Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 11. november 2009 #1 Skrevet 11. november 2009 Sitter her og griner nå.... Brystvortene mine revner og blør etc etc, samme slitet jeg hadde med første. Jeg vet egentlig hva som må gjøres, han må gape skikkelig, jeg bør legge ham til ofte for å få opp produksjonen etc...Men legger jeg ham til for ofte, så gror jeg ikke og blir bare verre... Jeg har elektrisk pumpe som jeg avlaster ene brystet med, får ut ca 60-70 ml på hvert, og gutten min er 2,5 uker gammel. Det virker som nok når han ammes og han er fornøyd etterpå. Problemet er når han skal få det som er pumpet ut. Vi gir han med kopp for å ikke forvirre ham, og da går jo en del til spille. Og han må rapes etc ofte ellers får han voldsomt med luft i magen stakkars. Og han mates da så langsomt at han ikke rekker å bli mett før det er dags for ny pupp... Hvor han da helst skulle hatt to bryst.... Jeg blir gal... Vet ikke hva jeg skal gjøre. Dette nytter jo ikke. Merker at jeg knyter meg og bekymrer meg,som igjen gjør at jeg ikke klarer å fylle på melken min fort nok.... Jeg har så store smerter når jeg kobler ham på at jeg vegrer meg for amming også, ergo kommer melken tregt tror jeg. Han bruker gjerne 1 time på HVERT bryst. Sovner og tuller.... Nå har han endelig begynt å gape nok ihvertfall, det gjorde han ikke de første ukene, ergo kom problemet i det hele tatt... I en liten periode mens jeg gror, kan jeg supplere på med MME? Han kan gjerne få suge meg i gang, men akkurat nå revner bokstavelig talt den ene knoppen min og jeg må la dette få gro. Og hvor forvirret blir de om de får flaske avogtil? For kopp går bare ikke om han skal bli mett.... Frustreeeeert! Kanskje jeg skal ringe ammehjelp i morgen... Dette går bare ikke lenger.... Håpet liksom at det skulle gå bedre med ammingen nå andre gang. Nå kan jeg jo prinsippene,vet grepene etc.....
FruTB Skrevet 11. november 2009 #2 Skrevet 11. november 2009 Jeg hadde det HELT likt da Bo var liten. Store, bødende sår og ekstreme smerter. Tårene rant da han diet Her ble løsningen elektrisk pumpe og mme. De første 3-4 ukene ammet jeg minimalt. Ikke alltid hver dag en gang. Men jeg pumpet masse (selv om det også gjorde litt vondt), og gav ham på flaske det jeg fikk ut. Var vel ca 30% mm og 70% mme de første 6 ukene. Jeg ammet mer og mer på slutten, og det gjorde mindre og mindre vondt. Han ble ikke sugeforvirret av flaskematingen og da han var 6 uker klarte jeg endelig å fullamme Så hva med å gi ham mme på flaske + den mm du pumper ut? Du får tenke sånn at du har jo ikke så mye å tape, for du kan jo ikke amme på såre pupper uansett. Får du til ammingen etter hvert er det supert, men får du det ikke til så er det jo helt greit med mme også: Også kan du jo pumpe en del nå de første ukene slik at han er garantert mm da hvertfall Lykke til!
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 11. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 11. november 2009 Brystskjoldene virker så store Jeg har kjøpt, men så på dem og den lille munnen hans og tenkte...eh,- går dette da? Ammingen gikk seg til med første og kommer ikke til å gi opp ammingen denne gangen heller. Det er så nære stunder og så lettvindt og greit senere...Når jeg bare kommer meg over denne kneiken. Hmmm, største problemet mitt har vært å få i ham mat fort nok når han ikke ammes...Kanskje jeg skal prøve med en flaske? *tenke,tenke*... Om jeg mater med flaske er det godt mulig at han bare trenger min melk og ikke noe tilskudd,for da går det fort nok i ham til at han blir mett. Klart han nå ikke blir mett når han bruker 1 time på en pupp, for deretter å bruke 2 timer på å få i seg den pumpede melken... Da er vi jo tilbake dithen at han må få nytt måltid,- og jeg ikke har fått slappet av nok til å fylle meg skikkelig opp igjen? Tusen takk for innspill,jenter... Utrooolig irriterendes at dette ikke skal gå seg til lettere da..... Snufs.
Gjest Skrevet 11. november 2009 #5 Skrevet 11. november 2009 husk å smøre brystvortene med melk så ofte du kan og la det lufttørke. Melka helèr sårene:-) Ikke bare smør etter hver amming, men så ofte du kan. Har du gjort det allerede?
:-)))) Skrevet 11. november 2009 #6 Skrevet 11. november 2009 Hei, nå vekket du gamle minner fra den tid jeg ammet mine tvillinger. Jeg skal love deg at brystene mine ALDRI fikk hvile, det var jo to som skulle ha hele tiden. Men jeg smørte og smørte på ullfett, og brukte disse brystskjoldene og dette gjorde underverker. Det sies jo også at ungen venner seg til brystskjold og at du da er stuck med disse, men hos oss gikk det helt fint å venne av igjen etter over en mnd bruk. Men det du trenger mest av alt nå er å slappe av, sitter du og gråter og spenner deg blir alt bare verre. Jeg satte meg en tidsfrist på en uke, og tenkte at nå gir jeg alt og går det ikke da så går jeg over på flaske. Drakk alt jeg kom over som skulle hjelpe på produksjonene, svelget ned vørterøl som bare det, og vet du, etter et par dager var alt ordnet seg. Og så ammet jeg tvillinger i over 2 år..... Ingenting er umulig, men cluet er å slappe av psykisk og fysisk!! Lykke til
Verdens tøffeste mamma Skrevet 11. november 2009 #7 Skrevet 11. november 2009 Jeg hadde det likedan.. Jeg hadde i tillegg et prematurt sugesvakt barn.. Prøvde ammeskjold.. De finnes i ulike størrelser.. Fungerte littegrann, men jenta mi ble ikke mett nok av å ammes med brystskjold..Men så var hun også veldig sugesvak.. Løsningen for meg ble å pumpe å gi på flaske.. Gav bare mm i starten, men blandet etter hvert inn litt mme.. Jeg sier ikke at dette er løsningen for deg, det må du finne ut selv.. Det finnes sikkert mange råd for hvordan du kan bedre situasjonen din.. Bar ikke lsit deg helt ut,. Det er ikek verdt det,... Jeg tenker tilbake på den tiden med tårer i øyenen.. Det var så tøft... Ønsker deg uansett lykke til..:-)
ifie Skrevet 11. november 2009 #8 Skrevet 11. november 2009 Den ene brystvorten min hadde en stor, vond og blødene sprekk... Jeg brukte brystskjold, og selv om også det gjorde så vondt at tårene spratt, hjalp det! Masse lufttørking (med melk på), og masse Brystvortekrem (salve kjøpt på apoteket) hjalp! Ammeinnlegg i ull (og masse masse salve) var også et must. Lykke til og god bedring!
snusken Skrevet 11. november 2009 #9 Skrevet 11. november 2009 Ah, du har all min sympati! Kan nok ikke komme med så mange råd med her er mine erfaringer. 1.barn. Såre brystvorter, begynte med skjold, prod gikk ned og vesla for mye ned i vekt. Måtte ty til flaske og babyen ville ikke ha pupp etter at flaske var introdusert. 2.barn. Såre brystvorter. Begynte å pumpe for å avlaste puppene. Mm ga jeg baby med kopp. Da sårene var grodd gikk ammingen helt fint:) I den perioden jeg pumpet gikk prod kraftig opp, så da vi gikk over til kun amming igjen hadde jeg overskudd av melk. Du vet at du får kjøpe egen kopp for mating av nyfødte på apoteket?
Ugl@ Skrevet 11. november 2009 #10 Skrevet 11. november 2009 Stakkars deg, har selv gått igjennom det samme da jeg fikk nr 2, ble regelrett livredd min egen unge hvert måltid, men jeg ga meg ikke. Holdt på som deg med å pumpe, jeg gav melken med flaske som lignet litt på pupp, ( Chicco) Amming av viktig, men viktigst var det å få i datteren min melken jeg pumpet ut. Du kan supplemere med mme, det valgte jeg, samtidig som jeg også fortsatte å amme og pumpe, jeg tilbydde alltid bryst og brystmelk først. Da hun var 4uker så hadde sårene grodd og jeg fikk til å fullamme igjen, fullammet til hun var 6mnd etter dette. Det som er lurt er at mannen din eller andre gir flasken med mme for å minske forvirring, det valgte vi å gjøre, jeg tror det var med å reddet ammingen. Du bør også sjekke om det kan være sopp/trøske du har.
Ugl@ Skrevet 11. november 2009 #11 Skrevet 11. november 2009 Glemte å ta med: Syntocinon nesesparay for utdriving kan hjelpe deg, melken kommer da litt lettere i starten, avlaster brystvorten, ellers så smør brystvorten med melk og lufttørk lenge etter hver amming når du har anledning og privatliv til det. Når du ikke har anledning så smør brystvorten med lanolinsalve eller bruk gjerne melkeoppsamlere som avlastning for å unngå at ammeinnlegg river opp vorten igjen. Disse "brystkoppene" til Avent Isis var min redning i hvertfall.
