b_a_b_y_ Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Er i diskusjon med min svigermor om dette. Jeg mener at regelen for å kunne begynne å sette barnet ditt på bilpute er at ungen er 15kg og oppover. Hun derimot påstår at min sønn på 4 år og 16kg er ALT for liten enda til å sitte på en slik pute, for at det enda er påbudt å bruke 5punkts seler. Hun mener at man må være så å så lang for å kunne bruke pute. Er det noen som kan regelverket rundt dette og som evt har noe "lovverk" å vise til?? Vil samtidig si at jeg ikke tenker å gå over til pute, men syns det er en grei ting å ha i tilfeller der besteforeldre ol skal ha med seg pjokken på korte turer.
Abracadabra Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 hei! jeg er litt nysgjerrig på dette selv, men jeg spurte i dag da jeg kjøpte et slikt "ekstrasete" på bilXtra. min sønn er nemlig 15 kilo, men bare tre år. jeg kjøpte et sånt sete som er pute med rygg, som bruker bilens sikkerhetssele...og det sto på det at det var fra 15 kilo, ca fire år. han i butikken sa at det var vekten som gjaldt, og ikke nødvendigvis alderen. jeg stolte på ham jeg, så jeg håper han har rett! men jeg finner ikke noe lovverk, enda jeg googler som bare det...!
Abracadabra Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 glemte å skrive at jeg så på en sånn som var kun pute, og det sto fra 15 kilo - ca fire år på den også.
mamman til to gutter Skrevet 10. november 2009 #5 Skrevet 10. november 2009 http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=924
Abracadabra Skrevet 10. november 2009 #6 Skrevet 10. november 2009 takk 'En gutt + bitteliten spire'! her også sto det samme, både vekt og alder, men det sto jo ikke om de MÅ være fire år eller om det holder at de er over 15 kilo... får google videre
vilhahøstbabyda<3 Skrevet 10. november 2009 #7 Skrevet 10. november 2009 Syns de putene virker utrygge, jeg. Mine gutter har denne typen, man skal jo også ha beskyttelse ved sidekollisjon, og bilbeltet blir jo bare i veien med pute. Barn skal sikres til de er 150 cm høye er hva jeg har hørt. Jeg bryr meg ikke om forskriftene sier at man bare trenger pute, jeg bryr meg om å beskytte barnet på best mulig måte, så jeg føler meg trygg.
b_a_b_y_ Skrevet 10. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 10. november 2009 Joda, jeg er egentlig helt enig med deg "vilhasomerbaby<3", men jeg syns det er veldig kjekt å ha pute sånn i bakhånden for "krisesituasjoner" og korte turer som besteforeldrene har. Men jeg har aldri villet gått ifra bilstol til pute i det daglige og lengre turer vil jeg alltid kreve stol til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå