Gå til innhold

Hvorfor blir dette så feil i forhold til hans særkullsbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn og han har tre barn fra før. Vi har ikke lyst til å bruke 5000,- på julegaver til barna, altså gaver for 1000 kroner til hver.

Vi har bestemt oss for å bruke 500 på hver. Særkullsbarnas mor bruker ca det på julegaver til dem.

Hvorfor blir det da så feil om vi sier han bruker 500 på hvert av sine, og jeg bruker 500 på hvert av mine, og hun bruker 500 på hvert av sine.

Da får jo alle barna gaver på tilsammen 1000 kroner hver.

Kan noen forklare meg hva det er så er så urettferdig med denne løsningen? Ikke bare svar med at om jeg ikke skjønner dette selv, så er jeg dum, egoistisk, ond osv. Kan noen ta seg tid til å forklare det på en skikkelig måte. Plis :)

Tidligere har vi kjøpt for samme beløp tilhver eller for mindre til fellesbarna våre, fordi de har vært så små.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det virker som en rettferdig løsning. Barna får gave for samme beløp fra begge foreldrene sine.

Skrevet

Tror du må lese igjennom ditt eget innlegg en gang til, og komme med noen utfyllende opplysninger, for dette ble bare helt ubegripelig.

Skrevet

Om dere alle bruker 500,- til gave per barn så blir det rettferdig og lik sum til alle barna

Skrevet

Ja når mor og far bruker 500 hver på hvert sitt barn, så ender hvert barn opp med julegaver for 1000 kr. Rettferdig.

Skrevet

Jeg føler at hver gang dette er oppe her på forumet blir det slaktet som urettferdig. Som sagt vi har ikke gjort det slik før, og jeg vet ikke om faren vil like denne løsningen.

Til den som ikke forsto:

Far bidrar med 500 til alle sine barn

Jeg bidrar med 500 til alle mine barn

Eksen hans bidrar med 500 til alle sine barn

Det betyr at våre fellesbarn får 1000 kroner fra oss, og at hans særkullsbarn får 500 kroner fra han ( og en liten oppmerksomhet fra meg )

Da får hans barn mindre fra oss, fordi vi tar mors julegave til sine barn med i totalen. Slik at alle ungene ender opp med å få likt.

Skrevet

Mannen din er vel redd hans særkullsbarn vil sammenligne gavene fra han med de deres felles barn får (som jo vil være dobbelt så dyre)... De forstår jo ikke alt det tullet med at du og han tydligvis har hver deres økonomi...

jeg er enig med mannen din... Det blir feil å ta med hans særkullsbarns mors gaver inn i _deres_ regnestykke... men, sånt som dette oppstår også fordi dere har hver deres økonomi til tross for at dere er _en_ familie... jeg har alltid hatt problemer med å forstå det...

Skrevet

Nei jeg synes det virker som en fornuftig løsning.

Det blir rettferdig for alle barna i familien.

Skrevet

Synes det høres greit ut, om det passer for alle. Ellers har jeg som skillsmissebarn alltid følt at det at en får litt ekstra julegaver gjør litt opp for at en bare får ha en forelder der på julaften.... Ka dere ikke gi litt mindre til alle da?

Skrevet

Skjønner hva du mener over med at hvert barn bør kanskje få mindre i gave, men like mye hos hver..

Men er jo litt feil at det skal gå på bekostning av de nye barna. At de må få mindre i julegave hos foreldrene hvert år for at skillsmissebarn skal ble kompensert for. Er jo ikke de nye barna sine feil at pappa var gift før og hadde barn med noen andre før de kom til verden, om du skjønner?

Ikke HI.

Skrevet

Jeg driter i hvor mye biomor bruker på julegaver. Om hun bruker 50 kr eller 5000 kr spiller ingen rolle for oss. Det som er viktig for oss er at alle våre tre barn blir behandlet likt av OSS. Biomor er ikke en del av familieøkonomien vår og er ikke en del av julaften. Derfor får våre barn julegaver med tilnærmet lik verdi. Må innrømme at vi ikke er så nøye på dette med gavens verdi, det som er viktig er at de får noen de trenger/ønsker seg. Av og til får nok et av barna en dyrere gave enn de andre, men dette er kun tilfeldig, ikke planlagt pga gavens verdi.

Vi gjør altså ikke forskjell på barna.

Skrevet

Klart vi kan det, og det er vel det vi kommer til å gjøre også. Det er vel ikke akkurat tida å endre økonomien i hjemmet, og jul er vel ikke tida for å banke igjennom prinsipper.

Vi har bare litt dårlig råd for tida og vi er nødt til å kutte, men han er så utrolig motvillig, han greier ikke å sette tæring etter næring, og han er vel også uenig i alle fornuftige prioriteringer. Det er jo ikke ungene hans sin feil at han ikke er villig til å kutte på den posten. Og jula er vel ikke tida til å begynne. Mindre til alle sammen er sikkert upopulært nok som det er.

