Willy Wonka Skrevet 12. november 2009 #1 Skrevet 12. november 2009 Sønnen min på 2 år har hatt litt rødflammete hud på underarmene de to siste dagene. Bare litt. I tillegg har han hatt noen "flekker" på håndflaten. Han går i ute-barnehage og bruker mye ull rett på kroppen (myk merinoull). Kan dette være atopisk eksem? Det går over av seg selv, ikke slik hver dag, men har sett det tidligere. Kan det være forskjell på ulla i disse ullbodyene? Idag sendte jeg han avgårde med bomull innerst. Smurte han inn med fet krem både i går kveld og i dag tidlig.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #2 Skrevet 12. november 2009 Det er områder med tørr, ru og ruglete hud, som klør, så det blir til sår, ofte som et helt lite område med slik tørr hud og masse småsår. Det er vanligst å ha det i albuekroken og knehasene, pluss rygg og resten av overkroppen, og i fjeset for de som er verst rammet. Når de er små kan det være flekker med tørr, rød hud som flasser av.
Willy Wonka Skrevet 12. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. november 2009 Er det fastlegen som gir "diagnosen" atopisk eksem, eller bør man henvises til hudlege? Jeg har kjøpt inn mange ullbodyer til han tidligere i høst. Kan jeg bruke disse fortsatt, men kun ha en bomullbody under?
Gjest Skrevet 12. november 2009 #4 Skrevet 12. november 2009 Våres to som har dette får flekker med hud som ser "nuppete" ut. Smører vi ikke ofte og godt nok kan huden bli sår og i verste fall blø og væske. Tror nok det kan arte seg ulikt, men barnelagen samt HS kalte begge dette for atopisk eksem i hvertfall. Mine reagerer kraftig på ull, de kan ikke bruke tjukk ullgenser utenpå andre klær en gang dersom ullen så vidt kommer borti på halsen eller håndleddene, da blir de nuppete og rødlig på huden med en gang. Har prøvd en del ulik ull på ene, men ingenting funker på ham, verken billig-ull fra Tom&Trine, eller kvalitetsull fra Nøstebarn.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #5 Skrevet 12. november 2009 Sånn: http://www.dr-funk.no/Portals/0/eksem/251-atopi.jpg Det er grusomt, jeg så ut som en kjøttkake når jeg var liten, og hvis jeg hadde klødd og det begynte å blø/væske mått ofte mamma dusje meg med klær på sånn at klærne løsnet fra sårene.. vil absolutt anbefale deg bomull, og "rene" stoffer som ikke klør. Unngå sitrus, og bruk vaskemidler uten parfyme. Lykke til, atopisk eksem er ingen forunt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå