Gå til innhold

Lav blodprosent. Hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen og fikk påvist lav blodprosent. 9 tror jeg legen sa. Det er 11 dager siden jeg fødte. I ammetåka glemte jeg å spørre om det er noe jeg kan gjøre med saken. Jerntabletter? Eller er det best om kroppen ordner opp selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta jern, det måtte ihvertfall jeg da min blodprosent var så lav. Det er visst de flytende som er mest effektive, men jeg syntes det smakte som penger (?), så det ble tabletter på meg.

Skrevet

Merkelig at ikke legen sa noe og ga deg anbefaling på åssen du skal ta.

Men gå på apoteket eller helsekost og kjøp jerntabletter..

Jeg har hb på 8 og fikk anbefaling av jordmor å ta noe som heter aminojern, kjøpes på helsekost...

Har ennå ikke skjekket om det har gått opp, skal til henne på tirsdag.!!!

Skrevet

Hvis du synes vanlige jerntabletter blir tøft for magen kan du kjøpe Hemjern på apoteket, ta det sammen med et glass appelsin uice- det øker opptaket.

Andre ting som er mildt mot magen er:

Grovt brød med leverpostei og rødbeter, appelsinjuice eller gulrotjuice til.

Rødt kjøtt- en god biff f.eks

Spinat, brokkoli, tomat (også tomatsaus), bær, mango, grovt brød/knekkebrød

Smoothie med masse bær, men uten melkeprodukter.

Ikke ta jerntilskudd sammen med melk, det minsker opptaket.

Be legen din teste jernlageret ditt og, jeg gikk i halvannet år etter fødsel med veldig lavt jernlager. Ble både trøtt og humørsyk...

Skrevet

Floradix! Flytende jerntilskudd fra helsekost, glemte den :-)

Smaker helt ok og er mild mot magen.

Skrevet

Jeg mistet veldig mye blod etter denne siste fødselen... den laveste hb jeg hadde var på 6,4.. nå 3 mndetter fødsel så har jeg en hb på 9,2... men nok om det, det jeg fikk på sykehuset og som jeg har kjøpti ettetkant på apoteket er nefrix.... ;) to om dagen, drikk masse appelsinjucie sammen med jerntablettene... ta blir opptaket bedre... spise kruspersille, brokkoli, leverpostei, brunost med jern.... osv.... lykke til;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...