solemio Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Dette uttrykket begriper jeg ikke! Kan noen forklare det for meg? Burde det ikke hete: Forstå meg rett? (og ja, jeg vet det er en teit ting å henge seg opp i)
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 He he ja det kan du si! Mange slike ting kan irritere meg grønn.. Mens noenting som jeg selv bruker i det daglige tenker jeg jo selvfølgelig ikke over og ler av andre som gjør det. misforstå meg rett, bruker jeg selv når jeg skal fortelle om noe som lett kan misforstås i en negatvi retning, og når jeg nå sier dette først så forteller jeg liksom den som jeg skal fortelle dette til hvordan jeg tenker så han ikke skal mistolke mitt budskap.. Ting jeg kan irritere meg over er når jeg hører folk sier: Hvem tlf nr har du? HVEM?? Hvem er person ikke om nummer.. Ting som jeg har hørt folk irritere seg over min dialekt er: Jeg kan si i stedet for: "du er ikke helt god i hodet" så kunne jeg sagt: "du e' skam ikkje (hadde dratt den sammen til skamkje) goe i håve" Og da har jeg hørt at folk syntes det er helt feil å bruke ordet skam inni slike sammenhenger.. Andre??
solemio Skrevet 10. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. november 2009 Jammen, i den settingen du bruker ordet nå, ville jeg sagt: ikke misforstå meg nå, men ...... Ellers er kj/skj-lyden en daglig irritasjon for meg, pedantisk som jeg er.
First Edition Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 Bruker "misforstå meg rett" som et alternativ til "ikke misforstå meg". Mulig det ikke er korrekt bruk av begrepet, men har ikke fått høylydte klager hittil. Irriterer meg når folk bruker for mange "småord", som f.eks liksom, bare, atte, og når det blir bannet i annenhver setning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå