Gjest Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Jeg er alene med gutta mine fra søndag kveld til fredag kveld hver uke. Med 100% jobb innebærer det travle dager. Gutta, og spesielt minsten på snart 2 år , er utrolig sliten når han kommer fra bhg. Han roer seg om han får se å tv mens jeg lager middag - men jeg gjør det med litt dårlig samvittighet også. Jeg vil jo gjerne at de skal underholde seg selv litt, og med eldste har vi klart å holde på regelen at ikke tv før 1800. Nå som jeg er alene, med to unger, hvorav den minste griner og sutrer hele ettermiddagen er tv en veldig behagelig løsning. OK, eller en skikkelig negativ ting å gjøre ?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 jeg gjør det selv og det fungerer utmerked. mye bedre for alle parter en at han skal stå oppå meg mens jeg lager middag. men det er jo latskap.
Gjest Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 Helt ok, men da ville jeg passet på at de ikke bare fortsatte med tv også etter middag, for da blir det fort litt mye. Barna liker ofte å være med på middagslagingen, skjære opp og sånn. Men det har du sikkert prøvd... Man må finne løsninger som fungerer
3småtroll♥ Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 Skjønner greia;) Minste vår på 18 mnd er også veldig sliten og trøtt når vi kommer hjem etter en dag i barnehagen. Problemet her er hvis han får se på tv mens jeg lager middag blir det bare en liten spise og bade pause før det er tv igjen... Og det syns jeg ikke er greit! Han ser bare på drømmehagen da for han legger seg kl 18.00 Så her prøver jeg å la han være med på middagslaging når det er mulig(kommer jo an på hva vi skal lage...) Andre ganger får jeg søstrene hans til å bygge duplo med han eller så tar jeg frem ark og farger til alle 3. Det er veldig populært å sitte å regne ved kjøkkenbordet mens jeg lager mat. Da er alle samlet på kjøkkenet og det fungerer faktisk veldig fint;) Vi har fått noen fine tusjemerker på vegger og gulv da, men slik er det jo:=) Så jeg er litt skeptisk til for mye tv.. Det er jo noe med det at de skal kunne underholde seg selv også. Og når de kan klare å finne roen ved stille lek syns jeg det er bedre enn tv:)
erteposen + 4 Skrevet 10. november 2009 #5 Skrevet 10. november 2009 Dere må gjøre det som skal til for å få hverdagen til å fungere. Når barna er eldre enn 2 år blir de ikke så slitne, så "uvanen" kan en over tid fjerne. En må fire mer på reglene når en har flere barn. Vi har ikke hatt tv før nylig, men de har sett mye film osv. Da har de ofte fått "tvtiden" sin før middag, og så leker vi og spiller spill etter middag da de ofte er mer opplagt. Mine har alltid hengt på kjøkkenet når vi lager middag. Under kjøkkenbordet har de puter, noen biler og tegnesaker, og de slapper av under der. De fikk ofte en gulrot eller en kopp havrefras til kos:) De var jammen lettlurte.
Ksenia & Anjem Skrevet 10. november 2009 #6 Skrevet 10. november 2009 gutta mine får se på tv når de kommer hjem fra bhg om ettermiddagen ja..da sitter de i sofaen under dyna og koser seg
Gjest Skrevet 10. november 2009 #7 Skrevet 10. november 2009 Enig i at lek er bedre enn tv, men han har i grunnen aldri hatt evnen til å sette seg ned for å leke selv. Sånn er han mye mer krevende enn storebror. Har forsøkt tegning, modellkitt, perler - men det ende veldig fort med at lillebror kaster alt utover og begynner å henge rundt beina mine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå