Gå til innhold

Uff, dårlig form i dag, og høyt BT

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ligget på ca 120-130 over 60-80 tidligere i dag har jeg målt flere ganger til 150/90-95. Begynner det å bli faretruende høyt? Har litt mer hevelser de siste 1 1/2 uka, spor av protein i urin... er bekymret for sv.sk forg. Er kvalm og elendig, urolig i magen... svak hodepine.

Skal til jordmor i morgen tidlig, er det greit nok å gå til i morgen? Hva ville dere gjort. Er alene hjemme og må snart hente lillegullet på 3 i BH

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring føden du,og spør der,hvis de synes det er greit og vente gjør du det

Skrevet

Huff, ikke noe gøy å bekymre seg for det der.

Kan du ikke svippe innom legevakten å levere en urinprøve, kanskje få målt et kjapt blodtrykk? Hvis du dukker opp der og spør i skranken og forklarer symptomene dine ville jeg synes de var særs uansvarlige om de ikke gjorde det du ba om... Det tar dem jo ikke mange minuttene. Jeg ville prøvd det om legen var stengt (det er den vel nå). Men avviser de deg ville jeg prøvd videre.

På den annen side er det dumt å bevege seg for mye på sånne steder nå som det er så mye influensa.. så det må også avveies. :-/

Kanskje du bør ringe føden og høre hva de sier der først ja!

Det er de som kan dette! Legevakta har ikke nødvendigvis så mye peil. Tenkte mer for bare å få sjekket verdiene..

Er det ikke langt unna føden ville jeg prøvd å kommet meg dit. (her må jeg kjøre til nabobyen, mens legevakta er 5 min unna - derfor det tipset)

Lykke til hvertfall! Det er riktig å ta det alvorlig!

Skrevet

Har både urinstix og BT-apparat hjemme, så verdiene får jeg her.. har bare +1 på protein og det har jeg hatt en stund...

Ja litt småparanoid jeg...

Virker som om BT har roa seg litt nå, men det svinger veldig. Når jeg måler hjemme er det ofte litt lavere enn hos legen, og jeg har aldri målt så høyt som i dag.... Så blir jo litt opphengt i det..

Nå må jeg hente i BH, hvis det ikke roer seg utover kvelden, ringer jeg nok til føden.

Skrevet

Jeg kjenner meg SÅ igjen!! Hadde også en sånn opplevelse her i forrige uke hvor jeg målte høyere enn vanlig hjemme. Var sikker på at det var minst like høyt hos legen, men så var det lavere. Andre ganger kan jeg måle lavere hjemme og høyere hos legen (som regel)

Hva slags apparat har du? Jeg har det fra rossmark som de solgte på apoteket til noen hundrelapper.. til å ha rundt håndleddet. Det virker utrolig ustabilt, men trodde jeg hadde funnet ut hvordan jeg kunne måle det nogenlunde riktig.. men nå tar jeg det litt mer med ro igjen siden jeg målte så feil sist.

Skrevet

protein på +1 kan liksågodt være utflod:o) jeg har hatt +1 hele svangerskapet! Blodtrykket ditt begynne å komme i høyeste laget, men er ikke noe farefullt høyt ennå. Du skal til jordmor i morgen så jeg ville ha ventet til da:o)

Skrevet

Enig med snohvit86.

Hvis du vet at urin er 1 + og blodtrykket er under 100 i undertrykk burde det være utenfor "fare" for kvelden hvis du allikevel skal til jordmor i morgen. Og det sier jeg som er kjemperedd for det der selv.

Hadde det vært på 2 eller 3 ville jeg nok gjort noe. Og kanskje jg ville ringt uansett og konferert med føden. Sånn at de vet om det og kanskje kan gi deg noen holdepunkter!

Skrevet

Ser ut til at BT har roet seg utover kvelden er ca 130-140/80 nå, men forts veldig variabelt... Formen generellt har også bredret seg noe, mindre kvalm nå på kvelden..

Uff begynte å lure på im noe var på gang her har hatt noen veldig kraftige kynnere med nedpress og sterke menssmerter, men også det har roet seg nå.

Så tar det hele med ro til i morgen. Takk for svar og gode råd.

Skrevet

Du skal vite at du ikke er alene om det der hvertfall. Det er ikke noe gøy å gå og bekymre seg for sånne alvorlige ting! Man kjenner det jo nesten på kroppen bare trykket stiger litt. Huff. Jeg blir hvertfall veldig redd.

Mange sier nok at man bare "ikke skal tenke på det". Jeg har møtt den holdningen noen ganger. Det provoserer meg litt selv om folk vel mener godt.

For det første er det veldig vanskelig å bare glemme å tenke på det når man er i risikosonen - samt at det er viktig å følge med på kroppens signaler også. Man må bare å prøve å finne en god mellomvei. Prøve å ikke jage en så altfor mye opp også. Det er jo heller ikke bra for blodtrykket.

For meg fungerer hyppig måling og oppfølging, nesten til det kjedsomme. Men for meg er det like spennende hver gang jg skal på kontroll nå. Og jeg er like takknemlig hver gang resultatet ennå ikke er så værst. ;) Går det for lang tid mellom blir jeg bare enda mer nervøs.

Tenk i dag ble datteren min født sist (altså 32+0). Og jeg var alvorlig syk.

Mens denne gang sitter jeg her i sofaen enda, og har det nogenlunde greit enda! Fryktelig mye kynnere i dag, men det er jo en annen sak, og er vel normalt såpass langt ut i svangerskapet.

Så i morgen er jeg så langt på vei som jeg aldri har vært og anser meg herved selv som førstegangs, hehe.

Hvor langt er du på vei Hi?

Skrevet

Du er absolutt ikke alene om å bekymre deg for blodtrykket. Jeg ble skikkelig bekymret på mandag. Følte meg i litt dårlig form, og tok et blodtrykk som var på 148/108. Tok det rolig på sofaen en halvtime og tok et nytt trykk, var da nede i 145/88. Tok noen flere trykk på kvelden og noen dagen etter, og det har variert fra 140/68 men ikke over 95 i undertrykk. Skal til legen på tirsdag, så jeg tar det rolig frem til da. Men, lurer jo litt på om det er vanlig at blodtrykket skal svinge så mye når jeg tar det rolig og ikke stresser i det hele tatt. Har elektrisk blodtrykksapparat som jeg fester rundt overarmen.

Skrevet

Spent på hvordan det gikk med deg hos jordmor i dag Curly Sue?

Skrevet

Har vært hos jordmor i dag, og da var BT helt greit, 135/80. Synes også selv at hevelsene og formen generellt er noe bedre i dag... Så føler meg jo litt roligere.

Den eg. grunnen til ekstra kontroll i dag var å finne ut av leiet, som fastlegen mente mulig var seteleie.

Jordmora var rimelig sikker på at han lå rette veien og at hodet var festa, så det er jo bra. skal til ny ordinær ktr om 1 uke, og ul om to uker... Så da er jeg vel i gode hender...

Alt det skal være mulig å bekymre seg for...

Har Termin den 5. des. så det er jo ikke farlig om noe skulle skje nå.. Har fått litt ekstra oppfølging med UL pga av terminen blei flytta mer enn 14. dager fremover... Så er vel eg. mer bekymret for å gå noe særlig på overtid, enn at han kommer litt før..

Skrevet

Fint å høre at trykket var der det var! :)

Det er jo ikke noe å spøke med det der. Lykke til videre da. Håper han kommer før det går for langt over tida da. Skjønner problematikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...