Gå til innhold

jeg har ikke råd til gi barnet mitt julegave ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

har barnet mitt ved annenhvær juleferie, og synest det i utganspunktet er vondt. i fjor hadde jeg henne ikke og feiret heller ikke jul på noen måte. ingentign ekstra i mat eller gaver. satta aleine og såg på tv det meste av dagen ...

i år har gledet meg til lenge fordi jeg skulle får feiret med barnet mitt som snart blir fem år, altså stort nok til virkelig å glede seg, lage ting og skjønne betydningen av det meste.

jeg vet ikke om vi får en skikkelig midag i år heller, vet med hånden på hjertet hun ikke får noen gave av meg. synest det er vondt!

hadde virkelig trodd økonomien skulle ha forbedret seg kraftig til nå men blir jo bare verre og verre..

skulle bare så innderlig ønske jeg kunne gi barnet mitt en skikkelig jul med gave fra meg (en gave jeg har lyst å gi) og god mat og godt lag med andre ..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelper kanskje ikke så mye nå, men du burde ha spart litt penger til jul. Men du kan jo lage noe. Strikke votter el.?

Skrevet

Det finnes masse slike fellesopplegg for folk som sliter. Kan dere ikke feire der?

Skrevet

Kjære deg, ikke gi opp helt enda.

Har du søkt bostøtte? Mange kommuner er faktisk litt ekstra snille i november/desember.

Sett deg ned med søknaden allerede i kveld og få levert den i morgen.

Jeg krysser fingre og tær for at det skal bli jul i stua :)

Skrevet

Uff, høres ut som en skikkelig kjip situasjon!

Men jeg ville tatt kontakt med Frelsesarmeen, Fattighuset ol, de pleier jo å dele ut både julemat og gaver til de som ikke har råd til slikt selv. Evt er det kanskje mulig å snakke med NAV?

Det er ingen skam å spørre om hjelp!

Skrevet

Frelsersarmeen deler ut julemat til de som ikke har så mye penger til jul. Det er også julefeiringer for de som er alene, fattige osv med julemiddag og kaffe og kaker, om du er interessert i det.

En gave behøver ikke være dyr, prøv å finn noe med hjerte og ikke med pengboken.

Skrevet

Hva med å kontakte sosialkontoret og forklare situasjonen?

Skrevet

Få matposer fra frelsesarmeen. Tror du kan få gave til jenta der også. Hun vel sikkert gaver fra annen familie, så ikke sikkert hun merker noe. Kan man spørre om hvorfor du ikke har penger? Ikke frekt ment.

Skrevet

Hvis du skriver litt mer om hvor du bor og hvordan situasjonen din er så kan det hende noen her kan komme på noen lure måter dere kan få en fin jul på. Trenger du jobb? Trenger du økonomisk veiledning? Har du fammilie i nærheten? Trenger du skyss for å reise "hjem" i jula?

Selvfølgelig helt i orden om du bare vil skrive litt for å avreagere, men hvis du spør er det mulig noen kan hjelpe.

Skrevet

Jeg vet hvordan du har det, å ikke ha penger e et slit!! Heldigvis feirer jeg jul hos enten mamma eller pappa hvert år så slipper å tenke på all julemat ol. Bruker kjøpe med en flaske vin eller en bloms men i år har jeg sagt fra at jeg har dårlig råd så det blir ikke noen gaver til noen uten en liten en til min datter. Få hjelp hos sosialen eller frelsesarmen, ikke noe å skamme seg for :)

Håper du får en nydelig jul med jenta di :)

Gode klemmer!

Skrevet

Hvor bor du? Om du bor på romerike kan Mercyhouse på Kjeller være et godt alternativ.

Hva med dine foreldre? Kunne dere feiret der?

Skrevet

Vet du hva datteren din ønsker seg til jul? Vil gjerne hjelpe deg med å kjøpe en presang til henne...... Forteller du meg det så får du nicket mitt etterpå og du kan da sende meg en pm..... Håper du svarer meg.....

Skrevet

Hva er det du har lyst til å gi jenta di da? Kanskje noen her kan hjelpe deg? Hvor bor du?

En god julemiddag med ribbe poteter og surkål trenger ikke å koste mer enn 100 kr (29 pr kilo for ribbe på rema og rimi nå:) Kaker kan man også bake for 100 lappen.

Skrevet

HI her

skrev mest for å avreagere litt, kjnner det stikker litt innimellom og noen ganger er det godt bare få det ut :-)

har snakket med nav og får ikke hjelp fra dem, har og snakket med sosial kontoret men de vil ha papirer som jeg ikke har klart skaffe til veie... rimlig frustrert..

tross alt har det bedret seg litt siden i fjor, vi slipper gå sulten fordi matbudsjettet pr uke var ca 100 kr pr pers (vi er tre) og fått arvet en masse tøy fra snille menessker som jeg har blitt kjent med, det har virkelig betyd mye og er uendelig takknemlig.

bor langt fra all min familie, men regner med vi "feirer" litt med sambos fam.

vi har slitt veldig fordi han først gikk arb ledig og nå jeg ... når vi levde på min lønn var det et sant mareritt. nå når han har jobb og ikke jeg går det mye bedre til vanlig, men noe særlig ekstra har vi skjelden råd til. og nei jeg snakker ikke om luksus!

vet det blir bedre fra og med januar en gang og utover.

men det føles likevell håpløst når man sitter med regninger på 2000 kr mer enn man har og vet det kommer flere ..

føler meg stort sett rik siden jeg har en vellfungerende familie, utsikter til å få jobb, stort sett klær nok, mat nok osv.. men føler meg også uendelig fattig når barnet mitt forteller meg hva hun ønsker seg til jul, når vi ikke har råd til blad/ lørdagsgodt ol, mareritt og se henne stå med lange øyne etter de andre barna som får.

har jo som sagt bedret seg så skjelden så ille nå!

takk for dere som har brydd dere :-)

Skrevet

Send meg en pm om du vil:)

Skrevet

er det bare deg og jenta di på julaften?

Isåfall vil jeg gjerne gi henne en julegave også.

deg også!

ang mat så kjøp ribba( eller hva dere nå spiser) nå fryst. den er kjempebillig,

Skrevet

Anonym 16:58 her, send meg en pm:-) Vil veldig gjerne hjelpe deg...

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor dårlig råd du har, men det er jo mulig å få til jul for en rimelig penge.

Ribbe med poteter og surkål koster ikke mer enn en vanlig middag. Når det gjelder gaver så går det jo an å være litt kreativ. Det finnes mye som er billig som barn liker. Da får du kanskje ikke gitt akkurat det du skulle ønske du kunne gi, men det er det mange av oss andre som heller ikke får gjort.

Hvis du derimot har så dårlig råd at du ikke har råd til noe mat eller en gave til datteren din på kanskje 100-200 kroner, så tenker jeg at du har krav på sosialhjelp. For da har du jo ikke råd til vanlig livsopphold heller.

Er det også slik at du ikke har noen feire sammen med? Blir det bare dere to på julaften eller har du noe familie eller noe du skal til?

Skrevet

Så ikke det andre svaret ditt før nå. Fint at dere har noen å feire med, og at dere er 3. Synes ikke du skal ta det så tungt dette med gavene, jeg fikk sjelden dyre gaver selv, hun tar ikke skade av det.

Tror kanskje forventningene til jula er litt høye her i norge. Dere har jo egentlig ganske gode forutsetninger for å få en fin jul.

Skrevet

HI, du, nå er det på tide du snakker med frelsesarmeen!

De gir mat OG penger til fattige i Norge før jul.

Det samme gjør mange aviser, som samler inn penger til sånt.

Mange steder kan du snakke med kirkene også.

Her er det ikke snakk om å tigge, men å sette barnet ditt først.

Det ER hjelp å få, bare du ser deg rundt, og sjekker hva som er tilgjengelig. Jeg kjenner noen som fikk 1000 kroner, og hun er enslig, pluss mat (!!) før jul!

Skrevet

Huff nå fikk jeg vondt i samvittigheten, når jeg tenker på hvor mye penger vi sløser ut i forbindelse med jula!

Hvordan greier dere å ha så dårlig råd egentlig, når en av dere jobber? Skjønner at man ikke har det fett på en lønnning, men hva bruker dere egentlig så mye penger på? Jeg var jo alene med datteren min i mange år, levde på en lønn med huslån, billån og studielån ++.. Det var trangt, men vi hadde jo så vi greide oss, og ekstra til jul.. Ikke at det er noen trøst i det for dere da..:/

Julen er jo tiden for vennlighet og medmennesklighet, så send meg en PM, så kanskje jeg kan hjelpe? :)

Skrevet

Hei igjen! Ring de dere skylder penger til og be om å få delt opp regningene samt betalingsutsettelse. De fleste er greie med slikt før jul. Har gjort slike avtaler for flere kunder ved juletider. Går helt fint.

Send meg en pm med en liten ønskeliste, så skal jeg se om jeg får bidratt med noe. ;-)

Skrevet

Skriv et brev til den lokale Lions-klubben, finnes klubber over hele Norge. Vi får brev hvert år før jul fra folk som er i en fortvilt situasjon, og hjelper gjerne med en matkurv med julemat og julegodter, og eventuelt en skikkelig gave til gullungen. Synes det er veldig trist at dere skal ha det så trangt, ekstra ille er det når folk rundt i Norge sløser penger på dyre ting de ikke trenger og kaster ut fullt brukbare ting. Forskjellen blir bare større og større.

God klem og lykke til!Håper dere får en hyggelig julefeiring tross alt. Husk at datteren er heldig som har foreldre som er glade i henne og ønsker henne det beste, nok av barn som gruer seg til julen pga mye rus, krangling og blir oversett (og da hjelper det ikke med dyre gaver og stort hus i "åsen").

Skrevet

Jeg måtte tilbringe litt av juleforberedelsene sammen med ungene på krisesenter i fjor, så det ble ikke kjøpt særlig med julegaver eller forberedt mye før jul da.

Men noen som tilhører ei kirke visste om situasjonen, og de gikk sammen, og handlet julegaver til meg og barna. Jeg ble så inderlig rørt!

Det finnes så mange gode medmennesker, men hvis de ikke vet at vi lider, hvordan kan de da hjelpe oss, HI?? Så si fra til dem rundt deg, eller kontakt en prest i der du sogner.

Jeg har det bedre nå, heldigvis.

Håper du finner mange medmennesker, og tar imot hjelpen du kan få. Håper du kan finne en jobb som gir deg bedre råd.

Skrevet

Du kan jo reise på sånn felles julefeiring i byen din. Der får man julemiddag og barna får noen pakker. Husker ikke hva det heter, men det står ofte i lokalavisen når det nærmer seg jul.

Jeg vurderte å dra på det flere ganger men ble hjemme med barnet mitt istenfor fordi hun var så liten da.

Har selv sittet mange julaftener alene. den verste var vel den første etter at jeg ble mor selv.

Håper du får den julefeiringen du ønsker deg. Hvor i landet holder du til forresten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...