Gå til innhold

Samlivsbrudd - hvilke regler gjelder i forbindelse med barnefordeling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer flytter til sitt hjemland. Jeg ser meg ikke i stand til å følge med av "hundre ulike grunner" jeg ikke orker å ramse opp her. Ufordringen er at vi har tre små barn som vi begge forguder. Samboer mener han skal ha med seg den ene. Han er så "snill" at han lar meg få velge hvilke barn...Som mor er jo dette en håpløs oppgave, og resultatet er at han indirekte presser meg til å følge med. Jeg kan vel ikke velge mellom mine tre barn! Noen som vet hvilke regler som gjelder i forhold til barnefordeling? For oss er jo en 50/50 løsning umulig siden han flytter 50 mil bort.

Jeg vet vi må til megling først. Men dette er også noe han nekter å bli med på, siden han mener de uansett ikke løser våre problemer. Jeg er vettskremt for å få saken opp for retten. Han er flink til å snakke for seg, og har mange gode "vitner" fra sitt hjemland som har sett meg i rødvins-rus (uten barn selvfølgelig). Så en evnt rettsak taper jeg. Noen som kan gi noen råd her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å splitte søsken er noe av det styggeste men kan gjøre, mener jeg. Selv om dere ikke kan leve sammen lengre så fortjener barna å vokse opp sammen med sine søsken.

Dere får komme frem, som voksne mennesker, til en minnelig løsning, men ikke del opp søskenflokken!

Skrevet

Han får ikke med seg bare ett barn. Da må han ta alle.

Men regner med ungene er norske, og har bodd her hele livet? Det skal de samlet fortsette med. Tror neppe han får til noe annet.

Og en ting til; om han ikke møter til mekling(du kan gå alene, om så er) som er obligatorisk, så får han ikke meklingsattest, og kan da heller ikke gå til retten med noe av dette. Ikke si dette til han, du;)

Skrevet

Takk for svar begge to. Jeg er også imot å dele søsken. Han er selv vokst opp som enebarn, så han burde vite bedre. Men jeg er redd for at han bruker det som et pressmiddel mot meg fordi han vet jeg elsker alle tre. Ja, de er vokst opp i Norge alle tre med samme far, kun norske statsborgere. Han har ikke engang giddet å ordne dobbelt statsborgerskap for de.

HI

Skrevet

Man ordner ikke dobbelt statsborgerskap, enten har man det eller man har det ikke. Er dere gift feks er de nok borgere av farens land også. Men han har nok ikke meldt fra til sin ambassade om fødsel skjedd i utlandet, ordnet med pass etc. Det kan han jo ordne med ennå forsåvidt, så watch out.

Ellers har du jo fått fine råd over her:) Lykke lykke til!!

Skrevet

Du vinner rettsaken. De ser ikke på hvem som er best (hvem som f.eks. ikke er hekta på rødvin) men på om du (moren) er BRA NOK.

En far vinner ikke osorg for barn ved å være bedre enn mor. KUN ved å bevise at mor ikke er BRA NOK, og det klarer han ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...