kokosyklus Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Hvorfor er jeg så jævlig sliten hver dag? Vi trodde kreftene skulle komme tilbake nå som jeg er hjemme med snuppa og vi slipper å stresse...Jeg er liek forbanna sliten og da kvelden kommer og det er min tur til å legge snuppa forstår jeg bare ikke hvordan jeg skal greie det.. Kjøkkenet er rotete, badet er rotete, klærne i kjelleren er rene men har ikke ligget i noe skap på to uker.. Vi rydder og rydder, men det er som å måke i snøstorm. Nå orket jeg ikke mer og snupps og jeg spiste brødskive kl. 16 fordi jeg ikke hørte noe fra mannen min som var opptatt på jobb. Ingen aning når han kom hjem, så vi tok oss noen skiver og snuppa spiste så mye at det ikke var noen vits i å servere henne middag halvannen time senere. Mannen stupte inn døra, helt utslitt rett etter at vi spiste. Nå sover han på sofaen og jeg sitter her og prøver å planlegge dagene våre, jula etc,. Ingen av oss har spist middag, begge er sultne, men iingen orker å løfte en finger. Det eneste som er blitt MYE bedre er at jeg nå har hele min opperksomhet til snupps. Tidligere var det nesten slik at vi forsøkte å komme oss ggjennom de få¨timene etter bhg på en koseligst mulig måte for hennes del, før senga. Nå er iallefall hver eneste time av dagen til henne:) Hvordan får alle dette til? Vi har bare ett barn og kun en av oss er i jobb. Jeg dør på meg. Tar GJERNE imot tips på hvordan dere organiserer ukene deres:) Vi samarbeider bra om husarbeid ol.
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 Har ikke så altfor mange gode tips men et godt kosthold og litt trening gir masse energi. Du har vel egentlig ingen grunn til å være så sliten hvis du bare er hjemme? Kanskje du mangler jern eller noe annet. Ta noen blodprøver da vel.
OsloMor Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 Høres ut som om dere trenger en pause, og da mener jeg barnevakt en helg, for å ordne opp og legge til rette for at det blir lettere å rydde i hverdagen. Når det er ryddig og organisert, så blir iallefall jeg mindre sliten. Men, jeg kjenner få barnefamilier som har det strøkent, og alle er faktisk slitne på kvelden. Vi har to unger på 3 og 4 år, og begge jobber og jeg studerer 100%. Jeg rydder inn klær, mens han pusser tenner og tar på pysj, f.eks. Når det gjelder mat, så kan dere kanskje lage noe dere kan fryse for så å ta frem i slike stunder. Evt, leie vaskehjelp om det er aktuelt;)
kokosyklus Skrevet 10. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. november 2009 Jeg spiser sundt og trener.... grove knekkebrød pålegg: skinke, gulost, peppermakrell, makrell i tomat, filadelfiaost m tunfisk og selleri... axa kornblanding gull eller energi frukt x fler daglig triller vogna opp og ned bakker minimum en time hver dag trener pilates jogger Fortsetter det kan det nok være at jeg må teste jernbeholdningen min ja...
kokosyklus Skrevet 10. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. november 2009 OsloMor; du har helt rett, man blri bare mer sliten av alt rotet som ligger. Heldigvi pleier vi å rydde før vi legger oss, slik at det er strøkent da vi står opp, men det er bare det overfladiske. Organiseringen er ikke ehlt på plass ennå. Vi trenger barnevakt. Heldigvis har vi en mulighet til det før jul. Mye kan nok være at vi har flyttet nå, alt er ikke på plass ennå. Feks mangler vi fryser dvs at jeg må hanlde ferske råvarer en gang i uka og lager alt hver dag. Tror en ting mens vi ventert iallefall er å lage klar middagen etter frokost, da har jeg masse energi og snupps er tålmodig og leker alene. Det hjelper å høre at det er flere som ikke alltid har det strøkent. Føler meg som et dårlig konemne når rotet ligger og jeg ikke engang orker å lage middag. Heldigvis har jeg en mann som vet at det er slitsomt å gå alene hjemme med barn og at det heller ikke nytter å gjøre husarbied HELE dagen med snuppa løpende i bena selv om hun er flink til å "hjelpe". Hun må også oppleve litt annet enn klesvask:)
mathilde Skrevet 10. november 2009 #6 Skrevet 10. november 2009 Hei! Tror nok de fleste blir grusliten innimellom- men tenker at da hjelper det ofte å sortere hva som sliter mest.. Er noe av problemet at det blir for mye deg og småtassen og for lite påfyll med annet f.eks? -Da ville kanskje et par dager med småen i park være ok for å få litt tid til andre ting også.. Eller at en som par har for lite alenetid? Trives du med valgene dere har gjort med tanke på far i jobb du hjemme? Er det andre ting som tapper kreftene- litt deppa f.eks? Er iallefall et tydelig signal til deg selv når det hele stopper opp om at "noe" er blitt for mye for deg. Husk å ta vare på deg selv og hva som gav deg påfyll før du ble mamma også. Ønsker deg lykke til!
Gjest Skrevet 10. november 2009 #7 Skrevet 10. november 2009 Hvor gammel er den lille "snuppa"? Hvis hun er over 1 år hadde det kanskje vært en ide å ha henne i barnepark 3-4 timer på dagtid noen dager i uka? Den tiden kan du bruke til husarbeid eller til deg selv. Det er mye jobb å være sammen med smårollinger og jammen meg ikke lett å få gjort husarbeid. Tror også de små har stor glede av sosial omgang med noen på samme alder.
3småtroll♥ Skrevet 10. november 2009 #8 Skrevet 10. november 2009 Ja du må nok senke skuldrene! Eller kravene til deg selv og huset! Nå har vi 3 barn så her er det kaos i alle rom;) Nei da, men alt går! Jeg mener ikke at det ikke er noe jobb med 1 barn altså- kan være mer slitsomt det! Jeg har jo muligheten til at barna kan leke sammen og da får jo jeg mulighet til å sydde/lage mat osv... Det virker som at mannen din er flink til hjelpe til hjemme da hvertfall! Hva med å sette opp en liste sammen der dere ser på hva som må gjøres i løpet av en uke og hva som burde gjøres... Kan være lurt å planlegge hva dere skal ha til middag på forhånd slik at du slipper å bruke tid og energi på det hver dag;) Sett dere ned på søndagene og tenk igjennom middager sammen- skriv gjerne handleliste også Alt som kan systematiseres burde det! Sett gjerne opp en slags plan om hva du vil gjøre de ulike dagene. Feks Mandag- spise frokost, sette på en maskin, handle inn for uken, sette på plass handlevarer, leketid med snuppa, lunsj, henge opp klær, gå en tur med vogna, lage middag, leketid med snuppa(mens mannen din rydder av og vasker opp), gå på badet med snuppa og leggetid for henne! Dersom du har mer energi igjen da kan du kanskje ta med litt tøy inn i stuen og brette tøy mens du ser på Cæsar? Hvis du setter opp slike planer for hver uke så er det lettere å få en oversikt og ikke henge etter så fort! Legg inn tid for lek/kos med snuppa- gjerne til faste tider! Og legg støvsuging og vasking til hennes sovetid(hvis hun sover om dagen?) La henne være med å lage middag så blir det en koselig ting som dere gjør sammen;) Og husk- de er små i en så kort periode! Dette går seg til etter en stund! Lykke til;)
2søtesmåh Skrevet 10. november 2009 #9 Skrevet 10. november 2009 Om man TENKER på hvor trett og sliten man er, så blir man verre og verre...psyken og tankegangen har mye og si.. Samtidig så kjenner jeg igjen den "stille maktkampen" hvor begge parter synes at man "fortjener og være mer sliten" enn den andre. Men samtidig har man ingen argument gode nok for å bevise det, så demonstrere man det istedet, og prøver med fakter, lyder og uttrykk vise den andre part hvor trett man er..Man SKJØNNER jo at partner også er sliten, men man vil bare vise at man er ENDA litt trettere..også nevner man kanskje litt tilfelidg at i dag har jeg, bla,bla, bla og jeg må bla, bla , bla og SKULLE ha bla, bla bla..bare for å understreke at man har gjort mye, men skulle jgort mye mer...Hva har DU å sstille opp mot det liksom.... Denne "stille kampen" er ille, og man instiller seg på å VÆRE den tretteste, og forhåpentligvis få litt støtte og sympati,- og HJELP fra den andre. Og dermed BLIR man trett Om man bare greier og omstille seg litt....Gjøre unne det man rekker, tenke positivt og fokusere på det man HAR gjort en dag, isetedet for det man skulle gjort...Ikke tenke på hvor lite man sov i natt,men glede seg til mn kan finne senga igjen osv osv. SÅ blir plutselig hverdagen så mye enklere.. Ikke tenk på hvor