Gå til innhold

Hold kjeft din dumming!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har minstegutten lært på barnetv, sjarmerende!

Er det i orden at ungene lærer stygt språk av å se på barnetv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit. Kanskje nusselig når ungen er under 2 år, men når ungen blir 4-5 år og sier det samme så er det ikke sjarmerende mer.

Skrevet

Nei, det syns jeg ikke...Veldig irriterende når barna går rundt å sier slik, også unnskylder de seg med at de har hørt det på barne-tv...

Skrevet

Storesøster lærer slik om det ikke er på barne-tv også hun =(

Jeg synes ikke det er greit at de snakker slik på barne-tv.

Skrevet

Nei, jeg syns ikke noe om det og maa si at jeg syns faktisk norsk barneTV har en del stygt spraak og er overrasket over det. Det som ungene ser av engelsktalende barneTV har ikke slik setninger i det hele tatt.

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvor de ordene ble ytret....."hold kjeft, din dumming", mener jeg. Synes det kommer an på sammenhengen. Var det f eks en som var sint/lei seg som sa det, og saken ble løst med unnskyldning etc, synes jeg jo ikke det var så ille.

Men barne-tv for de litt større er verre! Vi pleier ikke se på det ennå, men hadde ikke fått skrudd av tv'n sist lørdag. Da går det et program halv sju som jeg ikke husker hva heter, med bl a Erik Solbakken. Jeg kikket halvveis på det, syntes det var ganske teit, men er fullt klar over at jeg er laaangt unna målgruppa. Men det var et innslag der de tagget på en vegg (to voksne, må jeg si), og barne-tv-Erik kom med forslag til hva de skulle skrive.Blant annet (hold for øynene, de som er sarte): sædfuck! Dette er et tulleord som sto/står på en kjent tagg som de bl a har skrevet om i avisen, Oslos eldste e.l....men det er ikke poenget. Jeg er ikke lettsjokkert, egentlig, men synes ikke dette har noe i barne-tv å gjøre. Er ikke dette i aldersgruppa 8-12/14? Og de fleste som ser på er sikkert 6-10? Problemet er kanskje ikke at de får høre slike ord - det gjør de vel ute uansett - men at de skal få lov å ha barndom og uskyld LITT i fred, og ikke tvinges til å være så tøffe hele tida....

Uff, jeg vet ikke jeg. Synes bare det var litt stusselig, og at det virket utrolig barnslig (på feil måte) av programlederen...

Skrevet

Jeg har så lyst til å kaste ut hele TVn, bare for å få fred og harmoni i huset!

Drittlei hele TVn.

Skrevet

Wow (hei, Viva!)

Jeg tror ikke nordmenn forstår hvor utrolig stygt ordet "fuck" er. Jeg liker ikke å skrive det i denne sammenhengen engang. Jeg sier det aldri. Det blir brukt mye i amerikanske filmer (noe som ofte er kritisert), og nordmenn og andre ikke-amerikanere tror derfor det er alminnelig brukt.

Men på TV hører man det aldri, unntatt i noen kabelkanaler som man betaler spesielt for og som ikke har reklame.

Jeg hadde med meg en amerikansk venninne til Norge for noen år siden. Vi tok bussen, og der hang det reklame for et ukeblad. "Fuck your friends" stod det i klare, store bokstaver på flere steder i bussen. Min venninne er ikke fintfølende, men jeg lurer på hvordan andre amerikanske turister opplever å se sånt. Jeg syntes det var flaut.

Skrevet

Hva slags barnetv har han lært dette på?? Mine har faktisk til gode og komme med slike setninger enda.Men ordet dust og dumming brukes her da.. Til hverandreog oss når de blir sinte, lei seg, skuffet osv. Slike ting lærer de jo alltid av hverandre og rundt om, og lærer seg når du skal bruke dem også. Men at de lærer det på barnetv syntes jeg ingenting om!!

Skrevet

På Linus i svingen har han lært å true med juling, på Gutta boys har han lært å si 'hold kjeft', på diverse serier har han lært å si dumming og idiot. Det er mye dårlig språk på tv og selv om ungene kan snappe det opp fra andre steder synes jeg ikke NrK skal lære barna våre slikt snakk. Ordene blir så mye gjentatt at de blir en del av dagligtalen i seriene. Det ville vært interessant å sjekke hvor mange stygge ord som sies i løpet av en uke på barnetv og sendt spørsmålet videre til NrK. Noen som vil påta seg oppdraget?

Skrevet

Jeg påtar meg desverre ikke oppdraget da jeg ikke ser så masse på dette selv. Men kan være med å si fra om det jeg legger merke til på en uke om det er noen som vil gå videre med det?

Jeg så etter idag, la ikke merke til noen ting. Men så at det var noen som sto å lo av en gutt som datt på skatebord. Det var bare ett lite klipp som viste bare akkurat det. Men gutten fikk det med seg og nevnte det at de lo av han som datt.. Det gjør jo slike ting "lov", lov til å le av noen som detter... Men jeg prøver jo selvfølgelig å forklare mine barn at ting de ser på tv ikke stemmer med virkeligheten alltid. Men det er ikke enkelt det heller. For hvordan skal de vite hva som går ann og hva som bare er tull.. Er ikke lett..

Skrevet

Tokatter: Jeg vet at det er stygt, ja, men opplevde faktisk selv at det datt ut av munnen min en gang! Snakket med en engelskmann på en pub - her i Norge - en lang og ivrig diskusjon om bl a politikk, mener jeg å huske. Og plutselig - jeg kunne ikke helt tro hva jeg hadde sagt, jeg som ikke banner på norsk engang! Men jeg unnskyldte meg og sa at jeg altså ikke pleide å si sånt, men skyldte på film/tv.....praktiserer jo engelsk tale så lite.... Huff!! Det er jo ikke vanlig å gå rundt og si det, selv om det høres slik ut på film...

Glajenta: Da jenta mi var litt mindre, tre år kanskje, fikk hun se Americas funniest home videos med meg. Men hun ble så rar! Når de falt og slo seg, og jeg lo - så SÅ hun på meg, og jeg skjønte jo at hun syntes synd på de som falt og slo seg, og ikke skjønte hvorfor jeg lo! Fikk jo litt vondt i hjertet og følte meg slem, så vi så ikke på det noe mer....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...