Gå til innhold

Keisersnitt eller ikke?


Ccathrine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

 

Jeg har hatt to keisersnitt fra før og må derfor ta det nå. Første var pga seteleie og andre pga for idlig vannavgang og ingen rier.

Ellers kan jeg ikke svare på hvorfor andre får det, det finnes sikkert mange grunner til at det blir planlagt keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok bare et fåtall som får vite at de får planlagt keisersnitt allerede nå når terminen ikke er før i mai.

Selv fikk jeg keisersnitt med forrige barn, men det var bare en mnd før termin at de bestemte det. og grunnen var at han ikke snudde seg, selv etter snu-forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk keisersnitt forrige gang pga komplikasjoner under svangerskap.

Og når jeg var på det første legebesøket nå sa legen at jeg måtte ta keisersnitt denne gangen også fordi det bare blir 17 mnd siden forrige fødsel.

Han sa livmoren ikke tålte å gjennomgå en vanlig fødsel:/

hvis noen vet noe om dette stemmer så legg gjerne igjen en komentar:)

er iværtfall derfor jeg får det nå også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, var det legen på sykehuset eller fastlegen din som sa at du ikke kunne føde denne gangen? Høres veldig merkelig ut. Burde ikke være noe i veien for at du skal kunne føde vaginalt, dette ville jeg nok heller spurt sykehuset om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var fastlegen min som sa det...

Syntes det hørtes litt rart ut jeg også men han mente livmoren mest sannsynlig ville revne i snittet som ble gjort forrige fødsel?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Au, au, au!! Håper virkelig jeg slipper keisersnitt. Det høres fælt ut. Har angst for kutting i hud og masse blod! (Ille nok å føde vanlig med alt gørre det fører med seg). Forrige gang kom ungen sammen med fostervannet og var ren som en nyvaska unge når han kom ut. Satser på det nå også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får planlagt keisersnitt med nr 4 fordi jeg har to akutte og et planlagt keisersnitt fra før. Anbefaler ingen keisersnitt om man ikke må, da kroppen som regel kommer seg mye raskere etter en vanlig fødsel og ikke minst at melkeproduksjonen/ammingen kommer raskere i gang etter en vaginal fødsel.

 

Jeg fikk melk seint med de to første, og ble derfor veldig stressa på barsel. I tillegg hadde jeg vondt i såret, og hadde vanskelig for å komme meg ut av senga for egen maskin når ungen skrek. Man får ikke automatisk veldig tett oppfølging/hjelp av personalet selv om man er nyoperert. Ikke kult i det hele tatt :(

 

Angående regler for keisersnitt, så virker det som det er litt forskjellig fra sykehus til sykehus. Men for førstegangsfødende skal det nok litt til for å få det innvilget med mindre det er rene medisinske årsaker til å ta det, som feks seteleie + trangt bekken o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det helt fantastisk etter hastesnittet mitt, og har store planer om å forsøke og få det innvilget igjen.

Hvis jeg ikke får det, vet jeg i det minste at de har en mye lavere terskel på å avgjøre om det skal bli hastesnitt hvis ting ender som det gjorde forrige gang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde også hastesnitt sist, og ingen dårlige erfaringer med det.. det som jeg husker som verst var timene jeg lå i fødsel, før ungen kommer ut. Jeg har ønsket KS denne gangen, og fastlegen hadde full forståelse for det, og mente jeg skulle få det. Jeg skal på samtale på sykehuset i slutten av des. og håper de heller ikke har noen betenkeligheter med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en ordinær fødsel bak meg og et hastekeisersnitt.

og syntes fødselen var å foretrekke uten tvil!!

 

om jeg fikk velge ville jeg valgt alt så naturlig så mulig. (om det er et alternativ) det tror jeg er det beste for mor og barn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter ble födt via keisersnitt fordi hun lå i seteleie og bekkenet mitt var da for smalt til å föde vaginalt. Jeg er sååå glad for dette og håper jeg også får dette barnet ut via et keisersnitt. Jeg lå jo bare der og slappet av mens andre fikk datteren min trygt ut til oss:) Formen var knall, melken strömmet på og jeg hadde ikke vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan oxo få planlagt kjejsarsnitt om du sliter med ordentlig føddselsangs. Har en vännina som fick det. Men det är ju i samråd med psykolog och jordmor och lege och hela packa. Men jag tror att bebisen och kroppen din har bäst av en vaginalfödsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Keisersnitt er ingen ting å trakte etter. Har ikke tatt keisersnitt selv, men har jobbet på føde/barselavdeling så vet endel og har sett endel. Det er veldig mange ulemper med keisersnitt som slett ikke er så ufarlig og "lettvint"som man tror. Det er ikke det ønskelige for hverken deg eller babyen. Prat med jordmoren din få alle fakta på bordet, så tror jeg nok du kommer fram til at vaginal fødsel dog er det beste.. Men for all del, de aller fleste keisersnitt ender jo lykkelig de også, i enkelte tilfeller har man desverre ingen valg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...