Gå til innhold

Hvor mye har blodtrykket deres økt siste tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 32 uker med svangerskap nr 2, og har en forhistorie med plutselig og hurtig utviklende preeklampsi på nettopp samme tid sist. Hadde lavt blodtrykk fra før av, men økte plutselig fra 110/70 til 160/100 på en uke.

Jeg blir godt fulgt opp nå så det er greit sånn sett. Men så vet jeg at blodtrykket kan ofte stige litt den siste tiden uten at det er noe i veien med det!

Det steg litt her den siste uken nå og jeg var sikker på at nå var det igang igjen, men det har stabilisert seg nå ser det ut som.

(Har ofte hatt 110/70 i undertrykk - gikk opp til 120/85 på det meste nå over de siste par ukene nå, men er nede på 120/80 igjen. (puh..))

Så jeg lurer på hvor mye dere steg i trykk siste tiden - altså dere som er / var friske! Hva som er vanlig - eller hva jeg kan regne med liksom.

Jeg får no noia bare det stiger bittelitt nå.....:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen anelse. Måler det bare på kontroll og det er nå fem uker siden sist. Måler du det selv?

Skrevet

Her har undertrykket ligget på rundt 65 og 70 hele veien.. innimellom oppom til 80. Men forrige uke var det helt på 95! Så begynte å lure litt jeg også.. fikk kraftige/jevne kynnere (morningsrier?) i to dager.. så roet alt seg! På kontroll i dag var det nede igjen til 80. På denne uken har magen sunket da.. så kanskje det har noe med saken å gjøre.. gudene vet! Vil bare føde jeg nå:)

Skrevet

I uke 31 er og sliter med høyt blodtrykk. Har hatt 156/100 de siste to ukene, og fredag var det 156/108. Blir fulgt tett opp fra Bærum nå. I elendig form nå nemlig. Dundrende hodepine og skikkelig skral. Begynte på piller mandag, og idag skulle det da ha kommet ned, men det er på 130/103. Så da er det tilbake freadag igjen. Men jeg har som sagt slitt med høyt bt de siste ukene. Min første graviditet. Men før har jeg alltid hatt normal bt. Har lært mye om bt i det siste, da. Og de vil at undertrykket skal være under 90, det er i og for seg det de er mest opptatt av. Jeg har ikke hatt under 90 på seks uker selv, men de er litt bekymret også, da. Grunnen til at vi ikke skal ha høyt bt er foresten at da fungerer morkaken dårligere pga dårligere blodgjennomstrømning, og da får babisene dårlig med næring, og nr 2 er jo faren for å utvikle svangerskapsforgiftning. Lykke til alle sammen - jeg er dønn lei av mitt høye bt for jeg er i såååååå dårlig form, og nå håper jeg indelig at å doble pilleinntaket fra i dag skal gjøre susen!

Skrevet

Et lite tips i forhold til blodtrykk.

Leger advarer ofte om å kutte ut salt, fordi det gir høyt blodtrykk. Men det som faktisk SENKER blodtrykket er ekte havsalt.

Kjemisk bodsalt (som også inneholder mye dårlig) er det som gir høyt, mens (økologisk)havsalt senker det + tilfører kroppen energi og alle de mineraler den trenger.

Skrevet

I uke 31 er og sliter med høyt blodtrykk. Har hatt 156/100 de siste to ukene, og fredag var det 156/108. Blir fulgt tett opp fra Bærum nå. I elendig form nå nemlig. Dundrende hodepine og skikkelig skral. Begynte på piller mandag, og idag skulle det da ha kommet ned, men det er på 130/103. Så da er det tilbake freadag igjen. Men jeg har som sagt slitt med høyt bt de siste ukene. Min første graviditet. Men før har jeg alltid hatt normal bt. Har lært mye om bt i det siste, da. Og de vil at undertrykket skal være under 90, det er i og for seg det de er mest opptatt av. Jeg har ikke hatt under 90 på seks uker selv, men de er litt bekymret også, da. Grunnen til at vi ikke skal ha høyt bt er foresten at da fungerer morkaken dårligere pga dårligere blodgjennomstrømning, og da får babisene dårlig med næring, og nr 2 er jo faren for å utvikle svangerskapsforgiftning. Lykke til alle sammen - jeg er dønn lei av mitt høye bt for jeg er i såååååå dårlig form, og nå håper jeg indelig at å doble pilleinntaket fra i dag skal gjøre susen!

Skrevet

Lykkebabis: Har du hatt/har proteiner i urinen? Jeg regner nesten ikke med det, for da hadde du vel kanskje vært på sykehuset i og med at du da ville hatt en moderat forgiftning på kanten av alvorlig (tror de regner grensen for 160/110 + proteiner).

Men kanskje du har svangerskapsrelatert hypertensjon da og ikke forgiftning? Det er jo noe som heter det og, og da bruker de medisiner for å holde trykket nede. Håper det er på vei hos deg! :) Det kan jo være at det tar noen dager før det funker, eller at du bare må ha "rett" medisin? Sier de noe om det?

Du har hatt høyt trykk 6 uker, så da har du hvertfall ikke den hurtige utviklingen jeg hadde - og det er jo bra!

Jeg skrev litt feil på hovedinnlegget ser jeg. Jeg hadde ligget på fra 100/60 -> 110/70 hele svangerskapet. Så i uke 30 var det 130/80 og null proteiner som for øvrig er normalt og bra. En uke senere var det 160/100 og hadde 3 + proteiner. Da ble jeg innlagt, og derfra ble jeg brått dårligere. 5 dager senere hadde jeg 180/120 på stadig økende medisiner, og en voldsom økende proteinlekkasje! Aner ikke hva det hadde vært uten medisinene.. men da ble det KS samme dag.

Jeg er nok ikke redd for litt høyt blodtrykk i seg selv - og vet at 120/85 er fint. Mange kan nok fint ha oppi 90-95 og uten at det skjer noe mer? Jeg er mest redd for stigning - at det skal være et første tegn på et nytt sånt raskt forløp - at det skal stige himmelhøyt igjen.

Til den som spurte om jeg målte hjemme så gjør jeg det, men stoler ikke på hjemmeapparatet (billig skvip) Og måler derfor vekselvis hos jordmor, sykehus og lege. 2-3 ganger i uken nå utover. Før det har det vært sjeldenere.

Lurte bare på om det virkelig var vanlig å stige litt uten å være syk på noe som helst måte, og hvor mye man da kan stige? "Litt" er så relativt liksom ;-)

Skrevet

Lykkebabis: Mente selvsagt "håper det er på vei NED hos deg !! Masse lykke til!

Skrevet

Takk for tips om havsalt b77h ! Det visste jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...