Gå til innhold

Mamma i perm = vaskekjærring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er hjemme i permisjon og har i tillegg 2 større barn hjemme. Mannen mener at siden jeg er hjemme bør jeg ta meg av alt med hus og unger. Dvs rydde og vaske før han kommer hjem, lage middag, dekke på og av bord, gjøre husarbeidet jeg ikke rakk på dagen på kveldstid, underholde unger, legge unger, stå opp med ungene om natta og i helgene. Fordi han tross alt jobber 8 timer om dagen. Javel? Jeg jobber 24 timer i døgnet, men fordi min jobb er hjemme så er den altså ikke like mye verdt? Mannen min mener dette er bare rett og rimelig, og jeg er totalt uenig. Jeg syns ihvertfall han kan hjelpe meg med kveldsstell og kanskje litt rydding i løpet av dagen.

Hva mener dere, og hvordan i all verden skal jeg få overbevist ham?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg.

Er i samme situasjon selv.

Argh!!!

Skrevet

Dere har 3 barn og dere har ikke vært klar over hverandres holdninger til dette? Han er en typisk trangsynt og egotistisk, et klassisk eksempel faktisk. Lykke til med å "overbevise" han, tipper det er for seint. Enenste håpet er at dere diskuterer slike ting som dette med jevne mellomrom, du må påvirke holdningene hans. Et annet alternativ er å bytte med han noen uker.

Skrevet

Jeg mener det er natulig at den som er hjemme i permisjon tar det aller meste av husarbeidet. Det gjelder også pappa som tar fedrekvoten. Så lenge ungen er frisk og ikke har spessielle problemer har man god tid til det i løpet av en vanlig arbeidsdag.

Jeg mener imidlertid at begge også har rett på litt fritid. Om man har fritid til å sitte på cafe eller gå tur om dagen eller til å se TV eller trene om kvelden betyr ikke så mye, men litt tid til å gjøre ting man selv har lyst til bør man unne hverandre. Derfor menerjeg også at i helger og på kveldstid bør oppgaver som barnepass,dekke bordet, lage mat ol deles på.

Beste måten å overbevise hm er sansynlig vis å la ham ta en uke permisjon nå der du krever det samme av ham som han krever av deg nå.

Skrevet

grrr!Er det mulig!!!Kommer litt an på hvor gamle barna er og om de er i barnehage eller skole ol. MEN, han vet tydeligvis ikke hvor mye jobb det er å være husmor. Han kunne i det minste ha hjulpet til når han var hjemme fra jobb. Dessuten må det vel bare være kos å legge sine egne barn!!Nei, han trenger å ha noen dager med barna og alt han krever av deg med å gjøre det selv. Kanskje han da får litt mer forståelse. Alt dreier seg ikke om skuring, det er vel så viktig å bruke kvalitetstid med barna også synes jeg da!!

Skrevet

Men så er det en del som legger opp til et helt unødvendig høyr nivå på rent og ryddighetsskalaen også. Det er ikke nødvendig at det ser strøkent ut hele tiden. Man kan ikke forvente at huset er like plettfritt når man har tre barn som det var greit å holde det da man var barnløs. En del kvinner trenger å roe ned litt her. Et par timer husarbeid, inklusiv matlaging burde holde hvis man er litt effektiv.

Skrevet

Har tilsvarende problem, men det hjalp ikke å ha far hjemme med barna. Det han gjorde var å parkere dem forran TVen og seg selv forran dataen. Han hadde middagen klar, men hadde ikke ryddet. Han synes dette var så lett. Nå er det bare det at jeg ikke parkere ungene forran TV med aktivserer dem med noe meningsfylt....

Skrevet

Hvis mor og far har helt ulik mening om hvor mye husarbeid som bør gjøres g hvormye ktevisering barna bør ha er det selvfølgelig den som mener det bør gjøres mest som også må gjøre mest, men da har man i hvertfal ikke noen forventning på seg fra partneren om at huset skal holdes plettfitt.

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at husarbeid i ett vanlig str hus, tar noe særlig mer enn to timer pr dag. Man tar det man rekker, og venter ikke til mannen kommer hjem fra jobb for å dele på arbeidet. Må jo være langt mer koselig å være ferdig med slikt tidlig på dagen og ha fritid sammen. Jeg mener det er rett og rimelig at hjemmeværende gjør husarbeid, så deler man på nattevåk og stell av barn når ektefelle er hjemme. Det er helt utrolig hvor mange som påstår at husmorrollen fyller døgnet 100%. Tull.

Skrevet

TO timer hver dag?!? TO timer!!!! Jøss, nå ble jeg sjokkert, hehe... Er det noen bruker 2 timer hver eneste dag på husarbeid? Om jeg sløyfer bort middagslaging bruker jeg i høyden 40 min i snitt pr dag, og da går en god del av disse minuttene med på klesvask for 6 personer og tømming av oppvaskemaskin for tilsvarende mange personer... Vi har det faktisk ganske ryddig og rent her hjemme da, og har en mellomstor enebolig. To timer.... *enda i sjokk*

Ellers så er jeg enig i at den som er hjemme godt kan det brorparten av husarbeidet, men at alt med barn og smårydding på ettermiddagen deles av begge foreldrene.

Skrevet

Altså. I dag har mitt bidrag til husarbeid tatt en time max. Da har jeg vasket bad og do. Satt på og hengt ut to klesvasker, tørket over gulvene i noen rom og tørket støv. Senere skal jeg legge sammen tøy og muligens lage middag. Tar en halvtime det og. Jeg står ikke å ser på at potetene kokes ferdig som jeg har inntrykk av at noen gjør for å komme opp i 28 timer i døgnet:) Jeg tørker ikke støv hver dag, ikke støvsuger jeg heller, så derfor. Hadde jeg prioritert å vaske hus to timer om dagen sammenhengene kunne man brukt rommene her i huset til å operere i.

Skrevet

Hehe. Jeg svarte som du mente jeg vasket lite. Ser nå at du mente det var mye. Da er vi enig.

Skrevet

Det er sjelden jeg får gjort meg ferdig på dagtid. Får unnagjort litt smårydding om morgenen, så er det 3 unger som skal ha mat, nye bleier, klær osv. Smører lunsj. Så er det ut på lekeplassen, er gjerne ute i 3 timer. Kommer tilbake i 13-tiden, så er det rene bleier og gjerne mat til babyen. Når babyen sover underholdes de andre ungene, og jeg prøver å få ryddet litt. Begynner med middagen i 14-tiden, den er klar når mannen er hjemme klokken 15. Ferdig med å spise rundt 15:30. Da begynner jeg på husarbeid, men jeg må jo mate babyen, roe babyen når den skriker, underholde unger, være fredsmegler osv. Når man skal støvsuge, tørke støv, vaske klær, vaske golv, rydde leker ørtenhundre ganger, ordne kaffe til mannen osv tar det gjerne litt tid.

Klokka 18 begynner jeg å stelle barna til kvelden. De skal legge seg mellom 19 og 19.30, og det tar litt tid når alle skal bades, ha kveldsmat og pusse tenner. Ungene legges, og jeg lager istand kveldsmat til mannen.

Så går jeg gjerne på butikken for å handle (ikke snakk om å ha tid til det i løpet av dagen, går ikke alene på butikken med 3 unger!). Når jeg kommer hjem igjen skal gjerne babyen ha mat, og så var den dagen gått. I løpet av natta er jeg gjerne oppe 3-4 ganger med hylende unger.

Han har ihvertfall fri fra han kommer hjem fra jobb til han står opp neste morgen.

HI

Skrevet

Husarbeidet er en ting, men han mener at du skal ta all nattevåk og alle morgener, også helgene. Og allt annet med barna? Når skal du få sove da?

Du er hjemme i permisjon da regner jeg med du har en på under året, får du penger mens du er i permisjon?

FOr hvis jeg hadde måttet gjøre all jobben hjemme 24 timer i døgnet mens mannen min skulle bli oppvartet hjemme og slippe unna all ansvar hadde jeg forlangt at han fikk ta sin del av gammle kjønnsroller også. Han fikk forsørge familien uten min hjelp.

Er jo ikke rett at han skal jobbe 8 timer om dagnet 5 dager i uka og du 24 timer i døgnet 7 dager i uka og du alikevel skal betale halvparten eller så av deres utgifter.

Desverre når dere er på 3 barnet er det nok ikke lett å overbevise han om noe som helst, du må nok bare sette deg ned og forklare i klartekst allt du faktisk gjør, at du også trenger litt fritid. Og at han får deg til å føle at det du gjør ikke har noen verdi.

Og jeg ville mint han på at barna faktisk er hans også, og han skal ta del i deres hverdag ikke bare være en skygge i bakgrunnen

Skrevet

Da er du for snill. Han bør ta sin del av kveldstell og egentlig bør han handle også. Tre små barn er nok langt mer jobb enn han ene jeg hadde. Du får ta å riste han litt i ørene:)

Skrevet

Og det verste er at jeg ikke får noe takk engang. Han blir bare verre og verre på klagingen. "Nå må virkelig de vinduene vaskes snart". "Hvor er den hvite genseren min? er den ikke vasket?". Middagen er ikke god, han liker ikke fisk, blablabla.

Jeg har ikke vært ute av huset for å møte venner osv uten barn på over 2 år!

Meg som tar regningsbetaling, handlelister, middagslister, huske-bursdagen-til-svigermor og alle sånne ting også.

Skrevet

En ting du kan slutte med er å lage kveldsmat til mannen din, om han sulter ved brødboksen så er det hans feil.

En annen ting du kan gjøre er å få han med på kveldstellet, ikke for å avlaste deg, men for at han skal få mere kontakt med barna sine.

Utifra det du skriver, så syns jeg du skjemmer mannen din bort og syr litt puter under armene på han ved å ikke kreve litt hjelp fra han.

"Som man reder så ligger man"

Skrevet

Fy flate for eit vekkskjemd rævhol, dette hadde eg ikkje funne meg i! Synes ikkje eg får så god tid til husarbeid eg, for babyen vil ha mykje oppmerksomheit, og fordi eg er oppe om nettene så treng eg å kvile litt på dagen når han søv. Staten betalar meg for at eg skal ta meg godt av ungen, og det gjer eg, ikkje for at eg skal vere hushjelp for mannen.

Du får gjere deg avtalar med veninner ol på kveldane, og seie at han må ta legging ol. Han kan vel ikkje behandle deg som ein fange i huset heller. Det er jo hans ungar og, og han går sanneleg glipp av mykje om han ikkje tek del av livet deira. Han gjer vel ikkje alt arbeidet når det er hans del av permisjonen, så korleis kan han forlange det av deg?

Nei, den der fyren får flytte heim til mor si og late seg oppvarte om han ikkje skjerpar seg!!

Skrevet

Smører du kveldsmat til mannen din og lager kaffe til han. Dette kan han da jammen gjøre selv!!! Begynn å skrive en liste som du henger på kjøleskapet over hva du har gjort den dagen. Skriv og på hvor lang tid ting tar. Så ser kanskje mannen din litt av hva du faktisk gjør. (siden han tydeligvis ikke klarer å tenke selv) ;) Har vurdert å gjøre det her i huset og.. men i forhold til din mann så er jo min en engel..

Skrevet

Jeg synes faktisk du bruker veldig mye tid på barna dine i løpet av en dag.

Her, med to barn hjemme, har jeg ingen problemer med å vaske huset, rydde og vaske klær mens mannen er på jobb. Parkerer dem ikke foran tv, men lar dem tegne eller pusle mens jeg gjør husarbeid, eller de hjelper meg å støvsuge f.eks.. Middagen står på bordet når han kommer hjem, men da tar han stort sett over stell, leking, kos og legging med ungene, fordi han ikke har sett dem hele dagen. Han handler som regel på vei hjem fra jobb hvis det er noe vi trenger. Vi pleier å handle for en uke om gangen på lørdag, og hvis vi trenger brød, melk, eller noe annet småtteri sender jeg ham en melding med handleliste så tar han det på vei hjem.

Men er det nødvendig å bruke halvannen time på legging av unger? Her bades de ca en gang i uka, ellers en rask vask med klut. Vasking, bleieskift, tannpuss, pluss fem minutter lesing eller synging på sengekanten tar maks 10-15 minutter pr unge.

For vår del tar den som er hjemme seg av husarbeidet, slik at vi kan få ettermiddager og kvelder sammen til kos. Lager litt god kveldsmat og ser en film sammen f.eks. Rydder jo opp leker og sånt etter ungene har lagt seg, men det tar jeg mens han legger barna, eller omvendt, så er huset strøkent til vi skal sette oss ned sammen...

Skrevet

Hva gjør han når han har pappaperm da? Rekker han alt det selv?

Hvis han ikke har hatt pappaperm noengang så er jo løsningen der. Da må han jo prøve å være hjemmeværende selv å se hvor mye han får tid til.

Og nei, foreldrepermisjonen er for barnets skyld. kvinner som kaster bort foreldrepermisjonen på husarbeid, sløser med statens penger. Når de skal ut i jobb må jo alt igjen deles 50/50, så hvorfor kan ikke den som jobber like gjerne gjøre halvparten selv om den andre er hjemme? det blir jo ikke noe mer på han enn det det ellers er?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...