Gå til innhold

Hvorfor gråter du gutten min? :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 1,5 år som sier natta og legger seg ned under dyna. Sover til morgenen. Er kanskje litt vanskelig da.. Våkner gjerne 5.. Men nekter å ta han opp før 05.45. I dag og i går har han brukt over 30 minutter på å sovne.. Gråter og roper mamma. Går inn med jevne mellomrom å sier at han må sove. Roer seg med en gang, men begynner å gråte med en gang jeg går. Og natt til i dag våknet han hver 30-60 minutt. Gråt og jeg trøstet. Så jeg er VELDIG trøtt nå. Og det ser ut som om denne natten skal bli lik.Jeg vet ikke hva det kan være:( Noen som vet hva det kan være?

Gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mørkredd??? Jeg lar døra til soverommet stå på en gløtt for jeg tror jenta mi er litt mørkredd. Kan jo også være oppmerksomhetsbehov da, og da går det stort sett over hvis man bare er bestemt :)

Kan jo også være at han har vondt??? Ørebetennelse, voksesmerter?? Dette blir bare spekulasjoner altså og det er jo dere som kjenner gutten deres best.

Skrevet

Separasjonsangst?

Min sønn har hatt noen sånne perioder. Første gangen jeg var borte fra han et par netter så ble han helt ekstrem, men da var han sånn på dagtid også.

Nå er han tre år og har innimellom netter hvor han drømmer at Mamma reiser fra han, og da gråter han veldig i søvne.

Åpen dør, det har vi egentlig alltid, og ekstra mye kos og oppmerksomhet på dagtid hjelper.

Skrevet

Ett lite nattlys... Faste leggerutiner... Hva med at pappan legger? Eller går inn. Ofte sånn at de søte små klarer å gi mamma veldig dårlig samvittighet, mens det kanskje ikke er sånn med pappa.

Så over på det at han våkner veldig tidlig på morgenen. Sover han en eller to ganger på dagen? Hva med å prøve å kutte ned på sovetiden? Hvis han sover to ganger så kutt det ned til en gang. Sover han en gang, så kanskje ikke la luren bli så lang?

Pass på at han altid er tørr og mett når han skal sove. (helt logisk egentlig...) Noen ganger kan de være våte selv om det var 5 minutter siden man skiftet.

Ikke gi saft eller melk etter legging. Sukker er jo energi... Ikke lurt. Kun vann.

Var det jeg kom på i farten.

Skrevet

Min gutt har stort sett vært grei å legge:)

Men periodevis har han hatt slike perioder som du beskriver.

Skjer ca 1-2 ganger i året og varer fra et par uker til 1-2 mnd.

Bruker som regel å gå seg til selv. Funnet ut at det skjer i en periode der det skjer mye på kort tid i utviklingen hans.

Skrevet

Min gutt som nå er 6 år hadde en periode slik, vi måtte sitte inne på soverommet til han sovnet... etterhvert så var det nok til at vi satt utenfor rommet.. Så til slutt så satt vi i stuen..

Skrevet

Her er en mor i koma:P pga søvnmangel!

Takk for mange svar.

skjønte i natt at han er utrygg. Men skjønner ikke hvorfor det plutselig kommer nå. Han er med meg 24/7. Ingenting er nytt på soverommet. Han brå våknet, så meg og la seg til å sove igjen. Gikk jeg ut, våknet han like etter og begynte å gråt. Men jeg kunne jo ikke stå på gulvet å sove! Hvis det ikke blir bedre får vi flytte senga hannes inn til oss, eller spørre en av søsknene om de vil sove inne hos han. Får så vondt av han. Ikke ser han på noe skummelt på tv. Skulle ønske han kunne utrykke hva det er!

Skrevet

Kanskje han har forstått at det kommer en baby til i familien og at han ikke lenger vil være minstebarnet ditt? Hvis du er gravid, forstår han kanskje mer enn de voksne tror. Han er kanskje redd for den store forandringen det vil bli i livet hans.

Skrevet

Alle barn har vel korte eller lengre slike perioder opp igjennom...

Mi har hatt flere..er 2 år... Hva det kommer av er ganske vanskelig å vite... å ja, det er frustrerende for både mor og barn innimellom...

Eneste jeg får til svar når jeg forteller at jenta er litt vanskeli å legge osv er at slik er det å ha barn.... da har jeg lyst til å kvææle den om sier det :D

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...