Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #3 Skrevet 12. november 2009 Ja, om man drikker store mengder. Og så kan man få syreskader på tennene og brune tenner.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #4 Skrevet 12. november 2009 Det er massevis av sukker i vanlig cola. I cola light er det kunstnig søtning, som også mange mener bidrar til å øke matlysten.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #5 Skrevet 12. november 2009 off... Jeg pleide alltid å drikke pepsi max.. leste om ett eller annet stoff i den som ikke var så bra.. så hoppa over på cola... angrer på det.. jeg trener bitte litt.. men går verken opp eller ned i vekt.. holder den samme vekta hele tiden.. har hatt mistanke om det er cola'n sin skyld.. Da er det avgjort... skal ikke drikke brus med sukkerinnhold noe mere.. takk for svar. HI
_Løvemamma_ Skrevet 12. november 2009 #6 Skrevet 12. november 2009 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=104608 Om du vil gå ned i vekt er det beste å drikke vann
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #7 Skrevet 12. november 2009 Dersom celle har fylt om glykogenlagrene (sukker), kan cellene produsere fettsyrer fra glukose og andre sukkerarter. Denne prosessen kalles lipogenese. Dette blir en intracellulær opplagsnæring for kroppen. Sykepleierstudent
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #8 Skrevet 12. november 2009 Sykepleierstudent som har lært seg mange fine terminologier?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #9 Skrevet 12. november 2009 Bla bla bla..... det er lov å snakke norsk selv om man er student.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #10 Skrevet 12. november 2009 Ja, det også Men for å beskrive hva som skjer mest mulig presist, så er det jo greit å bruke det. Her ville jeg fortelle HI nøyaktig hva som skjedde, derfor ordvalget. Spl-stud.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #11 Skrevet 12. november 2009 Denne forklaringen lærte vi faktisk allerede på vgs, så om du ikke fulgte med i bøkene da, er synd for deg:) Spl-stud
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #12 Skrevet 12. november 2009 Bare innrøm det, du gjorde det for å imponere! Du vil uttrykke deg "mest mulig presis" til noen som ikke vet at man blir tjukk av cola, og så bruker de slike termer? Håper du får mer gangsyn innen du er ferdig utdannet, og lærer å velge dine ord etter hvem du adresserer.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #13 Skrevet 12. november 2009 Det er rette holdningen! Det kan du si til dine framtidige pasienter i stedet for å forklare dem ting på en skikkelig måte.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #14 Skrevet 12. november 2009 Halloooo? Cola inneholder masse sukker. Legger man på seg av sukker?
Gjest Gul stjerne Skrevet 12. november 2009 #16 Skrevet 12. november 2009 Høne, altså. Jeg er også sykepleierstudent, men skjønner jo ikke hva du snakker om. Kom deg ned på bakken igjen, det er ikke akkurat hjernekirurgi vi studerer. Klarer du ikke gjøre deg forstått er du dårlig, uansett hva du driver med. Ang cola; det er jo bare fetende om det er med på å øke det daglige kaloriinntaket. Men det er det jo som regel, om du da ikke spiser svært lite.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #17 Skrevet 12. november 2009 Hehe..Ja, kanskje det:) Neida. Hovedinnlegger stilte et spørsmål, så hvorfor ikke gi et 100% rett svar? I yrket føler man seg selvsagt frem, om hvor detaljert pasienten ønsker informasjon. Mange pasienter kan faktisk være såpass intelligente og opplyste, at de ønsker et detaljert svar på hva som faktisk skjer. (I sykdomsforløp f.eks, må en sykepleier undervise pasienten, og da ønsker de ofte å vite så mye som mulig om sin situasjon) Når et spørsmål legges inn her, så er det ingenting som tilsier at man ikke kan legge inn fasitsvaret. Så får hovedinnlegger selv gi tilbakemelding om hun vil, ang forståelse eller ikke. Som sagt, at du føler deg provosert av detaljerte ord som beskriver prosessene i kroppen, er synd for deg. Spl-stud
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #18 Skrevet 12. november 2009 Da lurer jeg på om du består eksamnene dine? I mitt hode er dette ganske enkelt, at andre synes det er vanskelig (spes deg som også studerer sykepleier), sjokkerer meg litt faktisk. Ønsker du ikke vite om HVORFOR det er fetende Tric?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #19 Skrevet 12. november 2009 "Mange pasienter kan faktisk være såpass intelligente og opplyste, at de ønsker et detaljert svar på hva som faktisk skjer" Som blivende sykepleier bør du snarest innse at informasjon må legges på et nivå som den enkelte pasient kan forstå. Når du står overfor en person som ikke skjønner noe så grunnleggende som at man legger på seg av sukkerbomba Cola, så vil et slikt svar som du kommer med være like opplysende som en forelesning om relativitetsteorien for noen som spør hvor mye klokka er...
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #21 Skrevet 12. november 2009 Jeg har da ikke sagt at informasjonen ikke skal tilpasses den enkelte pasient. Jeg har heller ikke sagt at jeg kan forklare dette på en annen måte. Jeg valgte å servere fasiten her. Mange som klipper og limer fra fagsider på nettet også, når noen spør om noe. "Som blivende sykepleier bør du snarest innse at informasjon må legges på et nivå som den enkelte pasient kan forstå." -Ja, jeg gjør da det:) Denne hovedinnleggeren er da ikke min pasient. Hun velger selv om hun vil ta til seg en så detaljert informasjon. Hun har fått mange flere andre enkle svar. Jeg la inn et mer detaljert svar, i tilfelle hun ønsket det:) I sykepleieryrke, ville jeg svart såpass detaljert om det, hvis pasienten ønsket det. Spl-stud
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #22 Skrevet 12. november 2009 Seriøs?? Ja man legger på seg av all brus som ikke er lettbrus.. Det er sinnsykt mye sukker i brus, i 0,33l er det 32 sukkerbiter... og i tillegg inneholder cola koffein ( er du gravid bør du derfor drikke max 1 l cola dagen..) Så har du et normalt kosthold men drikker brus i tillegg legger du nok på deg ja.. om du har et lavt daglig kaloriinntak trenger du nødvendigvis ikke å legge på deg, men du skader kroppen med så mye sukker. Usunn mat og drikke fører til masse skader/sykdom som f eks økt risiko for diabetes, hjerte og kar sykdommer, osv.. Alt med måte:-)
Gjest Gul stjerne Skrevet 12. november 2009 #23 Skrevet 12. november 2009 Hønepøne,jeg vet da vitterlig hvorfor det er fetende. Men om jeg ikke klarer å formidle det uten å sitere en tekst jeg har funnet i pensum, sliter jeg. (Les: du sliter, og dine pasienter sliter.) God du ikke kom inn på medisinstudiet, som du egentlig ville.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #25 Skrevet 12. november 2009 Ja du legger på deg av cola. Man kan også risikere å legge på seg av lettbrus. Det er på grunn av noen av stoffene i den gjør at du får økt matlyst ved regelmessig bruk. Det vil si at enten vil du måtte klare å motstå fristelsen til å spise mer, ellers så legger du på deg!! Jeg drakk tidligere MYE lettbrus fordi jeg trodde det var ok. Til og med leger sier at det er ok, bortsett fra syreskader på tennene. Etter at jeg kuttet lettbrus helt ut og gikk over til å drikke vanlig brus kun i helger, har jeg gått mye ned :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå