Gå til innhold

Dere som var skeptiske/negative til svinevaksine, og ombestenmt dere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er grunnen?

Er veldig skeptisk, men jeg vi må bestemme oss innen torsdag (en dag vi har satt) om vi skal la våres 11mnd gutt vaksineres.

Vi vil ikke, men vet ikke om vi tør å la vær heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sa blankt nei da jeg fikk tilbudet på jobb.

Var skeptisk til hele greiene- birvirkninger, om det var noe vits osv....

Men så snudde jeg tankegangen....

Hva hvis en av barna våre hadde fått det og blitt skikkelig syke... hadde jeg da hatt god samvittighet?

Svaret der sier seg vel selv...

å må jeg legge til at mellomste vår er i risikogruppen da så det hadde jo invirkning på min avgjørelse!

Så her har både mellomste og jeg tatt vaksinen;)

Skrevet

Jeg ar også veldig usikker på hele vaksinen helt til jeg hentet snuppa i bhg og hun hadde fått feber. Siden hun er i risikogruppa ble jeg kjempe redd og det eneste jeg klarte å tenke var at nå mistet jeg henne. Dagen etter var hun feberfri, men jeg hadde fått meg en smakebit på følelsen og bestemte meg for å vaksinere oss.

Så her sitter vi da, øm og rød på overarmen. Føler det var rett avgjørelse:)

Skrevet

Jeg nektet.

Så for meg et kårskull med syke barn, syntes vaksinen ble laget for kjapt, likte ikke at de snudde på dagen ifh nedre aldersgrense osv. Fant strengt tatt bare negative sider.

Men så snakket jeg med flere som jobber innen medisin. Mamma bla. Hun befalte oss å ta den. Fortalte om hva som var i og hvor lite det var.

I tillegg så følte jeg veldig på dette med å gå mot anbefalingene generelt.

Hvis jeg ble en av de syke som ble så dårlig at jeg måtte i respirator eller i verste fall døde følte jeg at da kunne jeg bare takke meg selv.

Hadde omtrent mareritt om at forsikringen ikke ville utbetale pengene etter meg fordi det var min egen feil at jeg var død. På lik linje som selvmord - da utbetaler de jo heller ikke.

Jeg bestemte meg for at jeg og minsta som er syk skulle ta den fordi jeg følte jeg fikk god veiledning. & ble trygg på at den er trygg!

Alt det negative kommer jo fra usikre kilder.

Nå går jeg bare å venter på at resten av familien skal få tatt den også!

Ikke bare for vår del, deres del men også for alle de som ikke kan ta den selv!

Nå sier de jo også at syka vil herje hver vinter i flere år fremover.

Jeg er nok ikke av de som strengt tatt er redd for den; men det føles trygt og godt å ha tatt vaksinen likevell.

Skrevet

Jeg og samboer var veldig skeptiske, og hadde bestemt oss for at vi ikke skulle ta vaksinen. Drev og å ramset opp alle de ekle bivirkningene for min mor for å overbevise om å ikke ta den. Men så begynte jeg da og tenke på den lille på 7 uker. Hva hvis han blir alvorlig syk og vi ikke har tatt vaksina? Jeg hadde ikke hatt god samvittighet da nei.. Så nå er vi begge vaksinert! ;)

Skrevet

Jeg vaksinerte sønnen min på 4år denne uka, han er ikke i risikogruppe, og jeg er vel egentlig ikke så veldig redd for selve influensaen. Men, det som gjorde at jeg bestemte meg for at han skulle vaksineres, og resten av oss senere når den tid kommer, er at man har en inkubasjonstid på 3-4 dager. Og jeg liker ikke tanken på at vi kan smitte de gamle i familien, og andre som er i risikogruppen, før vi får symptomer på sykdommen. Greit nok at vi hadde overlevd en svineinfluensa, men hadde farmor gjort det, om vi hadde fått smittet henne før vi i det hele tatt var klar over at vi selv var blitt smittet? Aner ikke, men jeg liker ikke tanken, så derfor vaksinerte jeg minsten, og skal vaksinere resten :o)

Skrevet

hvor gamle er dere og i risikogruppen?

det er ikke vi...

forbanna vanskelig !! =)

Skrevet

Snuppa har bronkitt-astma så hun fikk den lett. Jeg fikk den pga høy BMI (nesten 40). Men hadde nok tatt den uansett, noen unge blir jo kjempe syke uten at de er i risikogruppen.

Skrevet

Vi hadde vel egentlig ikke tenkt å vaksinere oss, men så ble ei venninne av 4-åringen vår veldig syk. Fikk pusteproblemer, og havnet på sykehus. Heldigvis ble hun fort mye bedre av medisiner, men vi fikk en liten støkk da. Hun var ikke i risikogruppen heller. Nå tar vi vaksinen så fort vi får muligheten (selv om 4-åringen vår mest sannsynlig har svineinfluensa nå... Ble anbefalt av legen og vaksinere uansett, siden de ikke kan si 100% sikkert at det er det hun har).

Skrevet

Jeg var først skeptisk og tenkte at jeg helle vil få influensaen og bli immun på den måten, enn å ta en haste-vaksine.

Men jo mer jeg har lest om sykdommen, hvordan den rammer friske, unge mennesker alvorlig - og ikke minst; hvor enormt uforutsigbar den er, så snudde jeg kjapt. Jeg orker ikke tanken på at Bo skal bli kjempesyk fordi jeg var skeptisk og ikke hørte på fhi. Jeg tror at fhi vet hva de snakker om, ellers hadde de ikke gått ut med denne anbefalingen.

Har også, som hun over her, snakket med flere innen medisin og helse som kan og vet mer om vaksinen enn meg, og så langt er det ingen ting som tyder på at dette er et skummelt heksebrygg. Kun kjente stoffer, minimale, men nødvendige mengder de skumle stoffene som kvikksølv osv. Ja, jeg ble rett og slett mindre og mindre skeptisk jo mer jeg lærte meg om vaksinen og sykdommen.

Nei, vi er ikke i risikogruppen. Bo er 1 år, jeg er 28 og pappan 34

Skrevet

Klippet og limt fra FHI, ang det å smitte før man merker at man er syk selv.

Spm: Dersom noen i husstanden (eller tilsvarende nærkontakter) har fått diagnosen influensa A(H1N1), kan jeg da gå til undersøkelse og behandling hos tannlege eller annen helsetjeneste?

Svar: Ja, så lenge du er frisk og ikke har symptomer på influensa er det ingen restriksjoner i hvor du kan gå og oppholde deg eller i forhold til hvilke helsetjenester du kan oppsøke. Helsetjenestene behøver ikke iverksette spesielle smitteverntiltak mot influensa A(H1N1) så lenge du ikke har symptomer på smittsom sykdom.

Spm: Kan man smitte andre før man selv kjenner de første symptomene?

Svar: I studier er det målt virusutskillelse fra personer som blir syke, noen timer før de får symptomer. Virusutskillelsen er da lav, og mangel på symptomer som hoste og renning fra nesen gjør at vi i praksis ser bort fra at personer i inkubasjonsperioden (tiden før sykdom bryter ut) kan smitte andre. Unntaket kan rent teoretisk være personer som lever tett sammen, og som har svært nær kontakt.

Skrevet

Jeg og de fleste av mine kollegaer var imot helt til vi så alle pasientene som lå på intensiv,,,

Nå er hele avd vaksinert:)

Ikke snakk om å utsette oss og familien fro sykdommen. Tidligere var det ikke snakk om å utsette oss selv og familien for vaksinene...

vi er vaksinert:) ikke bivirkninger, kun en øm arm.

Skrevet

Jeg sa først nei, syntes det var tåpelig å ta en vaksine mot et virus med så lav dødelighet..

Men etterhvert har jeg fått respekt for denne sykdommen, de aller fleste får det riktignok lett og veldig få dør, men skummelt mange barn blir alvorlig syke. Det ligger barn på sykehuset med 42 i feber som de ikke får ned, som puster dårlig, som har for lavt oksygenopptak osv, og dette er barn som ikke er i risikogruppen! Skummelt nok i masse vis synes jeg.

Tenker også på om både jeg og mannen skulle bli slått i bakken og sengeliggende i en uke, vi har fire barn å ta oss av. Er ikke hvem som helst som ville kommet hit og hjulpet med det hvis vi lå med svineinfluensa (selv om besteforeldrene sikkert hadde gjort det, ville vi utsatt de for det? Gamle som de er, med hjerteinfartk osv på sykdomslisten sin..)

Til slutt pratet jeg med fastlegen vår, han anbefalte oss å ta den. Han kunne ikke på noen som helst måte forutsi hvem av pasientene sine som ville bli alvorlig syke og hvem som ville få et lett sykdomsforløp, så han anbefalte alle å ta den.

Så da bestemte vi oss for å ta den. Aller siste rest av tvil kom da en venninne som jobber på intensivavdelingen fortalte at hun ville vaksinere hele familien så fort det var mulig. Hun er vanligvis veldig restriktiv med medisiner, men hun behandler respiratorpasientene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...