Gå til innhold

ligger deres babyer alene ofr seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår på 3 måneder har en lekematte som han ligger på. Der leker vi og driver med baby gym og han ligger der alene og koser seg når jeg holder med på noe annet. Det virker som han liker og ligge for seg selv, for han ler og gurgler. Likevel får jeg dårlig samvittighet for at han ligger alene, og føler at jeg må underholde han eller kose med han og prate med han hele tiden når han er våken, hvis ikke føler han kanskje at jeg ikke er glad han. Vet at det er dumt å tenke sånn, men... Jeg vet at han har godt av å ligge litt alene. Hvordan er det med dere? Lar dere babyene deres ligge alene og i så fall hvor mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Du skal bare være fornøyd med at han trives med å ligge litt for seg selv. Her var det også slik, men det går fort over.... snart er det full fart og da blir det å sitte mere på gulvet enn i en stol!!

Han blir i garantert ikke mindre glad i deg og han ligger litt og gurgler for seg selv.

Skrevet

som 2.gangsmor har jeg lært litt fra forrige mann, for å si det sånnn....

Med førstemann så var jeg "der" med en gang han så mye som åpna munnen! Og stimulerte han kanskje til de grader for mye, for jeg tenkte også som deg. Dårlig samvittighet osv.

Men nå med andremann er det heelt annerledels. Så hvorfor er det ikke sånn med første også?

Hun ligger på matta eller i vippestolen. Aleine, mens jeg driver med sitt. Og det beste av alt: hun skriker ikke så mye som han første! Fordi hun blir vant til å være litt aleine. Jeg går jo ikke fra henne, men jeg sitter ikke oppå henne på samme måte som jeg gjorde sist. Og det virker som hun er myyye mere lunere og roligere av dette.

Skrevet

Barnet har godt av å leke på sine premisser og å finne ut av ting også på egenhånd uten at vi alltid er der. Satt spesielt i begynnelsen mye på gulvet av lille sønn når han lekte i babygym, men fant ut han hadde veldig godt av å leke alene og å finne ut hvordan de ulike lekene fungerte. Derimot når han viste misnøye flyttet jeg han bare litt rundt til neste leke. Benytt sjansen mens nå mens han er liten og rolig til å gjøre ting. Babyen synes sannsynligvis det er kjempe gøy. Min sønn kunne ligge der alene i 30min og det var fortsatt like gøy:) Ikke ha dårlig samvittighet - mange ganger synes babyen det er morsommere å leke alene faktisk:)

Nå derimot ruller og kaster han seg i alle retninger og har plassert han i lekegrinda i stedenfor:)

Skrevet

Å takk så godt å høre. Min sunne fornuft sier jo det dere sier, men så er det hønemora da som trer frem...;)Ser jo at han liker å ligge alene:) Takk skal dere ha:)

Skrevet

Kjempeviktig at du lar babyen ligge litt for seg selv så lenge han er fornøyd med det. Med førstemann så vi veldig tidlig at han trengte litt tid "alene" (var jo alltid i samme rom som han, selvfølgelig) - spesielt hvis han var sliten. Når vi hadde besøk de første månedene og han hadde gått fra fang til fang ei stund ble han smågrinete. Da var trikset å la ham få ligge litt alene i kurva si og pludre. Siden fortsatte han å vise at han satte pris på å få leke litt alene på gulvet, og vi lot ham få den tida for seg selv. I dag er han åtte år og har hele veien lekt seg godt alene - selv om han er en veldig sosial unge med mange venner. Han slapper av og kobler ut når han leker alene, og det har han alltid gjort. Husker han alltid trengte en liten lekestund alene på rommet sitt (med døra åpen mot kjøkkenet der jeg var) etter barnehagen - rett og slett for å slappe av og roe ned. Har vært bevisst på dette med minstemann også.

Ergo: Ikke ha dårlig samvittighet for at babyen din ligger litt alene (så lenge han er fornøyd), men vær heller glad for at du kan lære ham å trives i eget selskap, og koble av med lek. Det kommer han (og dere) til å ha stor glede av senere i livet. :)

Skrevet

Hei,

jeg lar gutten min (5 måneder) ligge under babygymmen for seg selv (under oppsyn selvfølgelig :)) til han blir lei, ca. 5-10 minutter av gangen tenker jeg. I starten tenkte jeg som deg at han var ensom der, men når jeg la meg ned for å leke sammen med ham, ignorerte han meg glatt, så jeg fant ut at det var like greit å la ham leke i fred. :)

Når jeg legger ham ned for å leke nå nå, lar jeg ham ligge litt for seg selv først (men passer på, og innimellom titter han opp på meg og "snakker med meg" og smiler litt, før han går tilbake til lekene), deretter legger jeg meg gjerne på gulvet og leker litt sammen med ham før jeg tar ham opp på fanget, eller legger ham ned for å sove. Han sier jo fort fra dersom han er lei, så er ikke lenger bekymret for at han skal være ensom/kjede seg. :)

Skrevet

Takk for fint svar:) Veldig godt og høre, da kan jeg slappe av mer:) mor for første gang og redd for å gjøre noe feil, men får nok bare stole litt mer på meg selv;)

Skrevet

Ja, sønnen min sier klart ifra når han er lei;) Så da vet jeg jo at han trives for seg selv, for ellers hadde han protestert. Veldig flink til det ellers;)

Skrevet

Det er som å høre meg dette... Fikk jo dårlig samvittighet dersom jeg ikke koste, lekte eller stimulerte tassen når han var våken. Men skjønte jo etterhvert at det er viktig at han faktisk får ligge alene og leke seg. Babyer trenger vel litt "alenetid" de også. Kan vel bli slitsomt å bli stimulert hele tiden og sendt rundt fra den ene personen til den andre.

Her liker han veldig godt å ligge alene og leke (og kan gjøre det ganske lenge) på morgen/formiddag, men på ettermiddagene er han mer selskapssyk :) Og da sier han ifra :) Hehe...

Så nå har jeg ikke dårlig samvittighet for å la han ligge alene og leke lengre nei. Han er 4 mnd gammel nå

Skrevet

Signerer Itsrejk

Det er akkurat sånn jeg oppfatter jenta mi. Helt fra nyfødt har hun ønsket "alenetid". Hvis hun sutret etter besøk var det bare å legge henne alene så var hun fornøyd. Det er viktig at de er mye på gulvet pga utvikling også. Trives de alene så er det bare bra. Men jeg følte litt som deg i begynnelsen. Dårlig samvittighet for at jeg ikke koste nok med ho. Da ho var 4 måneder begynte vi å samsove og nå koser vi masse om nettene når ho spiser. Det hjelper litt for meg. Ho er nå snart 6 måneder og trives godt på gulvet og jeg må jo gjøre litt andre ting også av og til.

Tenk så mye tid dere bruker på amming og på stellebordet. Nei, ikke ha dårlig samvittighet. De trenger litt tid for seg selv av og til akkurat som oss voksne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...