mye mer du gjør enn partne,r for du vet neppe hvor mye han synes han gjør. Du skal gjøre ditt, han skal og bør gjøre sitt, og ikke irriter deg over hva han gjør, ikke gjør eller hvordan det gjøres..... Og treningsøktene skal kun brukes til å fokusere på målene den økta..At man skal løpe så lang, så fort, ta så mange spensthopp, osv osv...Alt annet er uviktig, der og da er det KROPPEN som skal få kjørt seg, psyken og tanker på alle andre verdensproblemer skal man IKKE tenke på.... Om DU begynner å se lysere på hverdagem, tenke mer positivt og skaffe tilbake energien s er det UTROLIG smittsomt..Ser at jo mer jeg får unnagjort, UTEN og si noe m det, jo mer gjør mannen (det gir nemmelig dårlig samvittighet når man VET den andre gjør mer enn seg selv,- og IKKE er sliten...Da slår konkuranseinstinkt inn andre veien..JEG kan gjøre mer, JEG har mest energi, JEG er den kvikkeste...Dette er bare en så mye bedre og sunnere konkurranse enn den om hvem som er trettest ) Så lykke til (dette gitt at det ikke feiler deg noe medisinks altså ) Minner meg litt om hjemme hos oss i perioder...Det går seg til.
kokosyklus Skrevet 10. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 10. november 2009 SÅ MANGE SVAR, og akkurat de svarene jeg håpet på. Hjelp til å sortere huet litt:) Vi har akkurat flyttet, jeg har sluttet i jobben og snuppa er tatt ut av bhjg forrige uke. Det er iallefall en situasjon vi stortrives med, men det er klart at flyttingen tar energi, iallefall når mye er halv tolv og vi må gjøre noen innkjøp etterhvert, som fryser:) Søndagene setter vi opp ukemeny sammen. Jeg prøver å lage en ny rett hver uke frodi jeg så fort blir lei av å gjøre det samme hele tiden. Dermed er det ofte jeg som halder fordi jeg koser meg med det. mandager prøver jegf å vaske mest mulig tøy Torsdager prøver vi å "vaske" huset, skifte sengetøy, osv To dager i uka er det åpen barnehage som vi skal følge og kose oss med. tror jeg skal sette meg ned å systematsere litt her. TAKK, ÅH takk fro gode råd dere:) Noen ganger er jeg så låst at jeg ikke greier å finne ut hva som er rart i livet. Har sagt opp jobben nettopp fordi jeg vil kose meg med snupps så lenge hun er liten, 1,5 år nå. Ser at tiden går fort og så lenge vi har rpd til det vil vi bruke tiden sammen med henne. Vi har en fantastisk ekteskap og har mye godt å gi barna våre fremover, men mine forventninger må jekkes ned litt. Vi har endelig flyttet inn i noe som fra nå av sakl være et hjem resten av livet. Vi har bodd så midlertidig de siste årene at tom mamma er skuffet over meg i fht innredningm stil, orden, utstyr etc.. Men jeg har ikke kunnet bruke penger på hverken klær eller hus i mange år, og det kan nok bli litt slik at man til slutt identifiserer seg med noe man egentlig ikke er... Derfor prøver jeg sikkert litt ekstra hardt og stresser mer enn jeg vil.
kokosyklus Skrevet 10. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 10. november 2009 2søtesmåh, vi driver ingen stille kamp. Vi er bare slitne begge to og respekterer hverandre for det. Mannen min har lange dager hvor han opererer, det vet jeg han blir veldig sliten av. Ikke så rart. Han blir også dødsliten de dagene han er alene med snupps og forstår godt at huset ikke er strøkent og at jeg alltid er frisk og opplagt:) jeg er heldigvis frisk som en fisk:) Og til 3.Små; jeg er ganske sikker på at du har nok å henge fingrene i med 3 barn:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå