Gå til innhold

Stumme katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok dagens dummeste spørsmål sikkert, men finnes det katter/katteraser som er veldig lite snakkesalige/stumme?

Vi har hatt katt før, og den var særdeles taletrengt, mjauet i ett kjør! Ble helt sprø av den til tider (katten vekket oss faktisk oftere på natten enn det ungene gjorde med å mjaue på døren for å slippe enten inn eller ut). Mannen ble også sprø av den, og vi ble vel egentlig enige i om at vi ikke skulle ha katt igjen, spesielt han var fast bestemt på det. Skulle vi ha dyr igjen, måtte det være hund i så fall. Meeeen, så viser det seg at både mannen og eldstemann har fått påvist allergi mot hund (men ikke katt), og som enebolig-eiere har vi fått litt erfaring med at katter faktisk har en ganske ok funksjon rent praktisk også. De holde mus unna!

Likevel fikk jeg hakeslepp mannen i dag ymtet frampå om vi kanskje skulle få oss en katt igjen. Tanken tiltaler meg egentlig, jeg er stor tilhenger av at barn skal vokse opp med dyr dersom ikke allergier hindrer det og er veldig glad i katter og dy generelt, men jeg orker ikke tanken på masse mjauing døgnet rundt! Så finnes det katter som ikke er så veldig taletrengte av seg? Litt lyd må de jo selvsagt få lage altså, men kanskje ikke "hele tiden"? ;-) Eller var vi kanskje bare litt uheldig med den vi hadde på akkurat det? Råd, tips og forslag? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tre katter, ingen av dem er særlig pratsomme. Damepusen mjauer nesten aldri (kun når jeg bruker for lang tid på maten hennes) og guttene kan klage litt med døra.

Huskatter alle tre.

Mamma sine huskatter, mor og sønn, de maser i ett himla kjør. MJAU!

Skrevet

Vi har en stum og en døv katt!

Bror og søster. Hankatten er helt hvit, og de fleste hvite katter er døve - så ikke kjøp det. De mjauer så hinsides høyt fordi de ikke hører seg selv :-) Derimot jentekatten vår er helt stum, innimellom kan det komme et svaakt svaakt brek fra henne, men da må du stå nærme om du skal høre det.

Hun er blanding mellom skogskatt og vanlig huskatt, aner ikke om det har noe å si ?

Så ja, dere kan få tak i en stum katt, men må da være slitsomt å lete rundt etter det! "Hold an litt - må bare høre om den mjauer eller ikke"

Skrevet

Tilfeldig altså? Synes jeg hører det når jeg ringer på annonser om kattunger "Ja, mjauer de mye?...mmm...Og pusemamma da, mjauer hun mye?", de må jo tro jeg er helt rar, hehe...

Skrevet

Hehe, jeg elsker katter som prater. Har en siameser og en balineser selv. De går for å være de kattene som er mest snakkesalige. Her er det et leven fra morgen til kveld =)

Men vanlige huskatter skal egentlig ikke si så mye.. Tror bare dere var "uheldige" som du sier selv.

Skrevet

Vi har hatt mange katter opp gjennom årene. De har bestandig mjauet når det var noe de ville som å gå ut eller inn, ha mat eller noe annet. Nå har vi fått en ny og den ser faktisk ut til å være stum. Den kan male, men ikke mjaue. Det er selvfølgelig greit å slippe "maset" fra katten, men litt upraktisk ikke å vite om den vil ut, om den er sulten eller noe annet. Det er i hvertfal tydelig at katter kan være stumme. Denne er foresten 1/4 perser og 3/4 ukjent "villkatt".

Skrevet

Følte meg nesten litt slem nå som jeg leste igjennom mitt eget innlegg, katten var jo veldig søt og god da! Var kjempeglad i den, men ble helt rar i hode av alt "maset" dens til tider, spesielt når ungene begynte å komme og den vekket oss på natten den også i tillegg til baby, da slet jeg skikkelig med å ikke klikke på den :-/

Skal vi få en pus når vi flytter (blir da i så fall), skal vi uansett lage en katteluke i døren til en stor bod hvor vi kan lage til med varme tepper, matskål osv slik at den kan krype inn der om natten, og så selvsagt få være inne i huset på dagen da når vi er hjemme. Kanskje det vil hjelpe?

Skrevet

hva med luke i døra? da slutta mmin katt å mase iallefall :P men fra starten av så nekta jeg katten gå inn på rommet, og den ble så vant til det at den ikke hadde interesse av å mjaue der:)

Skrevet

Jeg tror det er tilfeldig, men dersom dere velger rasekatt, tror jeg at det er visse raser som prater mer enn andre:) Katten vår mjauer stort sett bare når han kommer inn han, og er våt og sulten etc, og vil ha kos:D Og når jeg har vært uheldig og tråkket han på foten etc;/

Jeg elsker når han prater til meg! Men han vekker oss aldri, og selv nå som vi har fått baby i hus og soverommet er stengt for ham, er han verdens snilleste katt:))) Jeg har hatt ham siden han var kattunge, og han er nå 11 år. Han har ligget med meg i senga i alle de år, og har aldri måttet dele meg med hverken barn eller andre dyr før nå. Synes han er superduperflink jeg!

Lykke til med anskaffelse av katt! Om dere velger en voksen katt fra Dyrebeskyttelsen, vil dere jo få vite om h*n er pratsom eller ikke. Men det er jo stas å se katten vokse opp og.

Skrevet

Katten vår er også 1/4 Perser og resten "bastard";)

Skrevet

vet ikke om d finnes rser el lignenede...men den katten jeg hadde i tenårene var helt stum...kom ikke en lyd..altså når han mjauet kom d iksom bare hviskemjau...ååååå som jeg savner den katten :(

når han ville inn så man bare at d dogget på hverandavinduet fordi han prøvde mjaue

Skrevet

Har en hannkatt på 5 år som er veldig stille. Han "prater" litt når jeg slipper han inn og når jeg treffer på han ute. Synes det bare er kos;)! Men han mjauer aldri for å mase.

Han en stort sett lydløs katt som liker å tro at han også er usynlig;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...