Gå til innhold

Hvordan var det med nyfødte??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi ble jo utskreven med gulsot, men verdien var lav nok til at hun ikke trengte behandling. fikk beskjed om at dersom hun ble gulere (hun var nesten ikke gul) så måtte jeg ta kontakt. Saken er nå at jeg synes hun sover veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig mye, hun er jo nesten ikke våken i det hele tatt (har vert slik sidn hun ble født). I tillegg har hun i dag vert spessiellt vanskelig å få mat i, hun er så trøtt. jg vet at disse tegnene er jo typisk for gulsot.

Men så til saken. er det veldig typisk for en nyfødt?? jeg husker ikke så mye av det fra min første jente, men hun var trøtt hun også, men hun hadde sterk grad av gulsot.

Hvordan har deres nyfødte vert??? Hvor mye er vanlig at de faktisk såver???

kan legge til at hun ble født 5.nov

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med baby:-)

Hva som er vanlig vet jeg ikke, men vi hadde en sønn som var ganske så gul, faktisk så gylden i huden at en jeg kjenner presiserte for en annen som så han at pappaen var like lys i huden som jeg er. Han ble målt et par ganger for gulsot på sykehuset, men ble "godkjent" sånn at han ikke trengte noe behandling for det.

Han sov også veldig mye når vi kom hjem fra sykehuset, spesielt den dagen han var 4dager og melka mi kom, da var det nesten umulig å få vekt han for å få han til å spise og det var maaange timer mellom hver gang han våknet selv. Det gikk over, han ble mer våken etterhvert og begynte faktisk å spise etterhvert også:-) Vi var på sykehuset på sjekk når han var 7dager, bla for å ta ny føllingsprøve og få hjelp med ammingen og da kommenterte hun ingenting om at han var gul i huden og da hadde han også begynt å prøve og spise, så vi tenkte ikke på å spørre noe mer om det.

Er du usikker, så ringer du sykehuset og snakker med dem. Vi fikk beskjed om at barselpoliklinikken der hadde ansvaret for oss i 14dager etter jeg fødte hvis vi lurte på noe eller hadde noen problemer. Hvis du vil ha svar i kveld og ikke vente til i morgen, så er det bare å ringe barsel og snakke med noen der også.

Skrevet

Gratulerer med jenta:)

Syns du kan ta kontakt med sykehuset imorgen, så kanskje dere kan komme å ta en ny prøve bare for å sjekke. Mange barn stiger i gulsottverdier(bilirubin) lenge etter de har dratt hjem fra sykehuset.

Er hun gul på det hvite i øyet?

Noen barn blir ikke supergule selv om de har høy bilirubin. Noen barn blir veldig trøtte av gulsoten, selv om verdiene i blodet tilsier at de ikke trenger lysbehandling. Altså ikke noe fasitsvar på dette, kun en blodprøve vil avdekke om hun trenger lysbehandling.

Skrevet

første veka/vekene er det veldig vaneleg at ungane sover mykje. Men om du er i tvil, ta kontakt med helsepersonell.

Småen berre sov og åt første tida følte eg:P

Gratulerer med nyfødd!!:D (ønsker meg ein eg og..men så var det den gubben då;P)

Skrevet

Gratulerer med jenta!

Vi fekk ei jente 4. november, men det er to år sidan :o)

Jenta vår hadde og gulsott, men ikkje høge nok verdiar til behandling. Ho sov utruleg mykje, så å seie heile døgnet (kanskje 22t) dei første vekene, og så gradvis mindre deretter. Trur ikkje ho sov mindre enn 20t i døgnet dei første 2-3 mnd. Enorm forskjell frå storebroren som ikkje sov meir enn 12 t i døgnet...

Då vi var tilbake på sjukehuset for å ta blodprøve (4 døgn gamal) fekk vi beskjed om å vekke ho annankvar time for å mate, sidan eg ikkje klarte å holde ho våken i meir enn 5 minutt om gongen. Eg forsøkte det meste, kledde av ho, kitla ho i hender og under føtter, vaska ho med ein kald klut, omtrent rista ho.

Då ho var 9-10 dagar gamal blei ho veid, og sidan ho la bra på seg slutta eg å vekke ho. Lot ho berre sove når ho ville, men brukte kvart våkne minutt til å få i ho mat.

Eg er einig med dei over; det kan vere greitt å ta ein telefon til føden for sikkerheits skuld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...