at jeg ikke skulle ha epidural under noen omstendigheter, men jeg trengte det liksom ikke. Fødselen min varte i nesten to døgn og jeg var utrolig sliten, men jeg var redd for at epiduralen ville forsinke prosessen enda mer.

Skrevet

Jeg var helt bestemt på en "naturlig fødsel" uten smertelindring da jeg fødte første gang. Men den gang ei og jeg endte opp med å få epidural. Følte meg litt "pinglete" som måtte takke ja til det, men det gikk kjempefint. Jeg var oppe og sto og gikk under fødselen, revnet ikke noe særlig og var oppe med en gang etter fødselen. Denne gangen tar jeg det litt som det kommer og tar gjerne imot epidural igjen hvis jeg føler at det er behov for det.

Skrevet

Jeg vil anta at det sterkeste argumentet for epidural er at mor får en mye mindre smertefull og slitsom fødsel.

Jeg tror det finnes mange argumenter i mot. Det er jo en grunn for at de fleste jordmødre forsøker så langt det lar seg gjøre å overtale til å forsøke uten.

Den viktigste årsaken (slik jeg har forstått dette) er at fødselen blir mye mer "teknisk" og går fra betegnelsen normal fødsel til en risiko fødsel. (ref program serien Jordmødrene)

det blir mye apparater og medisinsk oppfølging, og i mange tilfeller svekkes riene og må hjelpes i gang igjen m riefremkallende drypp.

Jeg er 100% sikker på at DERSOM man klarer seg uten, så er det aller best. Selv om det er helt ille mens det står på, så er det mye lettere å samarbeide med kroppen og den naturlige fremdriften på fødselen.

Jeg skal gjøre alt jeg kan for å unngå epidural denne gangen også. Har gitt instrukser til min mann, og kommer til å gjøre det samme til jordmor tidlig i fødsels forløpet. For jeg ser ikke bort fra at når det står på som verst (og det er jo gjerne helt på oppløpssiden), så ligger jeg der og hyler etter å få det:-)

noen ganger tror jeg imidlertid det er ganske nødvendig å gi det til den fødende. Tenker da spesielt på fødsler som er veldig langvarige med vonde og ineffektive rier som tapper mor helt for energi tidlig i forløpet.

Og så har vi mennesker også veldig forskjellig smerteterskel, og noen takler rett og slett sterke smerter veldig dårlig.

Lykke til.

Håper du får en fin fødsel (med eller uten epidural) og en flott barseltid,

Skrevet

Du fikk noen gode svar her.

Jeg kan huske at det tyngste av hele fødselen var åpningsfasen. Da kunne jeg gjerne ha tenkt meg å ikke føle noe og bare kunne sove siden jeg ikke hadde sovet på 3 dager nesten (hadde mer eller mindre svake rier i to netter som ødela hele sovinga). Men utdrivningsfasen, den som du gikk glipp av, opplevde jeg bare som befriende, endelig var det framgang og man kunne begynne å glede seg til barnet skulle komme. Kontroll på at jeg revnet hadde jeg ikke, og jeg måtte desverre få riefremkallende drypp og ble klippet også, men det var ikke mer vondt en i åpningsfasen, egentlig mindre. Man fikk lov til å presse isteden for den dumme pustinga som jeg ble ganske lei av etterhvert.

Jeg vil anbefale å gjøre det uten, og helst ikke legge deg på rygg. Hold deg oppe så lenge som mulig, da hjelper tyngdekraften.

Tror heller ikke at jordmødre gir epidural etter åpningsfasen, det er mer noe de gir, når ting ikke går framover og moren blir alt for utslitt.

Lykke til i hvert fall

Skrevet

Jeg må jo bare si meg enig i hva ♪ ♫ ♥ ♫ ♪ sier over her - en helt fantastisk oppfinnelse. Hadde en utrolig fin fødsel forrige gang pga epidural og ikke minst var jeg overhodet ikke utslitt.

Men vi er jo alle forskjellige med ulike behov. Jeg kan jo ikke forstå at noen velger å ha det vondere enn man må, mens mange vil jo ikke forstå meg.

Tror du må ta det som det kommer! Lykke til!

Skrevet

da e fikk vår første va d uten epidural,men ha en veldi ok fødsel som va over på 6 tima, å d ska sies at dem har ik epidural på dein lille fødestua vi har her.. så dein her gangen ha e å tenkt å fø her, uten epidural....kanskje e bi å angre...ingen fødsla e jo lik... men ork ikke tanken på å reis langt t sykehus hvis dein går enda kjappere no....men ha kanskje komme t å prøva epidural hvis dem ha hatt d her =)

Skrevet

Jeg har hatt epidural med begge de to jeg har fått, og den har fungert utmerket mot smertene. Men, denne gangen vil jeg likevel prøve uten. Epiduralen gjorde at fødselforløpet stoppet opp, og jeg måtte ha hjelp og fødselen endte med vakum begge gangene:(

Denne gangen vil jeg prøve uten. Synes det er en skummel tanke, for det gjør jo ufattelig vondt. Jeg håper fødselen går så fort at jeg ikke får valget om epidural, for jeg vet at det kan hende jeg ombestemmer meg når riene starter.

Skrevet

Tusen takk for gode svar!! Og sammenligninger hehe =) Dette er nok nyttige svar for mange flere enn meg! =)

Tenker utifra svarene her at det blir litt avhengig av hvor lenge jeg kommer til å holde på da... Men man vet vel aldri før man er der.. Lystgass får man dessverre ikke her i Bergen ellers skulle jeg gjerne ha prøvd det =)

Lykke til til dere og!!! =)

Skrevet

skal ikke ha epidural.. Håper jeg får føde på storken uten medisin og leger og styr... Fikk ikke det sist, men fikk en "storken" fødsel på føden.. de visste at jeg ønsket meg på storken.. MEN hvis det det er medisinsk best for meg med epidural og jm anbefaler det for babyens skyld av en eller annen grunn... er det noe annet.. men er det en vanlig fødsel skal jeg klare det.. Gikk fint sist selv om det er j...... vondt.. Kjempe kick etterpå når du har klart det.. og veldig stolt var jeg ;)

men lurt å si fra til jm med en gang at de ikke skal spørre om epidural midt under fødsel... For ingen sier vel neitakk til epidural midt i en forferdelig rie... uanset hva man måtte mene om epidural... Ingen spurte sist.. glad for det..

og skjønner godt de som spør etter epidural midt under en fødsel....At man ikke klarer mer.. men at man skal bestemme seg på forhånd at man skal ha det... det forstår jeg mindre..

Skrevet

jeg hadde ikke sjans uten. drøyde den så lenge som mulig. Prøvde med lystgass og badekar...men så måtte jeg bare.

Og til tross, hadde jeg full kontroll på fødselen. Tok meg 8 press og jenta var ute. Ingen sting...

Er nok veldig variabelt. Sist revnet jeg totalt, 45 sting og hadde null kontroll. også da med epidural.

Skrevet

Fødsler er så forskjellige og kvinner er så forskjellige at det er umulig å si hva som vil være best for deg ved denne fødselen. Jeg hadde en veldig tøff fødsel sist som endte med klipp og vakumforløsning uten bedøvelse (ren tortur!), og til slutt totalruptur. Derfor har jeg nå hatt mange samtaler med sykehuset for å diskutere hva som gikk galt, og hva vi skal gjøre denne gangen.

Jeg fikk epidural ved første fødsel, og de fleste leger og jordmødre jeg har snakket med mener epiduralen medvirket til at fødselen ble så tøff, da den stoppet fødselsforløpet. Dette ble jeg informert om på forhånd, men skjønte da ikke hva det kunne innebære. I mitt tilfelle dro fødselen veldig langt ut i tid, med veldig vonde rier, ingen effekt av epiduralen og en baby som satt fast pga dårlige rier (som allikevel var vonde!). Dette har jeg nå fått vite at er veldig vanlig når man bruker epidural, og det er derfor jordmødre helst ser at man først prøver uten.

De sier det er store sjanser for at epidural stopper fødselsforløpet, mange må derfor få drypp og ligge til sengs, og det er større sjanse for vakum- eller tangforløsning ved epidural. Men dette gjelder jo absolutt ikke alle, og de jeg har snakket med sier de har gode erfaringer med epidural. Derfor kan ingen gi deg fasiten på hva som vil være det beste for deg! Jeg tror det beste er å ta ting litt som det kommer, og se hvordan du klarer deg. Du vet jo ingenting om hvordan denne fødselen vil bli. Kanskje blir riene mye sterkere eller svakere enn sist. Kanskje går det mye fortere eller saktere...

En ting er iallefall sikkert. Epidural hjelper IKKE under utdrivningsfasen. Dvs den gir ingen smertelindring når du skal presse babyen ut og hodet spiler i skjeden. De fleste jordmødre skrur av epiduralen mot slutten, og epidural settes uansett slik at du fremdeles har følelse i skjeden slik at du skal kunne presse babyen ut og ha kontroll. For å få smertelindring i skjeden under utdrivning må du få pudentalblokade, men den kan også hemme riene og medvirke til økt bruk av vakum/tang. Isteden har jeg nå blitt fortalt at det beste er å bruke varme kluter og xylocainspray som jordmor sprayer på skjedeåpningen når hodet begynner å spile. Denne sprayen funker som salven man kan få kjøpt på apoteket, bare mye fortere og mye sterkere, og skal visst lindre veldig bra mot sprengningsfølelsen når hodet tøyer skjedeåpningen. Samtidig som man har god kontroll.

Så denne gangen har jeg tenkt å prøve så langt jeg kan på den naturlige måten. Har lært meg masse puste- og avslappingsteknikker for å få en lettere fødsel. På den måten håper jeg på å ha såpass kontroll at jeg klarer å "geleide" barnet ned fødselskanalen og ut skjeden uten rifter, og holde igjen når hodet spiler så skjedeåpningen selv får tøyd seg tilstrekkelig. Men jeg er overhodet ikke fanatisk, og dersom jeg klamrer meg til lystgassen hele fødselen ser jeg det ikke som et nederlag, ei heller om det ender med epidural av en eller annen grunn. Det viktigste for meg er at jeg denne gangen får en god fødselsopplevelse...

Mitt råd er derfor: ha et åpent sinn, ikke bestem deg for hvordan ting skal gå, for det går jo ikke sånn allikevel, og ta det heller som det kommer.

Lykke til!

Hilsen en med termin i dag, masse maserier og 2 cm åpning. Håper det skjer noe nå!!!

Skrevet

Her må jeg bare rette litt på Whoopsie. Det er ikke riktig at epiduralen ikke funker i utdrivningsfasen, på noen gjør den det. Jeg hadde ingen smerter i utdrivningsfasen, kjente bare en viss trykketrang. Kjenner flere som har hatt det på samme måte!

Skrevet

Jeg hadde epidural sist. Den hjalp meg til å komme fra 4 til 10 cm mye fortere fordi jeg var så sliten etter å ha holdt på i 30 timer. Men siste del var allikevel helt jæv...! Ble klipp og sugekopp, og epiduralen virka nok ikke så mye da. Men uansett vil jeg ha epidural også denne gangen. Tar ingen sjangser på at det skal bli for sent og vil ha den så tidlig som mulig. Men som mange andre sier, man må nesten da fødselen der og da, mye uforusett som skjer.

Skrevet

Det er en her som skriver at de fleste jordmødre ikke anbefaler epidural...De jeg har snakket med og vært på kurs hos (fra Ullevål) har sagt at man absolutt ikke må føle seg mer pinglete og mislykket dersom man velger epidural, og at det er en fantastisk oppfinnelse for noen, mens for andre ikke. De sier at en av grunnene til at epiduralen er så bra er at den ikke skader fosteret og at man er bevisst og får opplevd fødselen likevel. Jeg ble oppfordret til ikke å bestemme meg på forhånd om hva jeg skal, fordi en fødsel sm regel ikke blir som man tenker seg. For noen er epidural redningen, andre greier seg uten. Det som kan være lurt er å be jordmor si fra før det er for sent med epidural under fødselen, slik at du ikke kommer i en situasjon der du føler du virkelig trenger det og så har du ikke muligheten. En venninne av meg opplevde det og syntes ikke etterpå at det var bra hun hadde klart seg uten fordi hun hadde så vondt underveis at hun mistet bevisstheten og kastet opp av smerte. Hun hadde veldig vondt i kroppen sin i flere uker- selv om hun fødte med kun lyst gass.

Alle kropper er forskjellige og alle fødsler Best å a ting som de kommer og se ann. Masse lykke til med fødsel:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...