Gå til innhold

6-års jentebursdag... tips?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har dere gjort det?

Arrangere leker? I tilfelle hva?

Hvor mange gjester?

Det er 30 jenter fordelt på tre klasser. Alle? Halvparten? Kan ikke ta bare en klasse da det er mange fra de andre hun leker med.

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Siden hun leker med jenter fra alle klassene ville jeg satt et antall som passe for der (i forhold til plass og ork...) så kan hun velge hvem hun vil invitere;)

Det er jo en uskreven regel da at man inviterer de man har blitt invitert av tidligere...

Mat: pleier å spørre snuppene her hva de vil ha... Jeg er litt lei pølser i bursdag så vi har hatt litt forskjellig- tilogmed pannekaker:)

Pleier å bake en sjokoladekake og enten gele og vaniljesaus eller lyse muffins med rosa glasur og hjertpynt;)

Det holder i massevis!!! Blir sjeldent at de spiser noe særlig!

Vi pleier å ha en fast lek og det er flasketuten peker på.

Den har vi når alle gjestene har kommet. Da setter alle seg i en stor ring med sin gave på fanget.. Når flasken peker på feks Lise så gir hun gaven til bursdagsbarnet. Så blir den åpnet, alle får se og bursdagsjenten takker pent;) Så kan Lise snurre flasken!

Slik får vi slått i hjel litt tid, barna syns det er gøy, og det blir ikke et totalt kaos der mor mister kontroll over gaver og hvem hun fikk hva av...

 

Deretter er det mat. Etter de har spist er de gjerne litt utålmodige så da lar jeg de leke fritt. Blir ofte til at de vil leke med de nye lekene som hun har fått i gave, så vær klar på om de får åpne eller ikke!

 

Når intrigene begynner å bli mange setter jeg frem kaker. I denne alderen merker du tydelig at det er jenter du har besøk av ja;)

Etter kakespising og synging av bursdagssangen pleier vi å ha godteposer.

 

Noen ganger har vi latt de fiske det og andre ganger har jeg gjemt posene rundt om kring;)

Annet en det pleier vi ikke å arrangere fler leker eller noe for de underholder seg selv bedre ved frilek enn ved ting vi arrangerer som ikke faller i smak hos alle...

 

Hilsen meg som har to jenter på snart 7 og snart 6:=)

Skrevet

Alle eller ingen synes jeg, selv om det blir mange. Hvis hun skal plukke ut de hun selv vil, så synes jeg det blir helt feil....det ville jeg ikke gjort. Sikkert noen som alltid blir utelatt fra bursdager hvis folk gjør det på den måten, og det synes jeg er en trist tanke :(

Skrevet

Jeg er helt i mot "alle eller ingen-prinsippet" !!!

For det første: når skal barn lære at alle ikke leker like godt sammen med alle? Hvilken alder er passe til å finne ut at faktisk kan ikke alle like hverandre....

For det andre: alle har ikke plass til alle! Mener du særiøst at Gerd da skal iv\nvitere 30 barn? Vi har stort og godt hus, men jeg har likevel ikke sitteplass til 31 barn! Eller energi og alt det kreves å underholde og ha ansvar for 31 barn!

For det tredje: alle har ikke økonomi til å invitere alle.... skal de som ikke har så god økonomi da ikke få ha bursadgsselskap i det hele tatt fordi foreldrene ikke har råd til å mate 30 barn?

For det fjerde: hva hvis en av disse 30 jentene slett ikke er noe snill mot datteren din... Erting og mobbing er ikke borte fra denne verden... Skal da din datter måtte invitere denne jenta hjem til seg? Hjem til sin private sone der hun egentlig bare skal ha det bra?!?

 

Nei- det greiene om at vi foreldre skal bestemme hvem barna skal ha i selskap er jeg heeeelt i mot!

Kunne sikkert kommet med fler poeng, men gidder ikke engang.

 

Vi har ikke en slik ordning i klassen til datteren min (mye takket være meg...), men vi pleier å invitere alle jentene likevel;)

Nå er dette bare 1 klasse og de er bare 13 jenter så det blir noe annet:)

Dersom min datter ikke ville hatt alle jentene så hadde det vært greit!

Men selv om jeg sier dette så hadde jeg selvfølgelig ikke invitert alle utenom 1 eller 2! Ikke dum eller slem heller:)

Men feks kunne det jo hende at datteren min ville hatt noen jenter og noen gutter og kanskje noen fra gata... Da hadde jeg sagt at hun kunne invitert 15 stk også hadde vi gått igjenom hvem sammen:)

Skrevet

Datteren min går i 1. klasse og blir 6 år i desember. De er tre klasser der også. Her har de en regel om at alle jentene i klassen eller hele klassen blir invitert.

 

Selv om 3. gang (?) sier at man må lære at alle ikke leker like godt sammen, så er jeg helt i mot at man velger ut hvem man vil invitere. Jeg var selv den jenten som aldri ble invitert nettopp fordi man valgte selv, og det er utrolig sårt. Men det er det tydeligvis ikke alle som forstår.

 

I bursdagen til min jente blir de ca. 15 jenter. Det er alle fra klassen + tre venninner fra barnehagen som er født i 2004.

 

Jeg har ikke plass til å la alle sitte rundt et bord, så her blir det salgsbod. Har tenkt å gi alle gjestene en pose med gullmynter (sjokolade) når de kommer, og så skal de bruke "pengene" på å kjøpe seg mat og drikke i salgsboden. Kommer til å ha minipizza, spyd med kjøtt og grønnsaker o.l. Kan tenke meg at det vil bli moro for jentene.

 

I tillegg blir det ingen godteposer med hjem (hvorfor skal ungene bli enda mer hyper når de skal hjem og legge seg?!) men masse godt på bordet.

Skrevet

Jeg svarte på det HI spurte om, ut fra hva jeg selv mente :) Helt greit at du har en annen oppfatning av det 3.gang:) Trenger ikke hisse deg opp for det, vet du.

Skrevet

Jeg hisser meg ikke opp, men må inrømme at jeg blir engasjert;)

 

Jeg skjønner at det ikke er noe gøy å være den som aldri blir invitert, men som jeg skrev tidligere så er det jo ikke slik at jeg bare lar datteren min bestemme.... Hun har bla to i klassen som er betydelig psykisk hanicapet.... Vi passer alltid på å invitere den jenta og gutten leker datteren min med på fritiden;)

 

Jeg er for å involvere og å lære barn å ta hensyn og være snille med hverandre.

Men jeg tror ikke det å sy puter under armene på barna og beskytte de for en hver pris er løsningen!

Som jeg stilte spørsmål ved tidligere- hvor lenge skal vi foreldre gjøre det? Hvor gamle er barn når de liksom ikke blir såret av å ikke bli invitert? Svaret sier seg vel selv.... og vi kan ikke bestemme slikt for barna i evigheten...

Og jeg syns synd på foreldre som MÅ invitere alle eller ingen som kanskje ikke har råd til det.

Jeg vet om fler jeg som egentlig ikke har penger til disse store selskapene.... men de MÅ?

Eller så får ikke barnet ha selskap i det hele tatt?

Nei det skurrer helt for meg!

Men det er MIN mening;)

Skrevet

jeg hyadde bursdag for jenta mi på 6år for en mnd siden,hadde da utebursdag hvor vi grillet pølser og marsmalows på bål,det var saft og boller.eneste aktiviteten jeg hadde med barna var ansiktsmaling.vi inviterte alle 28 jentene..men det kom 11 stk,vi lånte lavoen til skolen.og jenta mi ønsket seg penger som hun skulle gi videre til andre og om 2uker er det barn på ett søppelberg som får glede av de.de hadde en fantastisk flott bursdag og tiden gikk altfor fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...