Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes? Noen som har det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var til legen i dag å drakk sukkerlake...æsj! Og de fant ut at jeg har diabetes,så blir henvist til sykehuset på samtale og evt ul. Noen flere med dette som kan fortelle meg litt om dette. Jeg ble sjekket pga tidligere svangerskap med barn på 4880 og 5016 gram...

Så nå blir det slutt på sjokolade...bare frukt,grønnsaker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har svangerskapsdiabetes? Skal på samtale på sykehuset, hva er det som skjer der? Hvilken mat spiser dere mest? Ellers noe mere jeg bør vite?

Skrevet

Dette ble visst langt, men det var mye som skulle skrives ned! :-)

Jeg har også fått påvist sv.diabetes...

Jeg fikk kjøpt meg blodsukkermåler og målte før og etter måltid i en to-tre uker før sykehuset fikk somlet seg til å kalle meg inn. Da sa de at jeg hadde ikke trengt å måle SÅ mye, he he.

Jeg får tett oppfølging på sykehuset nå, med kontroll ukentlig og fast besøk hos diabetessykepleier. Fikk også oppfølging med en ernæringsfysiolog for å få vite litt mer om hva jeg kan og ikke kan spise.

Neste uke skal jeg også inn på en vekstkontroll som ble satt opp fordi jeg har pcos, men jeg fikk vite at jeg hadde fått det pga sv. diabetes uansett.

Og om et par uker skal jeg inn og ta glukosebelastningen en gang til (anbefaler sugerør på det sterkeste!) for å se om jeg har blitt verre!

Foreløpig kan jeg spise normal mat uten at blodsukkeret blir for høyt. Prøver å drikke vann til måltidene. Har sterk aversjon mot alt av brødmat så det eneste som går bra er yoghurt med kornblanding i. Det var ikke noe de anbefalte, men siden blodsukkeret var fint så fikk jeg fortsette med å spise det jeg klarer å spise heldigvis. Som kos på en lørdagskveld kunne jeg spise nøtter og popcorn, og gulerøtter skulle også gå fint som en snacks.

Diabetessykepleieren mente at jeg fint kunne ta meg ett kakestykke i et bryllup vi er invitert i (kun til kaffen...) men at jeg burde spise før jeg gikk. Og de sa at det var bedre med én liten bit sjokolade eller en pepperkake (det er jo jul snart) i forbindelse med et måltid i stedet for å dytte innpå en hel sjokoladeplate på én kveld. Nå er ikke jeg glad i sjokolade, men jeg har jo lyst på en pepperkake i ny og ne når jula nærmer seg.

Dersom diabetesen ble verre så skulle jeg få insulin, og jeg får det muligens uansett til selve jula slik at jeg skal kunne slappe av med det hele på julekvelden i allefall.

Jeg fikk også vite at jeg ikke kommer til å gå over tiden, men bli fulgt veldig godt opp på slutten og heller satt i gang ved termin eller litt før dersom det var nødvendig.

Oi, dette ble visst langt!

Skrevet

Jeg var på nippet til det. Insulinintåleranse eller noe slikt, sier de når det er nummeret før. Det ble oppdaget veldig tett inntill terminen og jeg ble satt igang fordi de da plutselig oppdaget at barnet var stort pga det. De færreste med svangerskapsdiabetes trenger noe særlig mer enn spesielt sunt kosthold fikk jeg vite da. Veldig skjelden det må medisineres. Ønsker deg lykke til:) det går sikkert kjempebra likevel:)

Skrevet

Takker for svar,ble litt klokere nå. Det går helt sikkert bra,regner med at jeg hadde dette med de 2 første også,men det ble ikke oppdaget. Får vel bli flinkere med å være sunn:-)

Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

Fikk det forrige gang.

Ble innkalt til sykehuset og snakket med dia.sykepleier.

Lærte meg å måle blodsukkeret og fikk beskjed om hva jeg måtte holde meg unna av mat.

Jeg spiste ikke snop siste svangerskap da det ikke fristet i det hele tatt. MEN jeg spiste masse frukt. Det er heller ikke bra, mye druesukker så der må du også begrense deg!

Men alt dette får du beskjed om. Du får ekstra UL for å sjekke str på babyen i magen. OG som det er skrevet over vil du ikke gå over tiden med sv.dia.

Skrevet

har misstanke om at eg har hatt det selv under mine graviditeter:)

fødte 4,1 og 4,5 selv om eg levde på vann og gullerøtter:)

neste gang skal eg be lege teste:)

Skrevet

Ja det må du gjøre. Har ikke vært sjekket tidligere jeg heller,men denne gangen var det en jordmor som fikk misstanke om at noe ikke stemmer,og det var lurt:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...