HI

Skrevet

I teorien har du rett. Men hans barn er vel eldre enn fellesbarna, så det er ikke bare å sammenligne pris heller.

Forslag: De årene fars barn er hos dere får alle noe til ca 1000 kr fra dere. De årene fars barn ikke er hos dere får de noe fra far til ca 500.

Skrevet

Vil også tilføye at min eksmann aldri har spurt hva slags verdi julegavene jeg gir til vår datter har, for at han skal kunne trekke dette beløpet fra verdien på gavene til hans fellsbarn.

Dvs dersom jeg bruker 1000 kr på julegaven til min datter, og han planlegger å bruke 1000 kr på sitt fellsbarn, da dropper han julegaven til vår datter, for da har hun fått mer enn nok?????

Er det bare jeg som ser det urimelige i dette?

Skrevet

Jeg ser på dette som rettferdig jeg.

Det går jo ikke på bekostning av barna dette. Særkullsbarna får jo like dyre gaver. Kanskje foreldrene til og med kan sammarbeide såpass at de gir barna en felles gave? Også kan du gi en liten gave utenom?

Er selv et "særkullsbarn" og mine foreldre gjorde det alltid slik,

samarbidet gjorde de også.

Har ikke lidd av det ;)

Skrevet

Jeg synes deres og hans barn burde få det samme fra dere. Barna skjønner jo ikke hvorfor de får noe mindre enn de andre barna.

Er enig med mannen din.

Det siste innlegget her skjønte jeg fint lite av.. Dere kjøper vel felles gave til felles barn? Eller får de en fra pappa og en fra mamma?

Skrevet

Ok, dette blir komplisert!

Hva med bursdagsgaver? og ferier?

Skal særkullsbarn reise hjem etter halve ferien eller bare få dra på ferie med far annethvert år for ellers så blir det urettferdig for fellesbarna?

Jeg er sikker på at særkullsbarna synes det er skikkelig urettferdig at fellesbarna får bo med pappaen sin hele tiden, hvordan skal vi løse den urettferdigheten?

Jeg vet at du tenker på det økonomiske og ser dere må spare penger på gaver i år. Jeg ser også at du ikke ønsker at dine barn skal få mindre gaver av den grunn, men det er ikke noe barna forstår!

Særkullsbarn er også ekstra sårbar mtp forskjellsbehandling av halvsøsken.Jeg er et særkullsbarn og jeg var alltid redd for at pappa skulle være mer glad i fellesbarna enn i meg, hvis jeg hadde fått mindre gaver ville jeg nok tolket det som om jeg ikke var like viktig som dem.

Så JA dette blir feil i forhold til hans særkullsbarn FORDI de er små mennesker med følelser, sorger og usikkerhet UTEN de voksnes evne til logisk tankegang og økonomisk innsikt!!!

Skrevet

Jeg syns også det blir helt feil å dele det opp slik. Syns virkelig ikke at det skal gå ut over mannen din sine barn at dere har fått flere. Hvis dere har dårlig råd hadde jeg heller kuttet ned på alle barna sine gaver. Signerer også anonym 20:29 11.11.2009 og mener at det er ekstra sårbart for hans barn når de "nye" barna får mer av pappa. Det er ikke så lett for barna å skjønne at dere har delt økonomi på julegaver.

Personlig så ville jeg aldri ha tenkt i dine rekker og aldri gjort forskjell på barna, du har faktisk valgt å få barn med en som har tre fra før av og da er det ditt problem og ikke barnas. Dette er noe som du i så fall burde ha tenkt på før.

Skrevet

Deilig å se at det er andre også som tenker våre barn, og som ikke setter opp kunstige skiller i søskenflokken. Min mann hadde nok aldri klart å overbevise meg om å gi (samlet sett) mindre til ett av barna våre. I fjor fikk nok stesønn den desidert dyreste gaven, i år tror jeg vi legger listen lavt på alle.

Har man behov for å spare penger, er det jo bare å kjøpe litt billigere til alle barna. Det blir feil å spare inn bare på ett av barna. De fleste barn får jo et hav av presanger, og da gjør det ingenting om ikke mamma og pappa trekker fra et par hundrelapper på beløpet.

Skrevet

I utgangspunktet høres det greit ut. Det jeg tror et barn ville reagere på var for det første hva det står på gavelappene. Som regel gir man jo gaver til mennesker man er glad i. Er ikke du en så nær person for din manns barn at det ville være natulig å gi dem en gave? Jeg synes i hvertfal at det blir en veldig markering av at du ikke bryr deg om stebarna dine hvis du ikke gir dem noe. En eller annen liten personlig ting fra deg til dem tror jeg hadde betydd mye, så får heller ungene lære at ikke alt er retferdig bestandig.

Skrevet

Jeg har et særkullsbarn og en sønn med nåværende samboer.

Hos oss gjør vi det slik at jeg og faren til særkullsbarnet som regel kjøper felles gave til sønnen vår, som våre nye samboere er med på. Han er mye eldre enn lillebror, så prisforskjellen pr i dag virker stor. 3-åringen vår har fått gaver i prisklasse 500,- mens storebror på 14 har fått opptil 4000,- Dette fordi de har forskjellige behov, og fordi mini ikke sammenligner pris. Da eldste var liten fikk han ikke dyre gaver han heller, men nå er behovet helt annerledes. Det vil jevne seg ut ettersom mini vokser til. Det ville vært helt sprøtt for meg å kjøpe noe til 4000 til begge bare fordi storebror trengte ny pc (mini har ikke behov for ting til 4000,-). Imidlertid har min nye samboer sagt at han kommer til å sette inn penger på konto til mini i tillegg....uten at det har skjedd enda.

Hadde de vært 8 og 11 år ville det nok vært annerledes, for da ville de sammenlignet seg i mellom.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg HI. Det er ikke noe feil i at dere bruker 1000,- tilsammen på deres felles barn. Barna hans får jo også gaver for 1000,- tilsammen fra sine foreldre.

Du skal ikke tenke at dere behandler hans barn urettferdig for det gjør dere jo ikke. Hadde de derimot ikke hatt noen mor så ville det jo vært dårlig gjort mot de men slik er jo ikke situasjonen for dere.

Dessuten synes jeg du bør kunne kjøpe det du ønsker til dine barn uten å tenke på at du behandler hans urettferdig. Du kan ikke leve i en verden hvor alt handler om å ikke skuffe de. Da vil du fort gå lei.

Skrevet

Det jeg ikke helt skjønner, er den overveldende trangen til å regne på hvor mye hvert barn koster til jul. Dersom eksen hans og han hadde kjøpt julegave sammen, hadde jeg forstått regnestykket. Men om begge kjøper en femhundrekroners gave hver, vil jo i praksis hans barn alltid få to halvparter av det deres fellesbarn får i et stykke... Og det bare fordi dere på død og liv heller vil regne på pengebruken til hvert barn og sørge for at alle får helt likt, enn å gi ungene likeverdige gaver.

Regner dere inn hvor mange tanter og onkler, besteforeldre osv hvert enkelt barn har også, så dere kan kompensere for det også ved å trekke fra og legge til summen? -For ikke å snakke om hvor de feirer jula - feirer de hos mor så koster de jo dere mye mindre enn fellesbarna fordi de ikke spiser av julematen, bruker strøm eller varmtvann.

...hver får gjøre som man selv vil, men jeg synes rett og slett det virker rart at mannen din (og du, for den del) synes det er ålreit å gi halvparten av det dere mener er en fin gave til særkullsbarna, bare fordi - hurra, deres foreldre er skilt!

Skrevet

Ja det blir feil!

Du og mannen din er nå et par, altså en enhet.. dere har fem barn til sammen!

Eks dama har tre barn, det er slutt mellom henne og din mann. altså hennes økonomi har ingenting med han å gjøre lenger.

Om hun vil bruke 500 eller 5000 på hver av sine barn burde jo da være likegyldig for dere!

Jeg og min samboer har noe av det samme hver jul, bare med søsken ikke med barn.. jeg har en bror, han har 5 søsken.. vi har 6 søsken til sammen. vi bruker ca 500 kroner på hver av våre søsken.

ikke 500 på alle hans og 2500 på min.

Når du velge mann velge du jo hele pakken.. ikke bare de delan som e fint og flott!

å ja.. rundt juletider e det et herk med mange å kjøpe gave til, spesielt hvis det e "på hannes side av familien" :P... men heeey.. en del av pakken!

Skrevet

Vel, for å ikke få disse DIB-damene på nakken, bør dere, for å få det rettferdig, gjøre det slik: Bio-mor og bio-far til de eldste barna, går sammen om en gave med verdi 1000 kr til de.. Så går du og bio-far sammen om en gave med verdi 1000 kr til deres felles barn. Om du og bio-mors eventuelle nye mann vil gi en ekstra gave til stebarna, er det helt i orden. Men da må DIBdamene få lov til å fastsette summen på hvor mye de gavene kan koste.

Jeg synes ditt forslag høres greit ut, stebarna dine får det de får, det gjør også mine barn for å si det sånn.

Hva en gave koster er ikke alltid det viktigste, bedre at ungene får noe de ønsker seg.

Jeg vet hvordan det er når særkullsbarna får gave som koster mer enn det fellesbarna får. Det er ikke noe særlig moro at de alltid blir prioritert framfor fellesbarn, det er da ikke deres feil situasjonen er som den er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...