Gå til innhold

Kan en 6 åring passe en tre åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hv synes dere? Kan en 6 åring passe en tre åring i en halvtime hjemme hos seg selv? Jeg mener nei, men hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det mener jeg at en 6-åring kan

Skrevet

Det kommer helt ann på 6 åringen, men jeg tenker at jeg ikke ville ha gjort det. Vanskelig å svare på når man ikke kjenner barna.

Skrevet

Nei, en 6åring kan ikke være alene i en halvtime hjemme hos seg selv. Heller ikke uten ansvar for en tre åring.

Men OK hvis du har en nabo i samme hus som lover å være hjemme og tilgjengelig for 6åringen.

Skrevet

Visst du har en nabo i samme hus, som lover og være tilgjengelig for 6 åringen, da er det naboen som passer, ikke 6 åringen.

Skrevet

Jeg husker den gang jeg var liten og det ikke fantes SFO og lignende.

Da hadde vi nøkkel rundt halsen og var alene hjemme, gjerne en 2-4 timer før mamma og pappa kom hjem fra jobb.

Dette gjorde vi fra 1. klasse, mange var bare 6 år. I tillegg hadde vi ikke mobil en gang

Skrevet

Nå blir barna behandlet som porselen, de får seg en smell når de kommer ut i det virkelig livet. Og ALDRI har det vært så mye psykiatri blandt barn og unge som nå.

Skrevet

Jeg mener nei. Men det sprøst jo hvor du er henne. Er du ute i hagen og barna inne så er det greit. Om du derimot stikker på butikken er det ikke greit.

Skrevet

NEIIIII en 6 åring glemmer seg bort å går å leker

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke (helt alene hjemme), de er for nær i alder til det også med tanke på potensiell krangling/uenighet. Men å se etter rett utenfor med gjevnt tilsyn av en voksen, eller de er inne og den voksne rett utenfor og kikker innom av og til synes jeg er ok.

Men at en 6 åring ikke kan være alene hjemme i det hele tatt, altså helt alene, synes jeg er litt drøyt. Da skal man ha en veldig umoden og "vill" 6 åring i så fall. De fleste normale 6 åringer vil helt fint kunne klare seg alene hjemme i en halv time på dagtid uten å gjøre noe skummelt ;-)

Skrevet

Jeg ville ikke latt min 8 åring passe min 2,5 åring!

Han kan godt se etter henne litt ute mens jeg er inne eller omvendt, men jeg reiser ikke fra dem. Tenk om hun faller ned kjellertrappa akkurat når de er alene...

Uhell skjer ikke så ofte, men de skjer av og til. Er bare tre-fire uker siden 2,5 åringen min fallt bakover og slo hodet i bokhylla så vi måtte til lege for å sy. 8-åringen min skal slippe å ha ansvaret om noe sånt skulle skje.

Både eldste min og mellomste som blir 6 år i januar kan være hjemme alene og f.eks se litt på tv mens jeg stikker avgårde i 10 min, men det har bare skjedd et par ganger. Jeg liker ikke å reise fra de på den måten, selv om jeg har mobilen med og de fint klarer ringe meg. Hadde aldri latt de ha ansvaret for yngre søsken alene, reiser ikke fra 8 åringen mens lillesøster (har også ei på 9 mnd) sover engang.

Er enig i at mange foreldre syr puter under armene på ungene, at ungene ikke aner hva motstand og utfordringer er så de møter særdeles uforberedt på voksenlivets problemer. Men det er mange andre måter å skape selvstendige barn på enn å reise fra dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...