Makko med to små gutter Skrevet 11. november 2009 #12 Skrevet 11. november 2009 Jeg tror også nesespray kan løse mye for deg! Det er ikke meningen at han skal bruke 1 time pr bryst og trenge begge på en amming. -Jeg styret slik i starten jeg og, men blir rett og slett utslitt. -Jeg pumpet 1 gang pr dag (gjordt på 10-15min), gav flaska til pappa'n og stupte i seng! Ulga nevner melkeoppsamlere, i stedenfor ammeinnlegg. det er supert (nei ser ikke særlig smart ut, men la gå). Ellers prøvde jeg i desperasjon mye av krem på puppene, skikkelig spenefett fra felleskjøpet var det beste :-) Lykke til!
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 11. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 11. november 2009 Hei igjen,fine damer Takk for mange gode innspill! Jeg bruker mm og lanolin(Purelan) på brystvortene og går med dem så mye som mulig i friluft...Og det er pappaen som gir fra kopp (Hadde lur kopp forrige gang fra ammehjelpen,men den er borte nå. Spurte etter på apotek men fikk da måleskje istedet. Funker sånn passe....Men savner koppen. Kanskje jeg skal lete på flere apotek etter en slik? Hmmm....) Kanskje jeg skal også skal gå over til flaske en liten stund, og pumpe meg. Tror han får nok via min melk,så lenge det går ned på under en time.... Jeg legger meg nå og håper på bedring (evig optimist ,det virker som om søvn er det som funker best på meg i forhold til melkeproduksjon. Har også amme-te og Lecitin... Noen andre kjerringråd på hva man bør spise for å få opp produksjonen? Ang utdrivning,jeg pumper meg i gang før hvert måltid, da føler jeg at det ikke blir fullt så grusomt å legge ham til,siden litt av "strekkingen" allerede er gjort...Pluss at da får jeg større knopp som han kan gape over. Frustrerende å kunne mange triks og alikevel ende opp på amme-skråplanet....Knurr... Tusen takk for gode tips,keep em coming Skal lete etter en finfin flaske som kan gjøre susen! Innbilder meg at så lenge jeg får noen dager å gro på,så er herdingen gjort. Sopp/trøske har jeg ikke, helsesøster syns de så sunne og ubetent ut, sånn bortsett fra at de revner da....
Ella & gull med smilehull Skrevet 12. november 2009 #14 Skrevet 12. november 2009 Du kunne prøve SoftCup, advanced cup feeder, fra Medela. Den er utviklet for at barn som ammes ikke skal bli forvirret når de må få litt tillegg. Du kan bestille både den og sånne nyfødt-kopper fra apotekhjem.no. Da får du det i løpet av et par dager. Lykke til, du er kjempeflink som ikke gir opp, men står på!
CMH Skrevet 12. november 2009 #15 Skrevet 12. november 2009 Uff, ville bare ønske deg lykke til Ammingen her var og et rent h***te de første 4-5 ukene.. Sårte bryst, barn som hadde feil sugetak osv osv.. Heldigvis gikk det seg til etterhvert!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 12. november 2009 #16 Skrevet 12. november 2009 Har ikke lest hele tråden, men vet i alle fall hvor ukult det er når alt er vondt, blør og sprekker... Det hjalp i forhold til å få sårene til å gro å bruke disse: http://www.ammebutikken.no/produkt/46/brystknoppbeskyttere.aspx De ser ut som et fengsel og er ikke særlig kule å ha bulende under ammebh'n, men det hjalp i alle fall på å ikke få ting som klistra seg fast i brystknoppene hele tida, og å føre luft til selv om jeg hadde tøy på. Et tips jeg forøvrig fikk av Expat )
Solskinnsdag Skrevet 12. november 2009 #17 Skrevet 12. november 2009 Ai... stakkars deg... :-( Kjenner jeg får vondt i puppene bare av å lese her... :-( Hadde selv et ammeh.... med jenta mi, så vet alt om hvor frustrerendes det er... Har dere prøvd å mate han med sånne små medisinsprøyter? Går raskere enn med kopp, og så blir det ikke så mye søl heller. Jeg fikk myyye hjelp på ammepoliklinikken, og det med sprøytemating funka godt så jeg fikk tid til å pumpe meg, og puppene fikk en liten sjangs til å leges litt. Ikke blir de avhengige av maten på sprøyten heller, sånn som de fort kan bli med flasken. Vår lille jente ble 50% pupp 50% flaskebarn hun da, pga. lite melk hos meg, men det fungerte fint når det bare gikk seg til. Men I know, ting tar tid... bare hold ut! :-) Jeg venter nr. 2 om 7 uker, og er spent på hvordan ammingen vil gå denne gangen... :-/ Masse lykke til!!
snusken Skrevet 12. november 2009 #18 Skrevet 12. november 2009 Hei, igjen. Vi kjøpte koppen på apoteket på bystasjonen. Damen i kassen kom først med en avent tutekopp, men da vi protesterte spurte hun en kollega som visste hva vi mente. Koppen ser ut som et lite sausenebb. Igjen, lykke til videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå