Gå til innhold

Disse evinnelige norsk-kunnskapene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener overhodet ikke å være negativ eller kritisk, folk som sliter med rettskrivingen får nok pes fra før, og min norsk er heller ikke perfekt.

Det jeg faktisk lurer på er hva det kan ha seg at vi norskinger behersker vårt eget språk så dårlig? Kan det være norskopplæringen på skolen? Eller er vi for dårlige til å lese aviser og bøker?

Noen ganger virker det som om folk ikke gidder, som om språket vårt ikke er viktig, men det synes jeg absolutt at det er. Det er mange språk opp igjennom historien som er blitt fortrengt av større språk, og resultatet er gjerne at hele den kulturen forsvinner til slutt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har dysleksi hele gjengen så man må ikke si at de skriver dårlig for da mobber man og det er ingen som vil være en mobber

Skrevet

Tror og det kan skyldes at vi er dårlige til å lese bøker.

Jobbet i en 8-ende klasse, og der var det ingen som gadd å lese.

Det endte opp med at de fikk i oppgave å lese ett (!) Donald-blad.

Boken de egentlig skulle lese var "Harry Potter og de Vises sten".

Ei lettlest og tynn bok.

Blir helt fortvilet jeg, når jeg ser at så mange ikke gidder å lese hverken bøker eller blader...

Skrevet

Vi er bortskjemte og late, hele gjengen! Vi har for god økonomi i dette landet, vi behøver ikke kjempe for noen ting...

Skrevet

Tror ikke det skyldes norskundervisningen på skolen, men det at mange rett og slett ikke ser noe stort poeng i å skrive korrekt. De mener det holder så lenge de kan gjøre seg forstått. Tror nok noen ville ha endret mening om de hadde vært bevisste på hva slags signaler de sender ut når de ikke behersker og/å-regelen, skriver "søstera min" og "gjærne".

Skrevet

Er det da ingen som leser for barna sine lenger?

Skrevet

Skulle kanskje vært lengre? Er det da ingen som leser for barna sine lengre?

Skrevet

Tydeligvis ikke...

Jeg leser for jenta mi hver dag, enda hun bare er 7 mnd :)

Skrevet

Da er du ikke bare mammaen til verdens fineste, men verdens fineste mamma også. :)

Skrevet

Hadde det ikke vært for Din Baby og Facebook, hadde jeg lest mye mer, som jeg gjorde før.

Skrevet

Vi er to lesende voksne og det ser ut til at vi får tre lesende barn også. Den eldste er 10 og han leser avisen til frokost hver dag og han leser mange bøker selv. Jeg leser fortsatt for ham allikevel. Hun på fire "leser" selv og vi leser for henne. Han på to elsker å se i bøker. Jeg er opptatt av å videreføre leseglede til barna mine og det ser ut som om jeg lykkes.

Kan forresten ikke dy meg, det heter norskkunnskaper og ikke norsk-kunnskaper ;-)

Skrevet

anonym 16:34

Ble så glad av å lese innlegget ditt:) Så koselig å høre foreldre som klarer å videreføre leseglede:)

Det er mitt mål også

Skrevet

Jeg trur faktisk det er mye av skolesystemet også. I alle de årene jeg har hatt norsk på skolen har hovedfokuset vært mye språkhistoreie, episk diktning og nynorsk. Alt dette er nok sikkert viktig i norskfaget, men ikke så viktig at man tar vekk fokuset på det som er viktig. En del som går ut av vidregåendeskole kan skrive analyse på et dikt, men ikke en jobbsøknad?

Det er heller ikke bare det som er pensum som er et problem, skolen i dag bør ha flere måter å lære bort på. Ikke alle lærer like bar når du må sitte time for time å se på den gamle kjedelige læreren prate i det uendelige.

Jeg leser masse selv, jeg har alltid gjordt det. om det har hjulpet på skriveferdighetene mine er vel litt mere uvist. Jeg syns nesten det er mere rart at folk klapper hverandre på skuldra og syns det er bra gjordt at man har lest ei bok.

Ei bok skal man jo kose seg med^^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...