lucky_mom Skrevet 11. november 2009 #1 Skrevet 11. november 2009 Jenta mi på 5 år har influensa (tror jeg). Hun har hatt 39-40 i feber siden mandag ettermiddag, har en veldig stygg hoste, og klager over at det gjør vondt i hele kroppen. En venn av meg var litt sjokkert over at jeg ikke hadde ringt legen. Burde jeg det? Kan legen gjøre noe egentlig..? Hadde dere ringt legen?
<3 Legoland <3 Skrevet 11. november 2009 #2 Skrevet 11. november 2009 Jeg ringer alltid for sikkerhetsskyld...!!
Gjest Skrevet 11. november 2009 #3 Skrevet 11. november 2009 Ja, jeg hadde ringt. For om hun har influensa er det mulig hun bør ha tamiflu, og den behandlingen må starte innen 48 timer etter første sykdomstegn for å ha ønsket effekt. Dvs at hun (om hun skal ta tamiflu) må starte på det før vi når ettermiddagen i dag.
lucky_mom Skrevet 11. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 11. november 2009 Personlige synes jeg mange er litt vel ivrige på å ringe legen. Ikke rart det er lange køer for å komme frem til legen. Og da er det jo fare for de som VIRKELIG trenger det... "Hos de fleste små barn skyldes feberen en virusinfeksjon, og som regel er det ikke nødvendig med legebehandling. Dersom barnet er i rimelig bra form, kan man se det an noen dager. Varer feberen mer enn tre-fire dager, kan det tyde på at det har oppstått en bakterieinfeksjon. Da bør man kontakte lege. Det samme gjelder når temperaturen går opp igjen etter å ha vært på vei ned.Lege må også kontaktes snarest dersom barnet blir sløvt og vanskelig å få kontakt med, viser tegn på uttørring eller har pustevansker." Ergo verlger jeg å ringe legen etter 3-4 dager hvis feberen ikke har gått ned. Influenda er en virus-sykdom, og legen får ikke gjort noe!! Det tror jeg flere kanskje har behov for å forstå...
Gjest Sekretøsa Skrevet 11. november 2009 #5 Skrevet 11. november 2009 Nei, det hadde jeg nok ikkke gjort. Nå er jeg ganske vant med feber og stygg hoste på eldstedattra, pluss at jeg jobber på legekontor så jeg er gjerne den som vurderer disse spørsmålene på telefon. Er jeg virkelig i tvil ringer jeg legen, men det er sjeldent. Er som deg, ringer når det har gått 3-4 dager..
minesøtesmå Skrevet 11. november 2009 #6 Skrevet 11. november 2009 nei,hadde nok ikke ringt legen idag nei. barne e jo bare 2dag med feber..her har ungene vært dårlig siden fredagen,snakket med legen igår først men det er ikke mye de gjør altså,de ber deg bare passe på at barna får i seg drikke.mat er de ikke nøye med.. og har de svineflu feks gjør de heller ikke så mye,annet enn at de ber deg se an om de bli dårligere...
miapia Skrevet 11. november 2009 #7 Skrevet 11. november 2009 Jeg hadde ikke ringt legen nei, men jeg hadde gitt Tamiflu på mandag eller tirsdag for å gjøre sykdommen kortere og mildere. Lege gjør ingenting før etter 4 dager, med mindre ungen har veldig dårlig almenntilstand.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå