Gjest Skrevet 11. november 2009 #1 Skrevet 11. november 2009 Litt pussig overskrift kanskje, men beskrivende for spørsmålet mitt ;-) Dere andre som har født realtivt store babyer (over 4 kg), men som etterhvert ble helt normalt store, evt små, barn, sånn ca når begynte de å bevege seg ned mot normalen hos dere? F.eks vår minste gutt var nesten 4,5 kg og 54 cm da han ble født, og da han var 5 mnd var han helt på gjennomsnittet på både vekt og lengde, så han sank gradvis ned mot der etter han ble 2-3 mnd.
...♥... Skrevet 11. november 2009 #2 Skrevet 11. november 2009 Jenta her var 4220 da hun ble født. Nå er hun 14 mnd og veier ca 11 kg og er ganske slank. En veninne av meg fikk en gutt som veide litt over 3 kg da han ble født. Han er 2 år nå og ganske stor. Vet ikke hvor mye han veier, men han har godt med valker både her og der:) Så tror nok ikke fødselsvekten har noe å si for hvordan barna blir når de blir større. Jeg veide nesten 5 kg da jeg ble født, og jeg er nesten 180 høy og veier 60 kg:)
shari_z Skrevet 11. november 2009 #3 Skrevet 11. november 2009 Min var ikke 4 kg, men nære på med 3,9 kg. Hun er nå 12 mnd og veier 8,6 kg og er 71 cm lang. Hun er litt kort for alderen men har ellers vært gjennomsnitt.
Torshov!! Skrevet 11. november 2009 #5 Skrevet 11. november 2009 Har ingen store barn men en rar erfaring... Fikk en gutt på 3.700 ved fødsel, altså litt over gjennomsnittet. Han gikk litt lite opp i vekt i starten og fulgte en vektkurve som var lavere enn hva fødselsvekten skulle tilsi. Fikk så en gutt til som var 3.400 ved fødsel. Han gikk mye opp i starten og følger en vektkurve som er høyere enn fødselsvekten skulle tilse. Han er nå en halv kilo tyngre ved 5 mnd. enn sin bror som jo var større da han ble født:-) Prøver vel bare å si at ja store barn kan bli normale og små barn kan bli store. En bekjent av meg var 2.900 g. ca. da han ble født og er i dag 2 meter lang. Merkelig egentlig.... :-)
wombat75 Skrevet 11. november 2009 #6 Skrevet 11. november 2009 Jenta mi var 4590 g og 54 cm da hun ble født og lå langt oppe på vekstkurven en stund, men sånn rundt 5-6 mnd begynte det å flate ut. Helsesøster sa det var da genene begynte å spille inn, og siden hverken jeg eller pappaen er spesielt høye var det akkurat som forventet. På 12 måneders kontrollen var hun 77 cm og 10,4 kg (såvidt jeg husker) og har ligget ganske midt i normalen siden hun var ca 8 mnd.
Gjest Skrevet 11. november 2009 #7 Skrevet 11. november 2009 Takker for svar :-) Jeg lurte mest på når dette slo inn, for på mine 3 gutter har endringen kommet rundt 3-4 mnd, både på han som ble veldig lang og tung (stor rett og slett) og ikke var så stor som nyfødt, og de to som var litt store som nyfødte og ble normalt store/litt små når de ble eldre. Men tenkte det kanskje kunne inntreffe endringer senere også, for jeg tror kanskje vesla ikke vil bli så stor når hun vokser til (vet ikke hvorfor jeg tror det), men hun er nå 3 mnd og fortsatt en del større enn snittet tror jeg, hun var stor som nyfødt.
Gjest Skrevet 11. november 2009 #8 Skrevet 11. november 2009 Jeg veide vel 4,5 kg+ ved fødsel men har vært tynn fra jeg var omtrent 2-3 mnd og er fortsatt tynn. Det har vel mye å si når man er født i forhold til termin. Datteren min var en smellfeit baby. Lå i 99 percentilen hele første leveår, men etter det begynte det å jevne seg ut og fra hun var ca 1,5 år har hun ligget på 50 percentilen i vekt og 80 percentilen i høyde.
Gjest Skrevet 11. november 2009 #9 Skrevet 11. november 2009 Begge mine var store ved fødsel (4,7 kg og 4,8 kg), og lå langt over kurvene til ca 1 år. Nå er de 3 år og 5 år, og er ganske normale i str. Minsten er lang for alderen, men ellers slank og fin ;-)
Uro4 Skrevet 11. november 2009 #10 Skrevet 11. november 2009 Alva: HVor stor er jenta di? vært på 3 mnd kontroll? Snuppa her var 4,710 da hun ble født og 56 cm lang På 3 mnd kontrollen veide hun 7,3 kilo og var 68 cm..
2 små og en undulat Skrevet 11. november 2009 #11 Skrevet 11. november 2009 Min eldste gutt på snart 2 år var 4 kg da han ble født og da han var rundt 4-5 måneder begynte vekten å stabilisere seg. I dag er han er helt vanlig gutt med kanskje litt mye på magen;) Slik var også faren da han var liten, men han er slank i dag. Minsten på 5 måneder var 4.2 kg da han ble født og 8 kg da han var 4 måneder. På 5 månederskontrollen var han 8030 gram, så det ser ut til at vekten stabiliserer seg. Minsten var forresten tyngre enn eldstemann da han ble født, men så mye tynnere ut (de var like lange). Litt rart det..
Gjest Skrevet 11. november 2009 #12 Skrevet 11. november 2009 Nei, vi skal om en uke. Hun blir 3 mnd på fredag :-) Prøvde å måle henne hjemme for en ukes tid siden, og da kom vi fram til ca 60,5 cm, så vil tro hun er 61-62 cm neste uke kanskje? Vekten aner jeg ikke rett og slett, men vil tippe hun nærmer seg 7 kg. Hun var 4210g og 54 cm når hun ble født, og var 58 cm og 5700g når hun var 6 uker.
Gjest Skrevet 11. november 2009 #13 Skrevet 11. november 2009 Ja, det opplever vi også. Begge de to minste guttene var ca 6 kg når de var 6 uker, og 58 cm, mens vesla var 58 cm og 5700g, men ser likevel mye rundere ut enn det de gjorde. Pussig :-)
StorkeMammaen Skrevet 11. november 2009 #14 Skrevet 11. november 2009 Poden her var 4500 og 55 lang da han ble født.. Fra han var 1 mnd til han var ca4 mnd så lå han på den nederste kurven. Etter det har han steget sakte, men sikkert og nå ligger han nesten helt øverst. Er 10 mnd nå og er 78 lang og 12 kg
Gjest Skrevet 11. november 2009 #15 Skrevet 11. november 2009 Minsten var ca 4500 g og 50 cm da han ble født. Han la saktere på seg enn de andre på gruppa, men strekte seg mer i lengden. Etter han ble året, har han faktisk vært nærmest mager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå