Gå til innhold

hvor fort blir en baby ferdig?


thankful

Anbefalte innlegg

Hei!

Mitt store spørsmål om dagen er dette:

Hvor lang tid trenger en baby inni magen?

 

Vet det høres litt snålt ut. Det vanlige er jo at de skal være der inne i 40 uker, eller at svangerskapet varer så lenge.. Men...fungerer det sånn at noen babyer bare er ferdig før? Og hvorfor?

 

Grunnen til at jeg har disse spørsmålene er at jeg nå i uke 31 plutselig fikk vite at babyen er så stor at jeg egentlig burde være i uke 34, men jeg hadde jo siste mens på et gitt tidspunkt osv. og jeg skjønner ikke helt hvordan terminen bare kan flyttes 3 uker frem nå så sent i svangerskapet.. Er det vanlig? Andre som har lignende erfaringer?

 

-Og får dette økonomiske konsekvenser osv.? Jeg har allerede levert inn permisjonssøknad både på jobben og hos NAV.. Må jeg nå fylle ut nye, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er ikke vanlig å få flyttet terminen senere enn ultralyd i uke 16-20. hvordan ble det målt at babyen er for stor? magemålet? ultralyd?

 

høres rart ut. men hvis du nå har fått ny termin og lege eller jordmor kan bekrefte dette bør du jo nå måtte gå ut i permisjon 3 uker før du egentlig hadde tenkt. og endre disse opplysningene hos nav og arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jeg var på 3D ultralyd og der ble vekten estimert til å tilsvare pluss 3 uker (altså at ny termin burde bli 3 uker før). Symfyse-målet på helsekortet mitt har de siste gangene ligget i maks-feltet og faktisk også utenfor grafen.

 

Jeg har byttet lege i løpet av svangerskapet og i tillegg gått til 2 forskjellige jordmødre fordi hun ene skulle ut i permisjon. Så selv om én lege har reagert og sagt at magen er unaturlig stor, har nestemann ment at alt er som det skal og i skjønneste orden. Jeg skjønner jo nå at jeg ikke burde ha stolt på disse jordmødrene. De har sagt at jeg nok bare bør belage meg på en stor baby siden det i min familie er vanlig og siden jeg selv var stor da jeg ble født... Men den private 3D-legen sa at dette var alvorlig og at det er farlig for babyen å bli der inne hvis den burde vært ute før, så da syns jeg disse jordmødrene virker lite seriøse. Jeg skal til legen i morgen. Heldigvis er det hun samme som en gang reagerte på at magen var så stor. Jeg ønsker at hun henviser meg til en ordentlig ultralyd på sykehuset. Er det for mye å forlange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis legen du nå skal til mener at symfyse fundus målet ditt er avvikende/for stort i forhold til svangerskapslengde, så stort at hun blir bekymret, vil du bli henvist sykehusets gyn poliklinikk for vekstestimering/ultralyd.

 

hvordan var babyen på den ordinære ultralyden rundt uke 18? hvordan ble ultralydterminen satt i forhold til mens termin? termin bestemmelsen som blir gjort da er mye sikrere enn senere i svangerskapet. så det er uvanlig som sagt at terminen endres etter denne tid, men heller at man begynner å lete etter årsaker til at magemålet er stort. Fex for mye fostervann eller stor baby, og så utreder man videre for å finne forklaringen på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal veldig mye til for at de flytter terminen din. Etter det jeg fikk høre fra legen på sykehuset så er det kun sykehuset som kan endre terminen din. Jeg skal på sykehuset 13/14 januar for å se etter om de må sette meg i gang (har termin 14 januar). Legen trodde jeg hadde fødet innen den tiden, men man vet aldri. Terminen min ble flyttet fra den 1. januar til 14 januar på ul. Noe som jeg vet ikke kan stemme. Det ser ut som fosteret vokser lite på begynnelsen og tar dette igjen utover. Sønnen min ble født nesten 4 uker for tidlig etter ul termin, men bare 2 dager før menstermin. Han var langt fra noe prematur barn (3760, 52 cm og 36 ho).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt sto bra til på den ordinære ultralyden i uke 19/20. Der fikk jeg så og si samme termin (varierte kun med 1 dag) som mens-termin.

