Gå til innhold

barn med melkeallergi-calsiumbehov

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som trolig har melkeallergi. Har slitt med utslett og veldig variabel avf. Legen vil ikke ta mattest på barnet, da hun er under to år. Fikk beskjed om å prøve oss frem til hva hun tålte selv. Fikk også allergimed. Vi har derfor gått til soneterapaut og har kuttet ut alt som heter meieriprod. ikke spor av det i noenting. Hun er helt fin, og ikke noe utslett i det hele. Dette har vi gjort i 1mnd. nå. Spurte terapauten om vi ikke sku gi noen tilskudd av calsium, men hun mente det var oppskrytt!!!! Jeg er litt bekymret for å ikke gi, og mener at det er ikke farlig å gi?

Må jo legge til at hun nekter helt å ta noe soyamelk, rismelk eller lig. vi har prøvd alt. Hun spiser 1soyayoughurt til dagen, men det er vel ikke nok calsium? Hjelpe meg som har litt peil..

Kort oppsum. Gir dere calsiumtillegg når barnet ikke får calsium i melk/el lig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke melkeallergi, men har aldri drukket melk likevel. Gikk fra morsmelk til vann og etterhvert saft her. Jeg har heller aldri tatt noe kalsiumtilskudd. I stedet var foreldrene mine når jeg var liten og jeg selv nå, oppmerksom på å få i meg andre matvarer som gir kalsium. Grønne grønnsaker og sardiner er gode kilder. I tillegg drikker jeg litt smaksatt melk og spiser litt yoghurt innimellom. Har ALLTID hatt et sterkt skjelett og heller ikke andre plager av kalsium-mangel.

Skrevet

Tusen takk for svar. Vi har er variert kosthold, men det er jo begrensa hvor mye kalsium mengder det er i enkelte matsorter. Sardiner har vi prøvd, og får klar tilbakemedling om at det var ekkelt. Du skriver at du har drukket litt melk (biola olig.) og youhurt, men her er det ingenting....

Skrevet

Hei.

Jeg har et barn med samme problematikken. Jeg gir kalsium tabletter i tillegg, kjøpt på helsekost. Disse smaker vanilje og er populære hos jenta mi. Hun vokser og utvikler seg normalt. Det er også en del kalsium i brokkoli.

Skrevet

Hei!

Jenta mi på 20 mndr er allergisk for egg og melk. Vi har fått beskjed på barnepoliklinikken om at med et vanlig variert kosthold er det ikke behov for tilskudd av kalsium eller jern foreløpig. Vet imidlertid at fetterne til vesla, som er 4 og 6 år og har samme allergier, får kalsium tyggetabletter. Så det er vel litt forskjellig praksis ute og går blant legene... Jenta mi vil heller ikke drikke rismelk, soyamelk eller nutramigen - men vi har nutramigen i havregrøten om morgenen og rismelk tilsatt kalsium i matlaging iblant. Synes det får holde inntil videre, og så håper jeg at hun vokser av seg melkeallergien om ikke så altfor lenge:-)

Skrevet

Grønne grønnsaker innholder veldig mye kalsium - det er lurt å prøve å få i ungene det. Jeg har to barn som ikke drikker melk, og vi er bevisste på å lage grøt med melk eller middager med melk i tillegg til å alltid servere grønne grønnsaker (Broccoli er en slager her i huset:-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...