Gå til innhold

"Jeg har ikke råd til å gi mitt barn 1 eneste julegave"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

for pengene går til regninger, bensin, busskort, mat, regninger osv..

Da har man penger da!

Pc også tydeligvis, siden hun skriver her inne. Det koster også penger..

Gubben jobber, dere har hus, bil og greier, barnehage...herrlighet, dere har da ikke DÅRLIG råd da???

Greit nok å ikke ha til noe EKSTRA, men man er da ikke FATTIG???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det kan en være selv i Norge, men etter norsk standard. Og da har en ikke helt nok til det en egentlig trenger, og hvertfall ikke julegaver.

Jeg betalte det jeg skulle, og hadde mat. Men hadde ikke råd til noe ekstra. ikke klær til meg selv i hele tatt - det var en luksus forbeholdt andre.

Så fattig kan en jammen være selv om en klarer det mest nødvendige.......

Skrevet

Enfoldig innlegg, HI! Jo, det kan dessverre i enkelte perioder av menneskers liv plutselig stramme seg så til av uforutsette ting- som å miste jobben- eller at bilen ryker, nos om går på bekostning av andre ting. Har vært i en situasjon før selv, der vi plutselig var lutfattig- hadde akkurat råd til å betale regningene vi fikk men da hadde vi ikke råd til mat! Vi visste jo at dette var midlertidig, siden jeg var jobbsøkende, men man selger jo ikke pc'en i farten pga det- det innser du vel?

Skrevet

hva vet du om hva de har av inntekt,gjeld osv?? bilen og pc kan faktisk være jobben sitt??

hun skrev også at de leier leilighet.... eier ikke hus... det er ikke billig å leie alltid!! og busskort må man kanskje ha for i det hele tatt å komme seg rundt, f.eks til nav for å søke jobber osv...

latterlig HI!!

god jul til deg også!! håper du koser deg der du sitter med ditt "bedre-vitende-snusfornuftige-jeg-vet-best-og-kan-aldri-få-det-tøft-økonomisk" liv!!

godt du ikke er en av mine venner sier nå jeg bare!! for tenk om det en dag er du selv som sliter? du vet aldri når det kan skje!!

Skrevet

Når man hele tiden ligger etter med regninger fordi man ikke har råd til å betalte dem er man fattig, jo.

Det betyr at man må "låne" penger som skulle gått til regninger for å bruke på mat. Det eter på seg.

Selv du skjønner vel det?

Når det er kommet så langt kan man ikke bare hoppe over en regning en mnd, når man teller på knapper til hvor mange dager til huset blir tatt, strømmen slukket osv.

I slike situasjoner er det ikke mulighet til å avse en 50 lapp engang.

Skrevet

At man føler man ikke har råd å gi barna sine julegaver er jo trist da...

Men det er jo snakk om prioriteringer også! Pante flasker gjennom året, putt kronestykker på en sparebøsse gjennom hele året osv osv, så får man jo fort et par hundre kroner (sparer man 20 kr i mnd, så blir jo det faktisk litt over 200 kr til jul og det kan man jo få fine julegaver for dersom man finner noe på salg o.l)

Og å legge unna noen kronestykker i ny og ne gjennom et helt år mener jeg de fleste faktisk har råd til altså

Skrevet

hei jeg vet hordan det er å ha dårlig råd.nå får vi mat fra blåkors inni mellom pga store regninger og 1 inntekt snart.ikke mye kult

Skrevet

Har et tips til de med dårlig råd ang. julegave...

Skaff en sliten liten boks eller annet, pynt den med hva du nå enn måtte ha slik at den blir litt som en skattekiste (trenger ikke være stor).

Splitt en tjuekroning eller liknende i kronestykker og ha i boksen, kanskje med noe annet barnet liker, tøynisse eller whatever. Bestem deg for plass i huset denne skal være på juleaften, og lag et skikkelig skattekart. Dette skattekartet pakker du inn i en stor eske og legger under treet.

Dette fikk jeg av min mor da jeg var 5 år, det var den beste gaven jeg noensinne hadde fått. Var litt mer mynter i, men det viktigste er at det er mange mynter, ikke at de har stor verdi..... hun var alenemor og student før man fikk overgangsstønad og alt det der, og hadde ikke engang råd til å gå ut på kafe og kjøpe seg en enkel kaffe.

I dag har hun god råd og doktorgrad, så det ordner seg for snille piker når man jobber for det!

Skrevet

synes det tipset var bra selv om man ikke har dårlig råd jeg!!

barn elsker jo slikt!!

Skrevet

En ting skal du være glad for HI.

Du har tydeligvis hatt det godt i livet hvis du virkelig ikke tror at det finnes menensker her i landet som er fattig, selv om har tak over hodet og pc i veggen.

Når jeg gikk gravid hadde vi et budsjett på 13 kroner dagen på to voksne mennesker. Vi var studenter begge to, hadde hus som ble leid bort, men leietakerne betalte ikke leien som de skulle.

Det var perioder hvor jeg og samboeren min levde på et brød en uke. Han var bestandig sulten, siden mesteparten av maten gikk til meg som var gravid. Og skal love deg at alt av småkroner, og flasker som ble pantet gikk til regninger og mat.

Selv om du ikke har kjennskap til at noen lever på fattigrensen HI, betyr det så absolutt ikke at det skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...