varius Skrevet 12. november 2009 #1 Skrevet 12. november 2009 Jeg er kommet i en litt kinkig situasjon. Etter å ha meldt meg ut av statskirken, fordi jeg ikke er kristen, får jeg nå en forespørsel om å være fadder for barnet til en god venn. Han har hengt seg opp i at fadderen må være medlem av statskirka, eller et annet trossamfunn som ikke forkaster dåpen. Delen om å lære opp barnet i den kristne tro er ikke så betydningsfullt i den her sammenhengen. Etter å ha lest meg litt opp finner jeg ut at buddhismen er en trosretning jeg i all hovedsak kan føle meg vel i, men jeg finner ikke ut om de forkaster dåpen eller ikke. Det jeg finner ut er at en ikke trenger å døpe seg for å kunne kalle seg buddhist, betyr det da det samme som at dåpen er forkastet? Jeg skjønner vel i utgangspunktet ikke hva som menes med å forkaste dåpen.... All hjelp settes pris på :-)
RS2 Skrevet 12. november 2009 #2 Skrevet 12. november 2009 Hvis jeg får være ganske direkte, så er det ingenting om dette du beskriver i bibelen eller har noe med kristne å gjøre. I alle religioner har en metoder for at VI skal gjøre ting for å oppnå kontakt med en gud. feks be antall timer pr dag osv. Jesus Kristus skiller seg ut med at Han kom ned til oss for å gjenforene seg med oss ved å leve det livet vi ikke greide(hellighet). Så ofret Han sitt liv for våre synder - derfor går ikke mennesker til helvetet fordi de har synd, men fordi de ikke tar imot Guds gave(Jesu frelseverk). Det kan alle som vil gjøre idag - men det kreves at vi vil. Gud tvinger ingen, men Han elsker oss så høyt at Han sendte sin sønn for å dø for oss mens vi spottet ham og ennå er det mange som gjør det. 8 For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave. Ef 2:8 Her er forskjell mellom religion og sannhet - religion er å nå opp til gud, sannheten er at Gud strekker seg ned til oss. Uten dette kan en døpe 1000 ganger barnet uten effekt. Guds rike hører barna til. Da sa Jesus: La de små barna være, og hindre dem ikke fra å komme til meg, for himlenes rike hører slike til. Jeg forlot statskirken da jeg ble frelst, fordi jeg ikke kunne være en del av all det hykleriske statskirken står for - etter det døpte jeg meg som voksen av egen fri vilje.
varius Skrevet 12. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. november 2009 Hvordan ser en egentlig en effekt av dåpen? Var kanskje ikke presis nok.. Det er kirken som forlanger at fadderen skal være medlem av enten statskirken eller et annet trossamfunn som ikke forkaster dåpen, ikke barnets far. De ønsker som så mange andre å døpe av tradisjon, ikke nødvendigvis for å unngå fortapelsen. Det høres ut som om du befinner deg på et noe annet religiøst- og filosofisk nivå enn det jeg klarer å forholde meg til. Det jeg trenger svar på er om buddhisme regnes som en trosretning som forkaster dåpen eller ikke, av rent praktiske hensyn.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2009 #4 Skrevet 14. november 2009 Budhisme regens som en trosretning som forkaster dåpen. Forkaste betyr å IKKE tro at dåpen i Statskirka er ønsket av den eneste virkelige guden i verden. Folk flest forkaster dåpens betydning i denne sammenheng, men dét er greit så lenge man ikke er åpen om det. Men det finnes en løsning: Du og din gode venn blir enige om at du har en spesill rolle med å lære opp barnet i troen på at Jesus, Buddha og flere andre var like bra den ene som den andre. Dette kaller dere "ironisk" for at du er Gudfar til ungen. Uten å blande kirka opp i det. Din rolle begynner når de kommer ut av kirka (etter dåp) og så er du med på "dåps"-festen, nevnes i taler og det hele.
Rampongi Skrevet 19. mars 2010 #5 Skrevet 19. mars 2010 Det er visst litt opp til presten også. Jeg er utmeldt og fikk ikke være fadder. Men som den over her er inne på.. Du kan være fadder utenom kirka..
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #6 Skrevet 22. mars 2010 Hvis du ikke er kristen , kan du gjerne bli i statskirken,for det er lenge siden den vendte seg bort fra sann kristendom. Er du derimot kristen bør du melde deg ut derfra,..så du ikke har del i hennes gjerninger ,-som bibelen sier. Heller ikke barnedåp er noe som er bibelsk. Verken Jesus eller noen andre på denne tid praktiserte barnedåp. (Ikke før 300 år etter kristus) Jesus var forøvrig 30 år når han ble døpt. Ordet dåp kommer fra ordet baptisma,- og betur ned dukking De som ble døpt ble dukket helt under og deretter reist opp igjen 1.Pet.3:21 sier..dåpen er ingen renselse fra ytre urenhet, men en god samvittighets bekjennelse til gud i kraft av Jesu kristi oppstandelse " De som skulle bli døpt måtte angre sin tidligere livsførsel, forandre" levemåte" , og de viste offentlig at de hadde hadde gjort det ved sin dåp. Nå hadde de innviet sitt liv til gud for å gjøre hans vilje. (Dette er ikke noe spebarn kan gjøre) Jesus sier la de små barn komme til meg..for himmelens rike hører slike til.. Det står ikke at de ble døpt. Barn er lerevillige og tillitsfull Bibelen sier og at vi skulle vere spebarn i ondskap og fullvoksne i forstand. En gang jeg leste i en bok kom det en flokk barn rundt meg og lurte på hva jeg leste, Jeg fortalte at jeg leste om det paradiset gud lover skal komme . Barna syntes det hørte fint ut , og de spurte:"Hva må vi gjøre for at vi kan få komme der?... Et godt eksempel for voksne , Bli som barn på denne måten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå