Gå til innhold

Ønsker å adoptere fra Norge....


Rutim

Anbefalte innlegg

Har lest litt om direkte adopsjon og tror det er det vi ønsker mest, mannen min og jeg. Med tanke på at barnets og fødeforeldrenes rettigheter skal bli overholdt. Noen med noen erfaringer rundt det?

Hvor finner man noen som ønsker å adoptere bort sitt barn her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke noe "man finner". Dere må gjennom den norske søkerprosessen med samtaler og hjemmebesøk av barnevernet. Hvis de anbefaler dere, må dere søke Bufetat om å bli godkjent for norsk adopsjon. Hvis dere blir godkjent, settes dere på en liste over mulige foreldre for norskfødte barn som av ulike årsaker adopteres bort.

 

Det er ca. 5 slike adopsjoner pr. år på landsbasis, så dette er et nåløye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at man absolutt ikke behøver ta det gjennom barnevernet. Man kan søke selv etter "nye foreldre" til sitt barn. Og evnt søke etter barn som ønskes adoptere bort feks på internett. Blog, facebook evnt annet sted. Man må selvfølgelig skaffe advokat for å sikre barnets og foreldrene som føder barnets rettigheter, noe de som adopterer betaler? Er det ingen som har hørt noe om dette?

Feks. Om man kjenner noen i nettverket sitt som ønsker å adoptere eller å adoptere bort er det selvfølgelig mulig, etter hva jeg har lest. De reglene om 8 uker "angrefrist" for fødende foreldre gjelder selvf. I mellomtiden kan de adopterende være pleieforeldre om fødemor/far ikke ønsker å ha barnet i det hele tatt fra fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette har jeg aldri hørt om i Norge. Mulig sånt går ann i USA (men det håpe jeg egentlig ikke...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke mulig i Norge. Foreldre har foreldreansvar for sitt barn, men de kan ikke gi det fra seg til hvem de måtte ønske.

Hvis de ikke ønsker barnet sitt, skal barnevernet først ta først omsorgen for barnet, deretter foreldreansvaret.

Barnevernet vil plassere barnet i beredskapshjem/fosterhjem mens de har omsorgen for barnet, men foreldrene har mange muligheter til å få barnet tilbake om de ønsker det. I ytterste konsekvens - og meget sjelden - blir barnet bortadoptert til fosterforeldre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal i gang med adopsjon nå og det vi fikk opplyst fra saksbehandler i kommunen er at man må igjennom akkurat det samme som med utenlandsadopsjon, dvs. bli godkjent i bufetat. Man kan søke om innenlandsadopsjon paralellt med at man står på liste for utenlandsadopsjon i et adopsjonsbyrå. Blir man godkjent også for innenlandsadopsjon får man imidlertid kun stå på venteliste for innenlands ett år. Etter dette faller man ut fra lista. Så med andre ord er dette ikke noe sikkert kort og ikke noe jeg hadde satset på hadde gått i orden, men man kan jo prøve. Vi har tenkt til å stå på begge listene samtidig men regner det jo som veldig lite sannsynlig det blir noe barn fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg tror jeg skal adoptere bort mitt barn..... resultat etter voldtekt... tenkte det hele svangerskapet men ville prøve først.. jeg klarer ikke bli glad i henne... blir kvalm... har null følelser for henne og ønsker hun skal dø... og det er jo helt forferdelig å ønske sånt om en liten uskyldig baby :( :( er stort settm in mor som har henne. jeg orker ikke... så kanskje du ender opp med min baby til slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke akkurat slik det foregaar i USA heller. Aa gjoere dette paa egenhaand er ulovlig, det blir salg av barn, hvilket selvfoelgelig er helt galt. Man maa gjennom de samme kanalene, ha godkjent sosialrapport m/ hjemmebesoek og hele pakka, selv om man velger privat adopsjon.

 

Naar det gjelder adopsjon av norsk marn i Norge, er det ytterst skjelden at det skjer, og man maa gjennom de samme kanaler som ved utenlandsadopsjon. Hvis de biologiske foreldrene har gitt samtykke til adopsjon, er det Faglig utvalg for adopsjonssaker hos BUFDIR som velger adoptivforeldre til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vondt av innlegget ditt. Jeg håper du etter hvert greier tanken på å beholde barnet og at dette kan gå seg til over tid. Uansett hva du faller ned på håper jeg det er en beslutning du greier leve med etterpå. Jeg beundrer deg uansett fordi du gjennomførte svangerskapet, og skulle du velge adopsjon så vit at du gir noen andre en fantastisk gave, også barnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ordner seg for deg anonym som sliter med morsfølelsene for barnet ditt. Har du fått inn barnevernet? Besøkshjem eller fosterhjem?

Som oftest ønsker barnevernet at barnet skal plasseres i fosterhjem i en slik situasjon først for at du fortsatt kan ha kontakt med barnet om du ønsker det, da er det alltid åpent for at du kan ta kontakt når du ev. er klar for det. Fosterforeldrene kan også adoptere hvis det er det du ønsker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Rutim:

 

Det finnes ikke direkte adopsjon i Norge, alt må gjennom bufetat og barnevernet. Eneste måten å gjøre dette på er å bli godt kjent med de som dere ønsker å adoptere fra og bli veldig godt kjent med barnet...det innebærer jo at de som skal adoptere bort barnet bruker mye tid før de bestemmer seg og en stor usikkerhet om det vil bli aktuelt. Deretter må de gå til barnevernet å si at de ikke orker mer og ønsker en fosterfamilie. Da vil barnevernet først lete blandt nærmeste familie og venner av barnet og foreldrene for å finne ev. fosterforeldre som barnet allerede har knyttet et bånd til. Deretter starter prosessen å bli godkjent, det er relativt høye krav til fosterforeldre og adoptivforeldre i Norge. Når dere da ev. blir godkjent som fosterforeldre kan dere ev. bli det for dette aktuelle barnet. Om dere får bli fosterforeldre til dette barnet er helt opp til bufetat og barnevernet i den kommunen barnet bor i og den kommunen dere bor i...altså dere må gjennom 3 godkjenninger før dere ev. blir godkjent. Hvis dere da skulle bli godkjent for nettopp dette barnet så gjenstår en lang prosess med "angrerett" fra biologiske foreldre og biologiske foreldres rett til å treffe barnet og ha samvær. I tilegg er det pålagt tilsyn fra barnevernet minst 4 ganger i året og tilsyn fra tilsynsfører 4 ganger i året. Hvis da biologiske foreldre finner ut at de vil adoptere bort barnet så starter denne prosessen etterhvert og det tar lang tid.

 

Så i Norge er det så og si umulig å få til "planlagt" adopsjon fordi det ikke er lov og hvis man velger å "lure" seg til det med å gjøre det på den måten jeg beskriver over så er sjansen liten for at nettopp dere blir gjodkjent til dette barnet. Sjansen er også liten for adopsjon da biologiske foreldre har alle rettighetene på sin side og de vil ha rett til samvær med barnet så lenge barnet er i fosterhjem...da vil det bli vanskeligere for dem å bryte alle bånd og adoptere bort barnet. I tillegg skal dere lete lenger etter foreldre som ønsker å adoptere bort barnet sitt, men som er villige til å ha barnet i flere år for at dere skal bli kjent med barnet og ha en reell sjans til å bli vurdert som fosterforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...