 

Fra uke 12-16 var alt helt greit i takt med grafen, mens i uke 22 lå målet plutselig langt utenfor (24, 5 cm) og legen reagerte. I etterkant har jeg hele tiden ligget i maksfeltet og til og med utenfor. Jeg har ytret mine bekymringer, men siden jeg har gått til forskjellige leger og jordmødre, har de sagt feks. at den forrige som målte trolig har målt feil/lagt målebåndet annerledes/gjort det litt kjapt e.l. Pluss at de liksom har prøvd å overbevise meg om at hvis min mor fikk store babyer, min søster osv., så er nok ikke jeg noe unntak. Jeg syns det er helt villt at de kan si noe sånt. Det er da vel flere faktorer som spiller inn. Pluss hva man spiser og hvor mye man rører på seg osv. Og de har jo ikke engang spurt om feks. mannen min er høy eller lav eller hvordan det har vært i hans familie med størrelser på babyer og den slags.

 

Jeg bekymrer meg for om babyen er frisk der inni magen. Jeg har verken diabetes eller er overvektig. Jeg har gått opp ca 13 kg etter at jeg ble gravid, men det er vel ganske normalt? Og ikke har jeg unormalt mye vann i kroppen eller høyt blodtrykk, heller.

 

Trøsten er hvertfall at jeg har fått sett det lille søte ansiktet hans og til stadighet kjenner ham romstere rundt i magen. Men jeg legger ikke skjul på at jeg syns det er skummelt at han veier "altfor" mye.. hva kan det bety?

 

Vi får se hva legen sier i morgen..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

da er det helt klart ultralydterminen fra uke 19 du skal forholde deg til. nå bli spørsmålet å vurdere om babyen er stor og i såfall hvorfor, og det vil nok legen din henvise deg til ultralyd for på sykehuset om hun finner grunn til bekymring. lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. -Flott å kunne dele erfaringer og høre andres tanker om dette. Jeg merker at jeg blir litt stressa og går og tenker mye på det.

 

Nå har jeg vært hos legen. Hun målte, - og igjen lå jeg utenfor grafen. Hun mente at det ihvertfall er positivt at jeg følger en slags egen vekstkurve, enn om den er langt utforbi allfarvei (grafene i skjemaet). Og hun mener at det er mye bedre at babyen er for stor enn for liten. Men hun har henvist meg til Ullevål, så jeg håper på kjapt svar derfra.

 

Tar det lang tid, mon tro? Håper ikke de venter til nesten ordinær termin før de gir meg time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra du ble henvist. nei de vil nok ikke vente så lenge. greit å få ting sjekket før termin for alle parter, så du blir nok prioritert før den tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott!

Jeg så forresten i et annet innlegg at du er lege. Det er supert å ha noen fagfolk her inne i terminklubben som selv er gravide og som har peil på hvordan systemet funker osv. Helt genialt! Takk for at du deler av kunnskapen din med oss andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er spennende å være gravid selv, og oppleve det fra denne siden også. For selv om jeg kan masse om svangerskap og fødsel fra studiet, jobben og spesiell interesse (skal bli gynekolog), er det spesielt å få oppleve det selv. Merker at jeg også har stort informasjonsbehov og behov for å dele tanker med andre gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med vekt på ultralyd er litt så som så.

 

Med datteren min fikk jeg vite at hun var 3.600kg - to dager senere ble hun født 3.130kg - mao 500g feil!!!

 

Med henne jeg har i magen nå sier de også at hun ligger foran skjema, men nå tar jeg det med en klype salt.

Da jeg var på ultralyd og var 32 uker, skulle hun ifølge "skjema" være 1.800kg - hun var ifølge ul 2.300kg.

Det ville evt tilsvare ett par uker foran (u 34) men det blir ikke flyttet ettersom siste mens er utgangspunkt.

 

Jeg ville forlange ny ultralyd, og ikke la dem flytte termin uten videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...