Gå til innhold

Erfaringer fra keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha nr 2, men denne gangen med planlagt keisersnitt.

Noen som har erfaringer fra å ha hatt keisersnitt, og eventuelle gode råd og ha med i tida etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj - ble visst to like innlegg her :/

Var ikke meningen det, men det første kom ikke opp i lista her, så trodde jeg hadde glemt å lagre det da jeg skrev...

Håper uansett på svar..

Skrevet

Hei, hei!

Mitt første barn kom til verden med planlagt KS. Syns at det var en utrolig fin og fasinerende opplevelse. Tror jeg var veldig heldig, jeg hadde lite smerter etterpå, heller ingen problemer med såret og kom meg utrolig kjapt etterpå - dette er jo selvfølgelig veldig individuelt. Du har ihvertfall ingenting å grue deg til!

Tja, vet ikke hvilke gode råd jeg kan komme med. Greit å ha bukser som ikke strammer på såret!!

Lykke til!!

Skrevet

Jeg hadde akutt ks sist, altså i narkose, så det er jo noe annerledes,men jeg hadde ikke noe mèn i etterkant av operasjonen. Husker det var vanskelig å komme seg opp av senga, det var det verste (bruke magemusklene samtidig vri). Det var ellers helt uproblematisk å holde/bære babyen, amme etc, kom meg raskt og var på beina igjen morgenen etter (ks om kvelden) og dusja selv. Fikk sprøyter med smertestillende noen ganger men følte egentig ikke behovet (kanskje fordi de var i forkant). Var lenge bekymra fordi jeg syntes snittet var stygt (det hastet jo, så jeg har en skeiv "s"), det hang en blålig hard hudpølse over det, som kjentes følelsesløs på ene siden. Men alt dette kom seg med tiden, nå viser det ingenting over trusekanten og magen ble helt flat igjen etterpå, helt av seg selv. Du får nok gode råd angående hva du skal unngå framover, tunge løft sier jo seg selv (tror du kan løfte inntil 5 kg). Ellers må jeg bare si at jeg er imponert over hvordan kroppen selv ordner opp. Jeg ønsket meg egentlig ks denne gangen etter forrige fire-dagers marerittfødsel, men ble overtalt til å forsøke på vanlig vis. Misunner deg derfor litt nå :-)

Skrevet

Takk for svaret - utrolig greit å få høre både om de tingene som bekymret deg underveis.. og at alt gikk bra til slutt :)

Lykke til masse med vanlig fødsel!! Bare sørg for å få en jordmor du trives med - har skjønt det sånn at du faktisk kan kreve å få byttet jordmor hvis ho ikke gjør jobben sin.. men det er gjerne ikke så enkelt der og da...

Jeg visste ikke om den muligheten da jeg fikk nr 1, og havnet ut med dendel skader som er bakgrunnen for at jeg nå "må" ta keisersnitt...

Lykketil i allefall!! :) Alt går jo som regel godt til slutt :)

Skrevet

Heisann=)

Jeg skal nå ha mitt KS nr 3 og ser lyst på det =)

Det er veldig greit når det er planlagt, alt er så rolig og avslappende, nærvene er selvfølgelig til stede men dette går så bra.

Jeg har kommet meg til igjen veldig fort etter begge KS og håper det går like bra denne gangen, arrene er ikke noe å snakke om, de krymper og går seg til igjen etterpå. Eneste negative jeg kan si er at magen min har fått ett heng av løshud over arret, men dette tror jeg nok har mer med vektøkning, elastitet i hud osv...har nok lite med KS å gjøre (noe som får meg til å lure på hvorfor jeg nevner det men jaja...)

Som tidligere nevnt her så er det veldig greit med bukser som går enten over eller under såret, ingen stramme på en stund..

Ellers med det så er jo det dette med løft og bær i etterkant, ikke tyngre enn babyen fikk jeg beskjed om, men jeg hespet på baby i bilsete osv en uke etter KS for å levere storebror i barnehage, så dette er nok individuelt.

Ble langt dette, men jeg ønsker deg virkelig lykke til og håper du får en like positiv opplevelse som jeg har hatt=)

Skrevet

eg endte opp med akutt keisersnitt når vetlo kom,( har vist en misdanna livmorhals og kan ikkje få opning) noe legene ikkje oppdaga før det hadde gådt en 33 timer inn fødsel... fy så vondt det var.. men men... så ei uke etter snittet ble eg bare dårligere og dårligere, og reise på legekontoret, der hadde eg en crp på 270 . og da tyder jo det på innfeksjon i kroppen, og ja hadde morkakerester noe som skulle ve litt uvanlig etter keisersnitt, eg å vetlo låg på intensiven i ei uke, var blitt til en stor innfeksjon i underlivet som hadde gådt opp i brystene. fekk så mye antiiotika at eg endte opp med å miste melka.(kunne ikkje amme da. det var min erfaring. skal ha planlagt snitt denne gangen, og trur det kommer til å gå veldig bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...