amandan Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Hei, Var på 24 uker kontroll i dag og fikk vite at det var lit sukker i urin. Lege sa at nå må jeg ta en glukosebelastning prøve... Men jeg lurer på hvis det er altid noen farlig med sukker i urin eller hvis det kan ha noen å gjøre med hva jeg spist kvelden før? Vi spist veldig seint kvelden før, og jeg tror det var mye sukker i maten. Vi bestilte thai mat også var det yogurt is etterpå... Jeg går på jobb nesten hver dag og det tar 45 minutter. Og så er på trening hver helg og prøver å spise forsiktig... Litt bekymret nå om hva skal skje med den glukosebelastning prøve... Amanda i Trondheim
NormaJean Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 hmm, syns jo at med tanke på ditt høye sukkerinntak kvelden før at det virker litt overdrevet med en glukosebelastning.... Selv har jeg hatt postivt på glukose (utenom svangerskap) men legen min ville at jeg skulle avstå fra søtt og ta en ny prøve dagen etterpå for å dobbeltsjekke. den var jo da selvfølgelig negativ. jeg hadde drukket mye cola og spist sjokolade kvelden før den første prøven, mindre enn 8 timer før urinprøven ble tatt. Kan du ikke la vær å spise søtt på forhånd og levere inn en ny prøve da på legekontoret? hvis den er negativ så burde en glukosebelastning være overflødig. ring og spør i allefall glukosebelastning er kjedelig og tar lang tid (litt over 2 timer) jeg gjorde en forrige svangerskap da jeg var med i ett forskningsprosjekt. kjeeeeedeeelig!
♥Bubble♥ Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 Hei Amanda. Vet ikke om maten man spiser kan ha noe med at man får sukker i urinen, men vet de sjekker det for leger og JM er redd for at du kan ha fått svangerskapsdiabetis, da må det følges tett opp. Glukosebelastningen er bare for å se om kroppen din regulerer blodsukkret ditt på rette måten. Testen er ikke verre enn at du må faste fra 12 om nattet til testen (hverken drikke eller spise) så får du sukkervann som du drikker og venter en stund, så tar de en blodprøve og urinprøve ut fra det får de svar på det de lurer på. Det går nok bra skal du se Når skal du ta testen? Jeg hadde to i forige svangerskap og begge resultatene var fine. Ender sikkert opp med en denne gangen også
amandan Skrevet 12. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 12. november 2009 Hei *Bubble*, Tok testen i dag. De tok blødprøver men ingen urinprøve... Jeg må nå vent til etter helg for å få svare. Men sykepleieren sa at først test var ok så hun trodde at det går fint med resultatene... Prøver å ikke bekymre for mye om det. Skal ut å spise til ei jente kveld i morra og vil bare kos meg! Takk for svar Amanda i Trondheim
MissMe*med*lillegutt Skrevet 12. november 2009 #5 Skrevet 12. november 2009 Jeg har hatt utslag på sukker i urinen de to siste gangene jeg har vært på kontroll.. Men blodprøvene var helt fine Jordmor sa til meg at noen gravide bare hadde litt sukker i urinen, som var helt ubetydelig og ikke farlig Kos deg på jentekveld du
Gjest Skrevet 12. november 2009 #6 Skrevet 12. november 2009 Jeg fikk beskjed om at jeg skulle faste 12 timer før glukosebelastningen, men kunne drikke vann frem til kl 24.
Gjøkeredet③ Skrevet 12. november 2009 #7 Skrevet 12. november 2009 Jeg hadde sukker i urinen ved flere anledninger i forrige svangerskap, men som regel hadde det sammenheng med matinntaket dagen i forveien.. Spesielt druer kødder meg urinen, så hold dere unna det kvelden før urinprøver jenter;o) Hehe! Sikkert ikke noe galt, men er jo bare at det sjekker en gang for mye, enn en gang for lite.. Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert!
*Mummimamma og LilleGull* Skrevet 12. november 2009 #8 Skrevet 12. november 2009 Hei, jeg var på 24 ukers kontroll på tirsdag, og fikk vite at jeg hadde for mye sukker i urinen... Litt urutinert å spise smågodt kvelden i forveien, men jordmor mente at jeg uansett burde ta en glukosebelastning. Jordmor ringte idag og fortalte at blodsukkeret var 7,9mmol/L etter glukosebelastningen - noe som er 0,1mmol/L over grensen. Så da må jeg til samtale med diabetessykepleier, ernæringsfysiolog og få oppfølging med UL... Jeg synes dette er litt mye styr for lite...! Er det noen som vet om det går ann å ta en HbA1C-prøve for å utelukke sv..diabetes på denne måten? Eller MÅ jeg måle blodsukker og regulere kosten resten av svangerskapet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå