Gå til innhold

Får ikke gå til jordmor


trollemor i trollskogen

Anbefalte innlegg

Jeg har fulgt det vanlige programmet for svangerskapskontroller. Dvs at jeg hittil har vært på første kontroll hos lege og andre i forbindelse med ordinær ultralyd. Resten har jeg avtalt med legen min at jeg ønsket å ta hos jordmor. Nå er det 3 uker til neste kontroll og jeg ringte helsestasjonen for å bestille time. Svaret jeg fikk var at dette ikke var et tilbud som alle kunne få. De hadde tak på hvor mange gravide de kunne ta inn og førstegangsgravide var prioritert.

 

Jeg trodde dette tilbudet var lovpålagt. Har aldri hatt problemer med dette før. Men da har jeg heller ikke bodd her (tilhører Sandsli helsestasjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo da, man har visstnok krav på svangerskapsoppfølging og jordmor. Men hvis det ikke er nok jordmødre, går det jo bare ikke... Men kanskje du har kan få gå hos en annen helsestasjon i nærheten, eller få dekket privat?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har krav på svangerskapsoppfølging ja, men en lege kan også gjøre dette så man har dermed ikke krav på å få jordmor.... Mange plasser er det dessverre få jordmødre og mange gravide, og da må de prioritere hvem som får time. De fleste velger da å prioritere førstegangsgravide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på NAV sine sider:

 

Jordmortjeneste er en obligatorisk del av kommunehelsetjenesten, jf. lov av 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene § 1‑3 annet ledd.

 

Kommunen har ansvar å gi et helhetlig tilbud om svangerskapsomsorg, jf. Forskrift om kommunens helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Det medfører at kommunen har plikt til å gi tilbud til gravide i tilknytning til helsestasjon. I tillegg kan kommunen inngå avtale om driftstilskudd til privatpraktiserende jordmor.

 

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147618.cms

 

Du kan jo lese her om du oppfatter det slik at du har krav på jordmorkontroll. Hvis ikke, kanskje fastlegen din kan henvise deg til en privatpraktiserende jordmor. Jeg fikk tilbud om å gå til jordmor via en privatklinikk da jeg tok en tidlig UL, men valgte heller helsestasjonen.

 

Det er jo litt viktig å få snakket med jordmor også, ikke alt en lege har tid til å sette seg inn i. Som fødsel og ammespørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører til samme helsestasjon som deg, er gravid med nummer tre, og går bare til jordmor... Har vært der andre gang i dag, var der første gang i uke 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å kontakte en annen helsestasjon i kommunen også. Selvom du hører til en helsestasjon kan det være at de har kapasitet et annet sted.

 

Er desverre ikke helt uvanlig at det er fullt hos jordmor, så det lønner seg å bestille time tidlig der, når man først har "komme inn" får man som regel fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...