Gå til innhold

Vil ikke gå alene i 4-års bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår har akkurat fylt fire år og hun er bedt i en annen 4-års bursdag der de må gå alene. Vår fireåring vil ikke gå dit alene, hun vil at vi skal være med. Hun vil generelt sett ikke gå noe sted uten oss, og hun har angst for organiserte fritidsaktiviteter fordi hun ser for seg at hun skal være der uten mamma og pappa. Men tilbake til denne bursdagen; vi har valg å være harde og sagt til henne at enten må hun dra alene eller så blir det ingen bursdag på henne. Det ser ut til at hun ender opp med å ikke dra. Er vil litt for strenge med henne her? Vi kunne kanskje ha avtalt at en av oss kunne blitt med, men samtidig så må hun begynne å venne seg til tanken på å gjøre noe uten at vi er med. Og i denne bursdagen er vi de eneste som kommer til å bli med, og det blir kanskje feil i forhold til de andre barna.

Jeg for min del synes faktisk det er vel tidlig å be inn 4-åringer uten mamma eller pappa. Men det er nå en gang det disse har gjort, og jeg har skjønt at det er vanlig å be inn til 4-års bursdag alene. Derfor må vi kanskje motvillig begynne å venne henne til dette. Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde vært med henne stakkars... Og heller dratt når hun var blitt en del av gjengen.

Skrevet

Da sønnen min fylte 4 år, så inviterte jeg noen i bhg på bursdag. Og 3 av dem hadde med en mor el. en far. Ingen problem. Foreldrene som ble med, spurte om det var greit, og det syns jeg det var. Dem holdt seg mest i bakgrunnen da.

Så i år da han hadde bursdag, inviterte jeg de samme barna. Og denne gangen var ingen foreldrer som ble med.

Skrevet

Her er det vanlig at ungene går alene i bursdag fra 3-4-års alder.

Det hender at et barn ikke vil være der selv, og da kan vel bare mamma eller pappa bli med da. No big deal. Så jepp, synes dere er litt harde, hun vokser det helt sikkert av seg når hun ser at de andre barna også tør å gå selv.

Bli heller med og se om dere kan gå ut en tur underveis, så blir det en slags "avvenningsprosess".

Skrevet

Nå har ikke jeg en 4 åring selv, men jeg husker da min lillesøster var liten og hennes bursdager. Da kom det barn som var 3-4 år på besøk, og de var der uten foreldre. Det gikk jo kjempebra, og de koste seg alle sammen. Var ikke så veldig mange der. De blir jo passet på.Går hun ikke i bhg? Det er jo mange 4 åringer og yngre barn som går i bhg. Der er jo ikke foreldrene, så jeg synes ikke det virker rart med 4årsdag uten mor og far

Skrevet

Stakkars jente. Jeg syns det blir feil og nekte henne å gå dersom hun ikke kan gå alene. Hun er jo just blitt 4 år. Er ikke alle som tør det. Bli med henne da.

Skrevet

HI her. Jo, det er hjerteskjærende å nekte henne når hun ikke vil gå uten oss, derfor la jeg ut en melding her for å lodde stemningen. Det virket bare på mamman at hun helst ikke ville ha foreldre der på grunn av liten plass. Ellershadde vi i utgangspunktet blitt med, jeg tenkte faktisk ikke en gang på muligheten for at hun skulle gå alene før det ble nevnt i forbifarten. Kanskje vil skal forsøke oss på en løsning der vi kan gå etter en stund.

Skrevet

Bare forklar de som arrangerer festen at jenta di ikke føler seg trygg alene i slike settinger ennå. Det er da virkelig ikke noe problem. Jeg setter alltid pris på en ekstra mor eller far som er med et barn, for det betyr et ekstra sett hender som kan sjenke brus, skjære kake osv.:-)

Skrevet

Jeg synes igrunnen det er helt ok å si enten eller. Det er ikke tidlig å be 4-åringer alene, og her har 3-åringer bedt til burdagsfest uten foreldre så lenge de er bleiefri.

Jeg liker best at barn kommer uten foreldre, og det er ikke alle som liker at foreldrene blir med når barna har blitt så gamle heller. Dere kan jo sitte i bilen så lenge.

Skrevet

Det er da bare fint hvis det er noen foreldre som vil være med i fødselsdagsselskaper. Når ungene først har kommet pleier de å kvikkne til ganske fort, men for noen er det greit å ha mor eller far i nærheten. Bare spør foreldrene til fødselsdagsbarnet om det er OK at dere blir med.

Skrevet

Sitte i bilen i 2 timer? Jeg ville aldri drømt om å være så uhøflig mot folk. Vi har da alltids nok mat og kaker til noen ekstra, det er bare å sette over en kanne kaffe. Måte på å være uvennlig liksom.

Mine unger har alltid synes det har vært greit å gå selv fra 3-års alderen, men alle barn er forskjellige, og man kan da ikke nekte unger å gå i selskap fordi de ikke føler seg komfortable med å gå alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...