Gå til innhold

vedr. julepynt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nesten ingen julepynt...

Hva trenger jeg?

og, hvor kjøper jeg det?

Jeg skal stelle i stand til jul for første gang. Har ikke feiret før fordi vi i min familie er jehovas vitner, men jeg vil at sønnen min skal feire jul som andre barn. Mannen min er heller ikke jehovas vitne, så vi har blitt enige om å ha jul hjemme hos oss.

Jeg kjenner jeg ikke vet helt hvordan et julehjem egentlig ser ut. Jeg har jo tittet litt i kataloger osv, men det ser ut som det er litt overdrevet der... (de skal jo selge julepynt!:-)

Noen som har tips til meg?.. Hva skal til for å skape et julekoselig hjem, og hvor får jeg tak i utstyret/pynten?

På forhånd tusen takk:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stikk en tur på plantasjen. Der bør de ha alt du trenger.

Basistingene jeg synes er greit er:

* Lysnett til å ha i et tre ute (husk skjøteledning til utebruk)

* Lysnett til juletre inne

* juletre pynt. Ikke fint med for mye. Et tre som er pyntet med bare to farger er kjempefint :-)

* Røde kubelys /stearinlys

* Julegardiner til kjøkken

* Noen nisser

* syvarmet lysestake eller stjerne til vindu

* stjerne til å ha på juletreet

* juletrefot

* julenek og rødt bånd til å feste dette med sløyfe

Jeg har egentlig litt for mye jukepynt har jeg funnet ut. Finner jo så mye fint!

Her hos oss har vi frem all julepynt untatt juletre til 1 advent.

For å få det til å lukte god gammeldags jul henger jeg opp appelsiner i røde bånd med sløyfe på i vinduene på kjøkkenet. 2 appelsiner i hvert vindu i forskjellige høyder. Stikker nelikker inn i disse. Dette lager jeg og henger opp på lillejulaften, hvis ikke holder ikke appelsinene seg!

Det er også kjempefint å pynte pepperkaker å henge opp i vinduene. Bare husk at det må være hull i dem!

Når det gjelder å pynte til jul synes jeg ikke det er noe som ikke er fint, så du får garantert et nydelig julepyntet hjem :-)

Gjest Filifjonka
Skrevet

Julepynt kjøpes mange steder. Her hvor jeg bor har de litt på dagligvarebutikkene, til og med :-). Ellers kommer det an på din prisklasse. I den rimeligere klassen har både Nille og Europris stort utvalg. Eller en hvilken som helst interiørbutikk. Kid har noe.

Det er vanlig å ha en adventsstake, med plass til fire stearinlys (lilla). Denne brukes i adventstiden. Mange har også adventsstjerne med eller uten lys som henger i vinduet, og slike elektriske lysestaker som står i vinduet og ser ut som en trapp, vanligvis med sju lys.

Noen har julegardiner, andre ikke. De fleste har juletre, noen har kunstig og andre "ekte". Noen kjøper tre og noen hogger selv. Treet pyntes vanligvis med juletrekuler og glitter, og lys. En stjerne eller et spir i toppen er vanlig. Jeg foretrekker elektrisk lys pga brannfaren.

Mengde pynt og fargesammensetning er en smakssak. De aller fleste setter treet på et lite teppe, spesielt til det bruk, for å fange opp nåler som faller av. Og selvsagt trenger du en juletrefot. Velg en som du kan fylle med vann, da holder treet seg bedre.

Annet nips og pynt til julen er en smakssak - noen har huset fullt av nisser, noen velger engler, andre har lite eller ingenting.

Regn også med at mengden julepynt vil øke for hvert år. Man får litt i gaver og etterhvert vil barnet ditt også lage litt i barnehagen og etterhvert skolen.

Lykke til med julefeiring :-).

Skrevet

dette hørtes helt flott ut, men det er altfor mye å kjøpe alt dette iår.

kjøp litt... å litt på salg lille julaften eller på nyåret.. og mer neste år....

ha for all del ikke julegardiner...

det er vel svært delte meninger om det, men syns det er vanvittig fælt...

masse røde lys kjøper du billig på Nille eller Ikea

Skrevet

Tusen tusen takk for tips! :-)

Spesielt godt liker jeg tipset ditt om appelsiner med nellik i vinduene.. Det ville jeg aldri ha kommet på av meg selv:-) Det minner meg litt om jul i skomakergata også... (julekalenderappelsinen)... Og pepperkaker i vinduene...

Det må jeg prøve:-)

Jeg håper at lillegutt vil synes at det er koselig med jul, og at han ikke opplever sitt hjem som annerledes i jula... Derfor er jeg så spent på hvordan andre egentlig har det hjemme i juletider. Jeg vil gjerne at vi ikke skiller oss veldig ut i denne høytiden.

Flere som vil fortelle hvordan de har det hjemme hos seg i julehøytiden? Gjerne i adventstiden også...

Er det f.eks greit å ha adventskalender kjøpt i butikken eller er det mest vanlig å lage selv nå for tiden?

Skrevet

Tusen takk, Filifjonka for gode og detaljerte tips:-)

Det er mye jeg ikke vet kjenner jeg... Lærer mye av svarene deres. Teppe under juletreet ville jeg f.eks aldri tenkt på selv. :-))

HI

Skrevet

Jeg digger julegardinene mine. De henger fra 1 desenber til "tyventdag jul".

Kan være greit å kjøpe på salg som nevnt over, og ikke handle alt i år.

Hva med juleduker? Enten med mønster eller ensfargede i "julefarger".

Man kan vel kjøpe julepynt i alle butikker og alle prisklasser.

Jeg synes en julekrybbe er fint. Det kan man jo pakke inn som adventskalender til familien første året. Juletre (med glitterbånd, lys, norske flagg og kuler). Noen duker og gardiner. Stearinlys (hvite, grønne eller røde).

Vil dere ha engler eller nisser? Begge deler? Halmbukker?

Rød tape og spreysnø kan dere lage julevindu (et fryktelig liv å få vinduene rene igjen uti januar).

osv osv Probleme med jul er vel å begrense seg. Lykke til.

Skrevet

Adventstjerne og adventsstake må du ha!

Ellers så holder det lenge med et juletre og kanskje en krans på døra. Vi overpynter ikke til jul.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Både hjemmelaget kalender og kjøpt i butikk er vanlig og greit. Tenk i gjennom følgende: Hvis du legger opp til pakkekalender må du regne med å følge opp dette i noen år fremover. Det betyr å vri hjernen for å finne 24 passende smågaver og pakke dem inn til 1. desember. Det blir ikke lettere å finne passende gaver etter som barna vokser :-).

Tenk også gjennom om evt flere barn skal få egen kalender eller om barna skal dele en og åpne annenhver dag for eksempel. Med butikkalender er dette ikke noe problem, men får du tre barn som skal ha hver sin kalender må du pakke inn 72 smågaver sist i november. Men det er fint også da, å se forventningen og gleden hos barna.

Noen jeg kjenner har en julekrybbe. De bruker den som kalender ved at selve krybben kommer 1. desember, så kommer figurene en etter en i desember og på julaften kommer Jesusbarnet.

Vi har praktisert sånn delvis aktivitetskalender, med å pakke inn små lapper hvor vi skriver ting vi skal gjøre, for eksempel bake pepperkaker, akedag ute, gå på juleforestilling.

Juletradisjonene skaper dere selv, med deres egne ting og deres eget syn på ting. Alle barn jeg har kjent har elsket advent og gledet seg voldsomt til jul. De elsker forberedelsene og mine har væt spesielt glade i baking og det å lage julegodter.

Skrevet

Jeg har kjøpt masse fin pynt på loppemarked. Der får du kuler og pynt som oldemor hadde. Langt finere enn pynten i dag.

Skrevet

Takk igjen Filifjonka!

Nå fikk du meg til å forstå at advent (ventetiden) kanskje er like spesiell som selve julefeiringen, og at julepyntingen kanskje nettopp bør symbolisere forberedelsene frem mot jul... Eller var det ikke det du mente?

Jeg er helt ny på dette.. så det tar litt tid å forstå alt sammen.

Hm... men er det viktig å tenke over symbolikken i alt? Å velge mellom engler og nisser f.eks... jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang for å kunne ta en avgjørelse... går det an å ha begge deler, eller BETYR det noe spesielt å ha det ene framfor det andre?

Uff, nå begynner jeg å bli litt motløs... føler jeg ikke forstår dette..

men... Det skal bli jul hos oss også i år!! :-)

Skrevet

og hvite lys i ekte stearin skal det være i jula, ikke røde som noen tror.

Skrevet

Hei HI.

Jeg synest det høres så spennende ut og lage til jul for første gang!

Jeg har selv for ikke så veldig lenge siden flyttet hjemmefra, og ilag med min mann. Jeg hadde ikke mye penger den første julen våres så det ble ikke så mye, men det ble kjempefint! Det er så utrolig koselig når man våkner på julaften, og du har stelt i stand så fint bare for dere=)

Jeg anbefaler og kjøpe noen billige juleduker/røde løpere. Dem finner du billig på nille, kid, prinsess... og så kjøpe noen julestjerner(blomsten) og pynte med. Di er jo levende, og bringer mye varme med seg synest jeg.

Juletre er det kjempebillig på europris. plastikktre. veldig praktisk! og helt ok... Juletreet er liksom det viktigeste, siden pakkene skal ligge under der=)

Ellers blir det god stemning med masse stearinlys. Det er kjempekoselig! Og en nisse kanskje?? Kjekkt med noen små som man kan ha på bordet ved måltider, om man ikke skal invistere i juleservise.(som noen gjør, men er jo ikke nødvendig om bordet ser jul ut alikevell=)

Jeg anbefaler deg og prøve og kjenne på stemningen hjemme, og finne ut hva som får det til og bli varmt og koselig. Det er liksom det jula er...

Pepperkaker og appelsiner i vinduene er kjempedeilig! Lukter skikkelig herlig=)

Gjest Filifjonka
Skrevet

Neineinei, du må ikke miste motet. Dette fikser du vettu! :-)

Du bestemmer helt selv over hva du vil ha. Jeg har både engler og nisser i skjønn forening. Selvfølgelig har julepynten også en symbolsk betydning, men ikke alle tenker så hardt over dette. Gjør som du selv syns og velg det du liker. Det er det vi andre gjør :-).

Noen liker å ha det minimalistisk og stilrent, og velger julepynt deretter. Andre tenker jo mer, jo bedre, og velger julepynt deretter. Men følg din egen smak og det du selv liker. Selv liker jeg ikke alle disse glorete plastnissene og blinkende fargerike utendørs lysene, men andre må da gjerne ha dem for det.

For noen er symbolikken viktig, og julen er først og fremst til minne om Jesu fødsel. For andre er det en fest og en feiring som de ikke tenker så nøye over det religiøse innholdet i. Forskjellene er store.

Adventstida er først og fremst en ventetid. Ungene gleder seg til jul, og de tingene vi gjør sammen som vi bare gjør i adventstida blir derfor spesielle fordi de viser barna så tydelig at julen nærmer seg.

vi baker for eksempel pepperkaker kun i desember, og vi lager pepperkakehus. Ungene elsker det, spesielt pyntingen av pepperkakehuset.

Det jeg vel egentlig mener å si, er at du må finne din vei og velge ditt innhold i adventstida. Liker du å ha det stilrent og enkelt, så velger du julepynt deretter. Liker du det mer overdådig, så kjører du den stilen også i jula.

Skrevet

Det er ingen ting du MÅ ha.

Hva liker du? Hvilke farger liker du? Liker du julekrybber,engler eller nisser?

Selvlagede julekurver i papir til å pynte juletreet er kjempekoselig, kan lages av glanspapir eller gavepapir.

Kjøp deg et av de julemagasinene som er i salg nå. De er i forskjellig stil, så du kan se hvilken stil du liker, og ape etter det.

Teppe under juletreet har jeg aldri hatt, det er ikke min stil.

Lykke til!

Skrevet

Jeg synes det er masse grusom julepynt, og særlig den billige man får på Nille og Rema, men selvsagt, man finner noe flott der også.

Julepynt er tradisjoner i stor grad, og dere må finne deres egen. Jeg vil anbefale dere å kjøpe noe skikkelig julepynt i år, og kanskje en svær eske med røde/blå kuler eller hvilken farge dere vil ha dominerende på treet, og heller bytte ut kulene med litt skikkelige ting senere :)

Jeg synes det er veldig forskjell med de som har en opparbeidet plan med treet sitt, og de som følger moter og kjøper masse ny billig pynt hvert år. Men selvsagt, hver sin smak:)

Jeg synes ikke glitter er så flott, men bruker slike perlekjeder i stedet.

Alt går i rødt, glass og gull. En i familien har ett tre i blått og sølv, på blågran-kjempestilig.

Vet om noen som har bilder av barna i små rammer på treet, ett for hvert år og hvert barn- kjempemorsomt.

Juleduk, adventstake/stjerne er fint. Røde lys, kanskje noen søte telysholdere og noen fine juleblomster blir det fort julestemning.

Krans på døren er en symbolikk og for mange viktig i julen.

Ellers synes jeg julepyntede hus er så forskjellige at det skal mye til å skille seg ut =P

Alt fra helt moderne og ensfarvet, til veldig englete og klassiske nisser over alt, glitter og norske flagg. Din sønn kommer neppe til å føle han har det så annerledes enn andre.

Men lys i vinduet (stake/stjerne/kule) er vel nesten påkrevd for å vise at man feirer jul :P

Lykke til, gøy å starte ny tradisjon da :)

Skrevet

Jeg har kjøpt gamle broderte juleduker og løpere på Fretex, det syns jeg er koselig ;)

Skrevet

Glemte julekrybbe :P

Julekrybbe og engler er vel det vi vektlegger i pyntingen hos oss. Og det er en mening med det. Nå har vi 4 forskjellige krybber vi da, hehe. Til og med Fisher Price sin står fremme i adventstiden- greit for ungene med en krybbe de kan leke med og- og det er kjekt å kunne bruke den for å forklare hva julen innebærer :)

Skrevet

Vi lager store pepperkakehjerter til alle vinduene. Pynter dem med melisglasur og stor rød sløyfe. Sløyfe får du kjøpt metervis, koster ikke mange kronene. Én i hvert vindu og én på ytterdøren. Vi har ensfargede røde duker, men dette er en smakssak, og på spisebordet har vi stort pepperkakeslott!

Vi har skåler med mandariner og nøtter stående, det er sunt "godteri", og veldig julete. Vi kjøper to juleblomster hvert år, julestjerne eller annet fint. Ellers har vi juletre som er pyntet med lys og pynt som vi har samlet gjennom noen år.

Vi har ikke så mange nisser og slikt, men en del ting gutten har laget i barnehagen og på skolen. Det trenger ikke å koste så mye.

Lykke til og god jul!

Skrevet

Jeg har arvet juletrepynten etter mine besteforeldre. Mye finere enn det de selger nå. Ville gått og sett etter pynt på antikvitetsbutikker og loppemarked.

Ellers pynter jeg med følgende 1 søndag i advent

Juleduker

Sølvlysestaker

Glassengler

Adventsstjerner i begge stuene og på kjøkkenet

Forgylte kongler på peishylla

Julekrybbe

Pepperkakehjerter i røde bånd i kjøkkenvinduet

Juletreet setter vi inn ca 20 des. Pyntet med kuler, flettakurver, sukkertøystenger, flagg og lys

Lykke til!

Skrevet

Jeg overpynter ikke til jul, jeg liker ikke for mange pynteting ellers heller. Liker å pynte med fine juleduker, litt pynt i vinduene -pepperkakehjerte hengt opp med en stor rød silkesløyfe. Juletre er et must, og det må være ekte. Det gir en fantastisk lukt i huset. Noen juledekorasjoner er jo fint og sterainlys og lykter. Ellers syns jeg gammeldags pynt til treet er flott. "Englehår" i stedet for glitter er nydelig.. bare få det tynt nok dekt over treet, ellers spesielt over lysene (elektriske sådan) det gir en fantastisk effekt.

Jeg tror du HI bare må føle deg litt frem på hva dere liker. Det kommer jo mer med årene. Et lite tips fra meg vil være å investere i pynt du liker. Ikke alt det "billige" fjaset mange selger, jeg mener ikke at du skal kjøpe det dyreste du ser, men finner du noe du virkelig liker vil du ikke angre. Jeg feks. har noen spesielle ting som har fått sin faste plass når jula kommer.

Ha en riktig god jul og kos deg med oppstart av en ny tradisjon.

Skrevet

Jeg elsker å pynte til jul og gleder meg til å ta frem julepynten igjen! Når det gjelder hva dere MÅ ha, er det opp til dere. Det varierer veldig hva som gjør julen hos folk. Her hos oss er dette det viktigste:

-Julegardiner (bim/dib-damene kan synes det er så harry de bare vil)

-Adventsstaker og adventsstjerne i vinduene.

-Juletreet (bruker ensfargede lys, glitter, stjerne i toppen, små glassfigurer, filthjerter og noe kuler)

-Røde duker, julestjerner (blomst) og masse stearinlys.

-Stort brodert bilde av fjøsnissen som jeg har fått i gave av mor og søster.

ellers har vi mye nisser (små og store i alle prisklasser, men vi er mest glade i de i litt "gammel" stil, så bruktmarkeder kan ha mye fint) og vi synes også det er koselig å sette lys på et tre ute i hagen.

Om jeg var deg ville jeg prioritert å skaffe meg røde duker, adventsstake/stjerne, røde stearinlys, julestjerner(blomsten) og noe juletrepynt i første omgang. Det er fullt mulig å finne pynt som ikke er kjempedyrt (nille, europris, jysk, kid o.l.) Ellers kan dere ønske dere julepynt i gaver, og det er mye billig julepynt i butikkene i mellomjula og på januar, slik at dere kan fylle på litt da! :)

Lykke til med pyntingen, og håper du blir å kose deg like mye som meg med å gjøre huset klart til jul! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...